Sidvyer, senaste månaden

söndag 1 mars 2015

Vera visste inte att hon fyllde,,,

 Igårkväll lite på småtimmarna lade jag ut denna bilden på Facebook med löfte om en förklaring på kvällens firande med en twist,och här kommer således förklaringen till det!


Vi har smitt lite på att överraska Vera  till hennes födelsedag,men inte PÅ dagen,det är för uppenbart och dessutom har vi alla nåt slags liv som kommer i vägen,så igår hade vi bokat bord på Vitas för 4 . Jag fick dra en liten vals för henne  att jag gärna vill träffas nu innan OP osv,,det  var ju inte ens en lögn ,men det var inte riktigt bara vi 4,DO ,Dennis och Patrik var också på plast,och en något ångande Vera dök upp bara några  minuter senare.


 Ett litet sidospår är att när jag kom hem efter dagens jobb skulle jag bara lägga mig och vila ögonlocken lite snabbt och somnade i en  timme totaldäckad. När jag vaknade anade jag ugglor i orådet och inser att jag håller på att bli mongosjuk! Satt och flämtade med ett fast grepp om marmorbordet på Vitas för att svalka mig,och det syns lite i ögonen att jag har mongofeber! Hahahahahahah
Som en SJUGLIG bonus för kvällen var att allas våran Gina jobbade!! Herrejävlar vad man saknar ÖG och  allt  vad det innebar! Jag trodde lite naivt att jag var med på kvällens överraskning som innebar att vi skulle överraska Vera med en speciell grej,men när jag kommer dit skrattar Jasmine lite snett och jag inser att jag inte ska fråga mer om hur vi ska ge själva paketet till Vera,som inte bara är att lämna fram,,det var något skrymmande!
Det visar sig att herrarna har ordnat med Chefs table ,och det börjar lite soft med blandade drinkar!
Jag fick en relativt fantastisk vindruva gin! Har insett att jag faktiskt gillar gin,det är den jävla tonicen som smakar röv!



Som sagt,en sammanbiten  något kvinnoförnärmad Vera dök upp,lite sned  för att hon inget fått veta om detta, men det tar liksom bort själva momentet överraskning om man berättar i förväg,ett koncept Vera inte var redo att ta in riktigt än!
 Det startade med underbara små canapéer av löjrom och crémefraiche på rostat bröd,,jag brukar INTE gilla det alls,men denna,,,här förstod jag helt plötslig vad hela löjromsgrejen handlade om!



 En selfie med Vera,,för att liksom mjuka upp kvinnan i kanterna,,,men nej, jag fick köldskador i  örat !


 Ännu en liten förrätt,anklever med rostade hasselnötter och äpplepuré,,jag kunde tyvärr inte få ner det igår,febern och konsistensen på lever gjorde att min strupe vände ut och in på sigsjälva på ett rätt barnsligt sätt. Vi samtalade om det,bronkiten och jag,,,bronkiten vann
Här någonstans konstaterade jag att DO inte har förstått hur progressiva glasögon fungerar.  Det ,eller så har han googlat fram något riktigt sjukt,,
 Pilgrimstaco  med jalapeno  var riktigt intressant,den tycker jag att ni ska testa ,många oväntade underbara smaker i tre så tuggor!!
 För att säkerställa att det progressiva på DO:s glasögon verkligen var kass utsatte vi Patrik för diverse inhumana experiment,och mycket riktigt,det är nån slags CP-skada i lilla rutan,det ser man tydligt från denna vinkeln!
 Jag missade att fotografera getosten med rödbeta som var AWESOME  ,men vid detta laget var jag sjuglet mätt  trots att frukost var det enda som åkt ner,,, DÅ kom köttsprickan! Herrejävlar vilken grillbricka som Linus  benämnde den! Salsicca,fläsksida, ryggbiff,bea,rödvinssås,grillade tomater och ankleversmör! Det var MAGISKT bra kött! Jag fick tillockmed lite  Peter Luger känslan när ryggbiffen kom fram,den var grillad till perfektion!
Så,,efter varmrätten var det  så dax! Jasmine ställde fram första ledtråden ,och det tog inte en microsekund förräns laserblicken sökte upp Virus som gnifflade lite nöjt. Vera blev försiktigt frostig i kanterna! Ord som skilsmässa och avbitartång hördes och där blev brännmärken i Virus piké.

