Sidvyer, senaste månaden

lördag 22 september 2018

Belgrad 2018,,för att varför inte?

jag har i många år sagt åt Kapten att jag också ville ha en resa i födelsepresent,,inte bara han som ska få. Så jag fick boka en resa själv,,och betala den själv,,,både min och hans. Det är lite så Kapten rullar och jag vet inte vem av oss jag vill kalla korkad,men ja,efter en skarpladdad tillsägning fick jag så min födelsepresent i Juni (fyller feb) och vi kunde med goda miner hoppa på planet till SERBIEN av alla ställen!  Rickard och Marita  ville joina så vi blev snällt upphämtade en torsdag eftermiddag och satte oss i lungn och ro på Sturup för att dricka in semestern,med mongoknoge och allt!
Det tar 2 timmar att flyga till Serbien och där  hittar du små taxibås inne på flygplatsen där du visar vart du ska åka,man får en liten voucher med ett förfixat pris ,sen går man ut och visar den för en chaufför och sen är du inne i staden gansa så exakt en 20 minuter senare.
 Vårt Hotell Mercur var väldigt fräscht och rummen väldigt fina MED AC och en väl tilltagen vaniljdoft som spred sig i hela det ICKErökande hotellet. Detta är något man verkligen får vänja sig vid i Serbien,,det röks överallt på riktigt,inne på restauranger och i köpcentran och på flygplatser,,de skiter liksom lite i att man inte bör,,ciggen tar du inte igfån dem.
Eftersom vi flög ganska så sent på eftermiddagen så installerde vi oss på hotellet med en flaska prosecco och letade upp en restaurang på tripadvisor som låg nära och hade fått höga poäng. Frågade för skerhetsskull i receptionen  och de försäkrade oss att  Madera var riktigt fin. Toppen,vi vandrade bara runt kvarteret och hittade utan problem restaurangen.
De hade en enormt fin vinterträdgård /uterum baktill som vi tyckte utlovade ännu mer och när kvinnan som tar emot en vid ingången undrade om vi bokat och kollade förskräckt på Kaptens shorts(fick man inte ha på finrestaurang)  tänkte vi att vi träffat jackpot. De tillät gentilt hans klädsel  och vi satte oss ner för att kolla menyn och ta en förhoppningsvis Über cocktail innan förrätten.

Nja,,en cosmopolitan är då tydligen blåbär,vodka och citronjuice med en hint av mögel. Om man bara ignorerade mögelsmaken gick den ändå att dricka men chocken var svår att komma över. Vi hoppades mer på menyn. Jag tog en bläckfisk sallad  med potatis och vårlök  till förrätt och en serbisk mixed grill till huvudrätt.
Förätten var där inte mycket att klaga på,alla smakerna satt där de skulle  och portionen var väl tilltagen.Kaptens anklever var otroligt ocharmig till utseendet men smakade iaf foi gras även då förklädd i en brun tråkig kostym.
Sen kom den Serbiska huvudrätten,,, och ja,jag var ganska underimponerad. Sledna pommes ,hårt grillat kött och en grönsak.Där har du kvarterets bästa restaurang. Vi började bli nervösa. Det SMAKADE bra men när jag gör det mer fancy hemma själv undrar man vad man då har att förvänta sig av de lite billigare restaurangerna!

Rickards kalkon var nästan identisk fast mer paprika. Kaptens köttbullar med ost och bacon var så salta att tillockmed han sade stopp och allt som allt var det ett rätt undermåligt betyg vi gav dem . Deras inhemska viner däremot,,herrejävlar!!  Är ni i Serbien så testa deras vita viner,,låt kyparen rekommendera och berätta lite om dem,de har oftast  en intressant historia  om vingårdarna pgr av krigen som förstört så mycket men även låtit mindre företagare blomma upp i efterhand.
Vi gav oss hem  lite förundrade över  denna middagen och  tänkte att resten av resans måltider kanske skulle bli ännu mer överaskande fast på fel håll,,men så fel jag hade.
Att de fastnat i utvecklingen pgr av kriget är inget kosntigt alls och ekonomin är fortfarande inte alls vad  den borde vara  men att mat och dryck stannat på 90:talet,,det förvånade lite pgr av att internet ändå finns.  Vi gick hem till hotellbaren och tänkte att HÄR har de bra drinkar,det är ändå ett Mercur,,såobscent fel vi hade. Jag beställde en Cosmopolitan,,som de sen inte hade ingredienser till,,så då tog jag en mojito ( den kan de flesta fixa till ) ,,denna gången vågade han inte säga att ingredienserna saknades utan han blandade utifrån vad han hade och vad internet kunde berätta. Vatten,krossad is,rom och en moddlad apelsin. Jag fick lämna tillbaka den och beställa ett glas prosecco,,det säkra valet;)

Morgonen efter var det dax att spela turist och vi gav oss raskt ut för att leta efter en hop on hop off buss för att mappa upp staden. Jag var hundra att Nicola Tesla museumet borde ha en station i närheten av sig och vi vandrade dit,,tyvärr visar det sig att Belgrad inte HAR en hop on hop off buss utan  man får ta sig runt på stans enormt slitna spårvagnar (inga problem med det alls,vi blev aldrig riktigt kloka på hur man köpte biljett dock!)
De HAR däremot en ginekolog,,hjärnan går i spin av att tänka på vad detta kan innebära!
Tillslut hittade vi en buss  som åtminstone släppte på och gav en hörlurar,,den släppte däremot inte AV så även om man såg något man gillade och ville hoppa av där kunde man glömma det ! En timme och en kvart senare var vi tillbaka på ruta ett,100 meter från hotellet. Lite visare,,lite sugna på lunch!

Lunch visade sig bli en drink på Hotel Moskva som var ett spektakulärt jugend hotell mitt i stan,,inget annat var spektakulärt med det,de kunde inte heller blanda drinkar och  vi  började så småning om vänja oss vid extrem romsmak och vatten,,,

Vi bestämde oss för att ta en taxi till Kalemegdan,parken uppe på berget  där det skulle enling tips från Superdario ligga en toppenrestaurang med jätefin utsikt . Vi  blev avsläppta i en del av Kalemegdan som visar sig v ara en ENORM park  så vi går såklart vilse och hittar krigsmaskiner,zoo och fort,,allt utom en utgång  och restaurang. Att roama kan ni glömma här,det kostar ENORMA summor och  satteliterna är inte riktigt med på att  man rör sig så att navigera här nere är som att dansa bugg med Stephen Hawking.
Kapten var däremot rätt nöjd med åkgräsklipparen Serbian style han hittade i den 30 gradiga värmen!C
Efter många turer,blåsor på fötter och tarmar som formligen skrek efter vin och mat hittar vi så restaurangen!! Och ja,,utsikten var grym!
Maten var,,,under förväntan igen.  Det är INGET fel på smaken men  det är verkligen som att gå på restaurang på 90-talet i sverige,,  Jag tog en råbiff  till förrätt och en tonfisk till huvudrätt och råbiffen gick bara inte att äta,,inte fota heller då det såg ut som en tågolycka i pressad form på tallrik. Tonfisken var stenhård MEN gott kryddad och det som var grillat var definitivt ätbart så denna var jag nöjd med!  Det som än en gång räddade hela dagen var vinet,,
 Detta vinet är hands down det godaste vita jag fått i mitt liv. Jordgubbar betyder titeln och nog fasen doftade det som jordgubb men smakade  himmelrike. Sitter parallellt och ser om jag kan beställa hem några flaskor från Serbien as we speak!

Efter middagen skulle vi  ta oss för ngot coh mindes att Zooet låg runt kanten,,,
Jag tänker inte skriva mycket mer om denna travestin mer än att gå inte dit,, jag intalar mig att fåglarna inte sitter här alltid,de flyttas till större burar någon annan stans,,så är det.  Zoon är för övrigt så förbannat över . Låt djuren leva i frihet och inte i betongbunkrar där de får vänta på döden som inte kan komma fort nog. När jag kom till brunbjörnens bur brast det för mig och jag störtbölade. Detta är ingen plats för djur.

Efetr det återvände vi till terassen ovanför restaurangen och drack ner oss för att skaka av oss bilderna av de stackars uttråkade vävande djuren  och fick en glad överraskning. de KUNDE blanda drinkar!!!

Där satt vi tills världen blev fläckvis bättre och  vi bestämde oss för att  gå  TVÅ våningar ner till pizzerian för att få i oss lite kvällsmat. Kan säga att pizzorna där inte alls var fy skam även om det inte var så mysigt att sitta. Gott var det iaf OCH man kunde få dräglig dricka!

Vi var tydligen inte helt färdiga den kvällen utan jag guidade oss  till en bar där de såg ut att kunna laga till en klassig drink OCH MINSANN!!! En fullträff i form av ett litet speakeasy där de  frågar dig vad du gillar och sen blandar de! Magiska drinkar på Bar Kultura,så ta en svängom dit!

Efter det tog reiseleiter oss hem tror jag,, och vi trynade gott efter denna hektiska dag av sjuka drinkar!
Var morgon börjas med lite prosecco efter en god hotellfrukost   och planering inför  dagen,,  Dag tre skulle vi undersöka shoppingmöjligheterna och  det var väl m er den kvinnliga elen av konstellationen som jublade,,männen var konspiratoriskt tysta och gav ingen åsikt alls. Som sig bör.

Efter att ha gått in till shoppingstråket Knez Mihailova  och spanat lite lätt i fönster var det  dax för en grogg,,det var INTE lätt att komma in i shoppingmood i 27 graders värme då många affärer  höll typ 35 gradig värme och sålde vinterkläder.
Vi tyckte att en lunch var på sin plats efter att ha suttit bland diverse lunchande folk   en stund men INTE just där då kyparna var ytterst ointresserade att ens titta på en,än mindre servera något,så jag utnyttjade deras wifi för att tripadvisra oss till en suerb itelienare. Kapten proklamerade att han behövde Carbonara!  Vi hittade ett litet ställe som hette  Campania  och chansade på att de ,trots den lite sunkiga inredningen ändå kunde leverera en pizza och en pasta. Jag tog det tråkigaste på menyn,så jag får skylla mig själv en de andra gick inte därifrån besvikna! (inte jag heller det var en helt ok tonfisksallad,inget mer,iniget mindre)
Rickards pizza var mer som en religion,många följare runt bordet som skulle kunna svära på att den var jesus pånyttfödd,,,
Våra desserter var,,himmelska,,, Jag grät lite av glädje när jag fick min,,den var bara perfekt. Jag har helt glömt vad det var men fruset med vin och vindruvor iaf!
Maritas var ungefär lika sexuell och vi satt kvar en bra stund för att dra ut den sista njutningen ur vad våra magar just upplevt!
Den 29 gradiga staden ropade påå oss och vi  drog ut för att åtminstone försöka shopa något alls. Vi lyckades ,troligen mest för att vi SKULLE ,handla  vars ett -2 klädesplagg. Jag misstänker att Marita kommer att packa upp den gröna koftan i XL och undra vad fan hon skulle med ett militärtält till,,men det kostade 100 kr,så vad fan!
Efter det trip advisra jag oss till Bar Central och ännu en fullträff vad det gäller drinkar ! På vägen dit besudlade vi lite konstverk och  spanade jäkligt trevlig murkonst!

HÄR någonstans blev det lite dimmigt då en frukost på ett ägg och en apelsin och en tonfisksallad till lunch inte håller en så pass stadig GT stången och vi  gick nuts i barens oändliga innehåll av bra drinkar!

Rickard körde underhållande nog rätt genom på  irish coffee vart vi än kom,i 30 gradig värme!? Ja,,varför IKKE! En sak vi upptäckte med Serbien är en rätt udda men underbar sak,,deras grädde är gräddigare än något jag någonsin fått,,ever! (inte just på bilden,det är amarettoskum)  Tyvärr kan man inte ta det med sig  men hade man kunnat hade min resväska varit full av den och mina katter smällfeta!

Nå han testade även lite av det tropiska utbudet på baren,och jag kan inte minnas att jag smakat en enda dålig drink där,,men så kan jag inte minnas mycket efter  drink nr ett heller för plötsligt bestämde sig min näsa för att  blöda okontrollerat och jag försvann in på dass för att stävja flödet. i 30 gradig värme med en del alkohol i blodet är det inte helt lätt och jag  beställde en kaffe för att  nyktra till.

Det gick ganska bra och vi konstaterade att vi får äta ngt och gav oss ut i jakt på  ett bra burgarställe,, där någonstans bestämde sig min näsa för att det var dax för mayhem och TOKBLÖDDE!! jag såg ut som om jag fått råstryk och skrämde diverse turister och inhemska med nävar fulla av kraftigt nerblodat papper!  Vi insåg att vi behöver sätta oss ner i lugn och ro och få stopp på detta och smög sedemera tillbaka till Campagnia  där vi visste att det var bra och att man kunde sitta lite undanskymt. Jag sprang in på dass ,väl gömd bakom allt jag kunde dölja mig med för att inte störa matgästerna och fick tillslut stopp på skiten.  id det laget kände jag mig genomskinlig och rätt matt.  När jag väl öppnade menyn fick jag syn på deras 500g T-ben stek och fick genast ett grymt habegär för rött kött,troligen för att återställa järnförlusten.

Denna steken  kan gå till historien som den godaste ever och jag rensade det jäkla benet till sista biten!! Personalen glodde smått förfärade att den enorma köttbiten fått plats i min mage.
De andra fick även denna gången übergrym mat  och jag kan inte nog rekommendera detta stället!

Efter den pärsen var det dax att leta upp hotellet och sova för att återhämta oss!  Morgondagen innehöll ett stort äventyr:Spårvagn på Serbiska!
När vi skulle gå ut på stan den söndagen blev vi informerade om att det skulle vara årets Gay Pride  demonstration  i Belgrad och att det kunde vara svårt att ta sig fram tack. vare det. Det var en ganska stoor underdrift. Jag har ALDRIG sett så många stora uniformerade män man inte skämtar med i vartenda gatuhörn av den enorma staden!  Bara runt hörnet stod där en barrikad av stora pågar som motade idiotiska  kristna som stod och vrålade och opponerade sig mot de homosexuella. Lite smått hoppfull tittade jag på en liten stund för att se om de kanske inte kunde bli tillplattade av pågarna i väst,men ack nej,,
När vi väl hittade Tvåans spårvagn,en linje som går i cirkel runt hela Belgrad hoppade vi på och försökte lösa biljett,,det var sådär,, man kan blippa sitt Mastercard men då måste man veta vilken zon man ska åka inom ,,och bara en biljett på ett mastercard;) Ingen kollar din biljett dessutom så eg är det väl bara att hoppa på och se ut som om du hör hemma där!
Det visar sig att just idag pgr av Pridefestivalen så gick tvåan inte alls i en cirkel och. vi fick hoppa av vid centralstationen och gå ut till floden,dagens bestämda mål. Inget jag faktiskt kan rekommendera mer än om man vill äta gott och ta en drink,mer är där inte att glo på faktiskt.
Vi tog såklart en lunch vid vattnet på ett fint ställe som lovade mer än de höll. Rickard fick en kall irish med mer wiskey än de andra ingredienserna sammanlagda  och hällde den i sig innan den blev svalare än kroppsvarm. Efter det fick vi in vår mat och Rickard åt i godan ro tills han inte gjorde det mer utan konstaterade att han nog inte eg varit hungrig alls och att burgaren nu åkte karusell i vrångstrupen på honom!

Medans vi andra satt och försökte likna James Bond gick så Rickard och skyndade på burgarens framfart i mag/tarmkanalen,,så var det problemet löst.
Nöjda och glada vandrade vi så ut i solskenet och gick längs med Sava med livet som insats. Cyckelvägen där är som en veritabel autobahn och många potentiellt dödliga olyckor uppstod så fort man ens förökte korsa den något trånga vägen;)
Vi testade ännu ett vattenhål vid floden men gav sedan upp,det var varken gott eller trevligt att sitta där ,,de kan helt enkelt inte drinkar!! vEn sak som är otroligt sant för hela Belgrad är :Döm inte hunden efter håren. ser min ett ställe som ser sunkigt ut utifrån,,ta en rejäl titt på insidan för herrejävlar vad 99% av alla etablissemang har det fräscht och fint på insidan när fasaden utlovar öststats kvalitet. Undrar lite försynt om Serbernas personlighet kan vara  likadan? Man kan inte se något speciellt på utsidan medans. insidan konstant överraskar.
Vi bestämde oss för att ta oss upp på Kalemegdans höjder igen och se om vi kunde hitta kyrkan som är inredd med gamla vapen så vi åtminstone gjort NÅGOT som var vettigt,inte bara ätit och druckit.

En rätt fantastisk utsikt möter dig när du väl kravlat upp för de branta trapporna och i denna värmen är det något jag är förvånad att vi ändå gjorde TRE jäkla dagar i rad!

När vi tagit oss upp och nästan hittat kyrkan (löjligt nog var den 70 meter från där vi tog våra drinkar första dagen ) var vi så varma och slut att vi satte oss åter på den underbara terassen och fyllde på vätskan med deras underbara Hugo (prosecco och fläder)
Där satt vi sen tills vi blev pittögda och något trötta på den miljon bärfisar som konstant bombarderade oss (jo,det fanns mängder av dem just i Belgrad detta året)  så vi letade reda på ingången till kyrkan.
Precis när vi kom hölls mässa så jag fotograferade inget inne i kyrkan utav respekt men det. var enormt häftigt att höra deras sjungande predikan med svar från korgosse (el ja,,korman) Jag köpte varsitt ljus till mig och marita och vi tände dem för våra nära och kära:)

Sen vandrade vi lite på måfå i fortet som är en enda stor labyrint av gångar och trappor   där det är helt svårt att hitta ut  och där vi konstaterade att INGEN på dentidentalet tänkte på turister i högklackat. För jävla kass.
Vi var sugna på något annat än italienskt till middag så jag tripadvisra oss till ett sushiställe med höga betyg och  där,,den ENDA måltden  där vi fick sitta RÖKFRIA,,där åt vi riktigt jävla bra sushi !!  Fine sushi heter stället och det är litet men välmenande och man får riktigt bra mat!
Vi vandrade hemåt så sakta efter det och passade på att ta efterrätt på Moritz eis,,grym glass där butiken som ligger i ett bak kvarter helt undangömd har öppet till kl 2 på natten! Belgradarna tar sin glass på stort allvar och det ska dem,det är sjukt bra!

En sista drink på bar Kultura sen drog vi hem till hotellet och stupade i sängs!   Sista dagen satsade vi på att hitta konstnärs/bohemkvarteren där  man kan hitta lite er alternativa ställen att fika på . En ganska så liten kort gata men helt lagom för att fördriva tiden tills vi skulle hoppa i förbeställd taxi till flygplatsen. 19.30 var det hemresa och vi drog hälarna efter oss för att dagen skulle gå så snabbt den bara kunde.

Vi hittade ett litet drinkställe där kisar var ett trevligt inslag i själva  miljön. Där låg de och blev kelade mest hela dagarna ,het underbart!

Vit 13 tiden lunchade vi på Campagnia igen,,det var bara för bra för att inte få deras  mat en sista gång till.

Vi slöade,,vi drog ut på det,sen tillslut drog vi till hotellet,,lite för tidigt men det gjorde inget, taxi chauffören var där redan halv 4 trots att vi skulle dra prick. Vi hoppar in och tänker att det är bättre att vara på plats och. fika än i stan och kanske fastna i bilköer och inte komma med planet hem ,hemska tanke.
När vi så kommer till flygplatsen ca 16.20 står  Kapten och jag och kollar på tavlan som visar vilken gate vi ska till och Kapten konstaterar A9,,jag säger högt så Marita hör det "NEJ det är 17.20 flighten,vår går 19.30!" ,,Marita hajar till ,,hon jobbar med detta,,hon VET att det bara går en flight om dagen från Belgrad till Malmö,, Tiden stannade,,

Det visar sig att JAG mitt jävla as har kollat på landningstiden och Marita har bara tagit mitt ord för det ,,, Vi missade nästan flighten alltså enbart för att jag är en idiot!!! Hahahah vi stod tack gode gud vid incheckningen och kom i väldigt god tid (faktum var att vi var bland de första 20 i gaten när vi väl checkat in)  Hahahah svag i knäna men lycklig att vi faktiskt kommer hem och kommer hem tidigare satte vi oss på planet och längtade efter att få träffa misarna!
Belgrad,,ja jag kan så så varmt rekommendera  denna staden och dess underbara människor ,underbara priser och något  udda men så jävla välmenade drinkar och mat!!! Ett ställe att se upp för i framtiden för de är på stark ingång i att vara en världsstad igen! Go there!