Sidvyer, senaste månaden

söndag 7 oktober 2018

Warpigs revisited!

För er som inte varit i Kødbyen i Köpenhamn är det hög tid att ni drar er dit. Det är helt otroligt så många små hyggehak det ligger utstrött överallt och atmosfären är bara något utöver det vanliga. Vi har som sagt gjort the Barrelroom på Warpigs en gång och eftersom minnet av den kvällen var något dimmigt bestämde vi oss för att göra om det men denna gången uppe i matsalen! 
Det besvek ikke! Men Innan vi börjar på Warpigs äventyret så  tjuvstartade vi o h Teskes med en Halestorm konsert och sushi!
Vi tar det från början. Första tanken var att vi skulle bo på Axel Guldsmeden igen för att,,ja för att det var vad vi kände till men så sade Lady Teske att Scandic Kødbyen hade ett öppningserbjudande och vi sparade tramsiga pengar på att boka där så så blev det!  Det besvek inte heller! Ett magnifikt hotell inrett i sann slaktaranda med köttmatta ,salamibord,kakel och koppar överallt. Kan inte med ord göra detta hotellet rättvisa utan man måste verkligen åka dit och uppleva det,,det var bara brilliant! Jämfört med guldsmeden är detta Hilton ,och så mycket närmare allt i kødbyen än det grisdyra Guldsmeden. 


När vi väl kommit dit efter en  stunds hattande från MIN JÄKLA SIDA IGEN!!!!(glömde luren hemma och spillde ett helt glas prosecco i knäet på migsjälv när vi vände om efter den,,) insåg vi att om vi ens skulle stå upp tills Halestorm började spela var vi tvungna att ha mat  och det snabbt,så vi vandrade runt hörnet på hotellet och satte oss på Karma Sushi,ett lika mysigt industriaktigt ställe med vad som såg ut att vara fantastisk sushi. Vi hade inte den mesta tiden i världen på oss (tack vare mig ) så vi beställde en bunke sushi och drinkar,,,,och väntade,,,,och väntade. 



 Deras cocktails hade de piffat till så de blev lite mer egna ,så tex mojito hette Hito och  innehöll sake och lite annat,men basen var solkart en mojito,,när jag då frågar vår smått autistiska servitris om den drinken jag undrade över var typ som en cosmopolitan då den innehöll körsbär,contreau vodka sake och citron. Då stirrade hon helt blankt på mig och sade "nej,,,den är inte alls som en cosmo,,de innehåller ju lingon,,detta är körsbär!" jaha,,men är själva storleken som en cosmo sade jag och visade ett martiniglas men händerna ."nä,,,jag vet inte hur jag ska beskriva den för dig isåfall"sade hon och råstirrade ogillande på mig,,Vad säger ni,,ser det ut som en Cosmo? Den smakade som en cosmo,,fast bättre.
Jag glömde ta bild på hela härligheten för när vi ÄNTLIGEN fick in sushin så kastade vi oss över den. Den var grym,,de glömde wasabi och ingefära så det fick vi vänta ännu längre på att få,för när de väl satt ner maten vägrade de att kolla åt vårt håll,det var helt enkelt inte viktigt mer. När vi väl fick tag på dem fick vi verkligen be om mer dricka och den tog en halvtimme att få så när vi var långt mer än färdiga med maten kom vår andra drinkbeställning,,svårt att hälla upp två öl och skaka två icke cosmos? 
 Oavsett så är detta haket riktigt bra och det  var blande de 10 bästa sushi ställena jag testat,en solklar 4-5 plats.
 Vi galloperade i sakta mak till Vega där vi kom alldeles lagom till att Halestorm skulle börja spela och  det var en jäkligt bra konserthall,inte stor och ohanterbar utan liten och snäll med lätt tillgång till baren precis utanför.