Om det inte redan är övertydligt ska man alltså INTE överraska Vera,det finns bekvämare  sätt att dö på!
 I kuvertet låg ett kryptiskt meddelande,och där någonstans insåg jag att JAG strök med på äventyret med! Nu ångrade jag att njurbältet och knäskydden låg kvar hemma.
 Så Vera skuttade med lätta hoppsansteg(de liknade mer en tysk march) in till bartendern,mördade honom med blicken och brölade "HAR DU NÅGOT MUMSIG TILL MAMMA!!??" Helt säkert var det just så Jasmin hade tänkt sig detta. Bartendern hämtade sig imponerande snabbt och gav henne en lapp och ställde försiktigt fram ett par blidkande drinkar,,,möjligen med stecolid och valium i.
 KISSENÖDIGSELFIE!!
På ledtråd nummer två stod det följande,,
 Om ni besöker Vitas  EFTER denna händelse kan ni se  de historiska brännmärken i träpanelen,det är Veras laserblick som söker upp en något lämplig skyldig till allt detta. Tur att Jasmine är gjord av marmor och bakelit,laser biter inte på den kvinnan!
Vi hittade en röd bok,inte det svåraste eftersom de flesta böckerna där uppe är en tapet,dvs tillockmed vi kan spårsöka i sådana gynnsamma omgivningar. En blind hade hittat ledtråden när jag tänker efter,,tacksam för detta  Jasmine, det hade kunnat sluta med spårsök i spaavdelningen .
 Vi söker på kartan och undrar smått om vi ska in till Danne i köket,,men så finns det mer än en Daniel i världen med.
 Kapten och Patrik glyttar sig medans DO och Dennis är lugnet i stormen,inte ens Katrina hade ruckat dessa männen!
 För att inte skrämma slag på  receptionisten Daniel tog jag över  och uttalade  kodorden i normal samtalston,och det  resulterade i en pandoras ask.
 Notera att Jasmine hade  poängterat att INGA  tillhyggen behövdes ,och det kan vara ett genidrag i detta läget. Om hon  var uppretad innan kan en AmazonVera pulvrisera en träask med bara blicken,,knytnäven går också bra  minsann. Vid detta laget kunde hon dock inte låta bli at vara lite nyfiken,,lite leenden kryper fram,inte bara de med krampande käkar!




 Jasmine räddade lådan från en säker död och hjälpte oss att öppna. Däri låg ännu en ledtråd ,enbart ordet "crystal" och  ett nyckelkort .Vi tittade på kartan vi fått  lite tidigare,,,

  Och tänka sig,,där inne stod Showgirl;)
 och så grejd vi litta;)
och HÄR tittar Virus på tavlan och tänker "var det värt allt detta morrandet" och Vera torkar tårar,,
DO flyter,,,
 Där låg även ett par paketet till mig! Ett underbart Voluspa ljus, Bellini doften,och ett underbart Edbladhalsband jag dräglat över på Formex,,,UNDERBART!!!!


 Efter detta bli det  musikquis i Port med kaffe och efterrätter!  En helt klart underbar upplevelse,chefs table! Om man kan äta tills man spricker är det att rekommendera som FAN!
 Patrik ser ut som en mordisk kattunge,väldigt farlig om man är inom 5 cm räckhåll annars  ungefär lika farlig som DVD-omslaget till en skräckfilm.
 Vi röjde på musikkrysset INTE tack vare mig,för jag tror ju alltid att jag kan och sen visar det sig ALLTID att  jag inte alls kan ,ett drag jag själv irriterar mig rätt illa på. Ger migsjälv en rak höger och låter andra ta över;)
Här någonstans såg både jag och kapten dubbelt av trötthet ,så vi begav oss hemåt,extremt mätta men troligen ännu mer nöjda!!!
Jag vill från botten av mitt hjärta tacka Linus och Gina ,och ännu mer Jasmine som gick above and beyond för att göra denna överraskningen mycket speciell,mer än vad som förväntas av dig du underbara kvinna!

Love u Vera;)

Inga kommentarer: