Sidvyer, senaste månaden

söndag 17 juli 2016

Samlarmarknad i Degeberga!

Degeberga samlarmarknad,,hörde talas om den av en ren slump och bestämde mig för att faktiskt åka dit för att se vad jag kunde hitta. Kl 8.00 på morgonen stod jag bland tälten och insåg att det kommer att ta en magisk tid att ens komma genom hälften,, 5-6 rader med stånd på var sida och sen ett stort u runt hela detta inre paradis,,jag började prestigesvettas och dök genast ner i mängderna.

 Rader efter rader av allt från rent loppismaterial ( till loppispriser) till rejäla samlare  som visste exakt vad de hade och tog priser därefter.
Det första jag sprang på var ett skrivställ i jugend med intakta glasinsatser ,men inte så litet som det brukar vara utan  ca 15x20 cm, och otroligt vacker och djup mässingsglas på det. Taget.

Ett  litet fat av WMF  som är stämplat och fint,något medfaret men  jag kunde inte motstå det. Taget.
Sen stod där en fotogenlampa och ropade på mig. Förvisso är mässingen väldigt krackelerad på behållaren men dtället var så bedårande att jag slog till Brännarrör och klump intakta och allt är fullt fungerande!
Sen sprang jag på ett bekant ansikte från Hörby som numera pysslar enbart med antikviteter och jag köpte en enormt söt liten  vintage glasburk som numera står på vår toalett med tops i;) Oklart om det kan vara Erik Höglund,men det kan ju också kvitta om det så är Fritz Persson,,its mine;)


 Hittade en rolig ram med en jugend dam som har en riktigt ovanlig form,den är alltså väldigt hög och smal och rätt tung,,DO knep den genast.
 Sen ramlade jag över denna pjäsen! Tackar och bockar och lägger den till de 2 jag redan har ,,,nu komplett med lock på båda! Denna var dessutom lite snyggare i trycket.
Snubblade över en mede utställare som kör hårt på Ystad Antik och samlarmässa som tipsade om Köpenhamn Vintage i Mars  nästa år. För er som gillar dansk design och 50-60 tal är detta troligen ett måste.
Sen trillade jag över denhär bedårande handskasken som har 2 olika  metallband dekorerade med rosor och klädd med siden,,den är magisk!! Sent 1800-tal ska den vara från.
Sen,,the piece du recistance(jag skiter i hur det stavas,ni fattar) Jag vandrade rätt på denna makalösa skapelse. Komplett med intakt glas,,och vilket glas sen!! Har inte sett en liknande månskenslampa och den var tvungen att följa med hem,,det var kärlek vid första,,,
Hade idiotiskt nog parkrat på parkeringen längst bort,men så fick man en go tur genom skogen,lite myggbett och motion på köpet för de 40 kr det kostade att parkera. 
Väl framme vid bilen insåg jag att jag inte kunde åka utan att  köpa en lampa jag stått och prutat på utan någon somhelst framgång. Mannen var stenhård och jag  fick fan böja mig framöver och ta en rejäl omgång,,men det var för en bra sak,, 
 En sjukt stilig jugendlampa med tiffany liknande glas i blyinfattning och en kräkinspirerande ny elsladd,,det går tat råda bot på kan jag lova och denna åker med hem till en lycklig tant!
Nu har jag köpstopp  på saker om jag inte säljer en massa inom det närmsta,,vi får se hur det går,det är vadfan det är med ett beroende.





1 kommentar:

Anonym sa...

Damm. Nog tur att jag inte åkte dit då jag hade köpt alla cabinetcards samt alla andra gamla bilder (är extremt svag för sådant nämligen)