 Vi kollade lite sporadiskt på konserten,,ingen av oss var "längstframig" och det var ,om än ett grymt framträdande,en rätt tråkig konsert.  Det  gjorde oss inget alls för vi var inte riktigt på g för att ge allt i en svettig folksamling. Alex som har fått gikt i stortån ville inte stå och trängas inne bland folk och det passar även Kapten utmärkt,som hellre hänger i baren.
 På vägen hem  gick det om möjligt ännu långsammare och denna gången var det INTE Alex gikt som var att skylla utan snarare Kapten som ville stanna och prata med varje planta och dansk på vägen.
  Vi hade inget emot det,vädret var en perfekt varm höstkväll och vi kunde  gott roa oss själva medans männen kissar ner kvarteret.
 Kapten,som var helt hundra att han bara beställt EN öl och sedemera druckit bara en missade de ytterligare 3 och en GT som han fick i sig och han hade grova problem att gå rakt på väg till hotellet,så jag i egenskap av personlig assistent lotsar upp karrfan på rummet och  möter sedan upp Teskes i jakt på,,,nattamauuuud.
 Vi fick veta att ingen troligen hade öppet men där hade de fel! Vi hittade ett hak runt hörnet från sushistället som visst hade just nattamaud! En helt  grym burgare med pommes i olika utförande,dippa och såklart en vodkadrink som ingår i menyn;)   Efter det var vi något trötta och drog oss tillbaka till rummet.
Det blev inte mycket sömn den natten då Kapten snarkade,nån typ av påminnelse i hans lur väckte mig konstant OCH AC på rummet var defekt och smällde så rejält med jämna mellanrum att vi trodde någon bankade på dörren mitt i natten.  Hotellet  var illsnabba med att ge oss nytt rum dagen efter  och genast undersöka felet så vi är oavsett jättenöjda:)

 Frukosten dagen efter var över förväntan även den ,då den ingick i rumspriset i kampanjen och  den är verkligen bra. De har alla olika sorters kaffe du kan tänka dig behöva och så även gluten och laktosfritt. Personalen är ytterst attenta så inget står tomt särkilt länge. Inga frågor ställs om ditt rumsnummer och det är helt ok att ta en kopp kaffe med sig till rummet med,som det ska vara!


 Kapten var inte så mycket för frukost  och jag var rädd att det skulle bli en lång hotelldag för honom medans vi andra gjorde ströget,men icke,han slog upp ögonen och insåg att en återställare troligen var det enda sättet att karpa denna dagen. Första gången jag sett honom  göra detta och det funkade fanimig!



 Vi inväntade Sköld som hade sug i tarmen efter Öl och hygge och kl 11.30 stod han i rummet som en uppenbarelse av  kött med mugghållare och njöt av en rumsvarm öl(enda negativa med rummen,,ingen kyl) Efter det tänkte vi att det var en bra idé att göra Ströget lite och  möjligen shoppa. Shoppingen uteblev mestades,,men mat och dricka ,,,ja!

 Det var en helt underbar dag i Köpenhamn,så varm att vinterjackorna  var overkill. Vi satte sikte på Cafe norden,för när vi som frullat var mätta var nu Skölden och Kapten lite hungriga! 
 Har ni inte varit på Norden SKA ni dit nästa gång ni är i Köpenhamn,det går enl mig inte att hitta bättre smörrebröd och trots att de alltid är packade fulla har vi alltid lyckats hitta ett bord!


 Tre smörrebröd är tillräckligt att mata en garnison med   och ett hade varit lagom,men så vill man å andra sidan inte missa  alla de olika varianterna så tre it is. Kapten dunkade ner alla tre som om han vore bottenlös och Jag nibblade lite på Skölds.


 Efter det vandrade vi rundor lite tills vi kom till en sportsbar och bestämde oss för att ta en vänteöl där medans folk från Ystad och Skurup väntades in på stationen. Kroffe och Boel var på g och även Marita och Rickard väntades in. Det drog ihopa sig till en grym kväll på Warpigs!  Inte bara var det hygge på schemat utan Sköld fyllde även år och lite överraskning vändae honom inför kvällen.
 Jag fick den STÖRSTA,,sötsliskigaste Cosmon ever,,ever,,i plastglas. Inte ens hälften  gick ner.
 Danskar,,,förstår dem ens själva vad de säger??
 Efter det gick vi till Guldsmeden för att möta upp Kroffe och Boel som bodde där ,och tänkte att vi även där kunde ta en drink,,efter att vi väntat  på servering i 20 minuter TROTS att vi sagt ifrån,,då gick vi.  Marita och Rickard seglade in lagom tills vi något indignerade stampade där ifrån och vi drog alla till Scandic för att trycktesta deras hotellbar!

 Drinkar kunde de minsann blanda men herrejävlar,,tempot var nog det långsammaste jag varit med om  där vi ändå fått service alls. Var gång någon gick till baren för att  beställa sade vi heldå  och önskade dem god resa med en känsla av vemod och förlust. 4 år senare kom de tillbaka och vi hälsade dem väkomna som de gamla förlorade vännerna de var! Om ni vill ha någotsånär snabb service där,,beställ vin.  Då ska de  bara stå vid den fantastiskt intelligenta datorkassan och slå in allt och den övningen  tar i sig fem minuter. Lite tid går åt att se svår ut med,Tom Cruize  style. Njut av dina drinkar,du hinner med en el två på en kväll.

 Ombytet på ,möllegänget samlat, knorrande magar och  en liten panikkänsla i bröstet över att överraskningen skulle komma i tid!

 Vi vandrar så in på Warpigs och vi får samma underbara lilla servitris som vi fick förra gången. Hon öppnar med att säga " det var ni som var i Barrelroom,,jag kommer ihåg er!" ,,Good memory or bad memory frågade jag lite ängsligt men vi lät den frågan hänga i luften. Slå inte huet i den om ni besöker etablissemanget.

 Det kommer att följa en radda med bilder här och jag tänker inte kommentera dem alla,,jag låter er fantasi tänka ut bra bildtexter,,jag  tror inte ni kan ha fel vad det än är ni tänker!
 Vi beställde dricka och jag satt med naglarna i munnen för att försöka skjuta på maten så att Camilla med väninna skulle hinna landa på Kastrup och på så vis överraska Sköld. Det var tight som det var redan och sen klantade SAS till det så att det blev förseningar och jag insåg att loppet var kört. Djuren var tvungna att matas innan  katastrofer inträffade och Danmark inte längre ville ta emot oss igen ,mat åt  överaskningstjejerna fick ordnas senare ,och där ska Warpigs ha cred,det var INGA sura miner,inget klödd!
 Fire the food!!!
 Marita är mer än själigt glad över att Warpigs faktiskt har både vin och GT att servera och inte bara öl då den kvinnliga sidan av bordet inte riktigt  känner öl medans den manliga sidan  hinkade i sig säkert 10 kannor. Ett vitt och två röda finns att  välja mellan.Tips från coachen.

Tobbe var väl inte sjukt imponerad av just storleken på grogg men det ÄR faktiskt inte så att glasen krymt i disken,det ÄR så att vissa av oss,inga namn nämnda,är relativt kålvuxna och behöver dricka ur mindre tunnor för att det ska se rätt ut.





 Maten,,,ja maten. Det är en bricka av ren kärlek i  form av rökt långtidsbakt kött,pickles  ,mac and cheese,coleslaw och fyra olika såser som man har obegränsat av.  Jag kan säga att vi tog den minsta menyn denna gången (medium)och  en large hade nog fan gått ner!





 Till efterrätt får man en något oinspirerad kauga utan något till om man inte räknar Maritzas  saliv,inget kaffe. Large menyn it is nästa gång!

 Jag satt i konstant kontakt med stackars Camilla som nog stressade mer än vad man bör för att försöka komma i tid till restaurangen och  tillslut så stod dem där,, Klicka på filmen för en obetalbar min! 
                                                                       The arrival!



 Vad är detta,,valpögonen?? Att ta till valpögonen samtidigt som man knådar mina byxor och liksom darra på undeläppen,,nä man kan inte hålla stumt när man sagt att hon inte får mer vin,,, IN MÄ EN FLASKA TILL!!!


 Efter ett par timmar på plats  började Kapten se rejält sliten ut och pannan slog  i bordet precis som förra gången hände. Jag roddade rundor så att alla kunde betala och sen drog vi på efterdrinkar på hotellet. Baren må vara långsam men krypavståndet till hissen kompenserar för allt det.





 Vi  har även kartlagt allas vilopuls och kommit fram till att en del av oss är illa ute,på olika delar av spektrat. Sköld ligger på ca 120 i vilopuls och jag 67 typ,,vissa av oss har 45 och  Kapten vid denna tidpunkten   3.  Det blev faktiskt en rätt tidig kväll då alla var rejält slitna redan och vid 12 slaget låg vi i våra sängar!   Inga små tomtar i vår AC och inget snark  från kapten,så natt nr 2 var skönt lugn.
 Morgon nummer två var jag pigg då jag tagit det lugnt med vinet och jag mötte upp den enda andra individen som stod upp vi den tidpunkten. Den odödliga Maritza!  Tillsammans öppnade vi lite luckor och  filosoferade om VAD på warpigs som gör en så otroligt bockad,,det är ju bara vanligt vin och öl? Kan det vara den übergrymma musiken? Kan det vara luften eller Dansken? Jag vet bara att detta inte är sista gången jag kommer att besöka,,där finns många fler menyer att testa;)
 Stort grattis till Sköld och ett mega tack till alla vänner som joinar på mina jävla ideer,,det blir fan oförglömligt varenda gång!! Kärlek!!!







Inga kommentarer: