Sidvyer, senaste månaden

måndag 25 juli 2022

hälsostatus hudcancer

 Ja,, det låter dramatiskt och kanske är det det med. Förra året runt november december började både jag och Kapten att notera att en av mina hundratals prickar på kroppen blivit väldigt svart. Den sitter på magen i byxlinningen så man ser den varenda dag,,ja jag skulle ta tag i att få detta kollat men sen förra gången jag i princip blivit utskrattad på Nova för att jag velat kolla upp en leverfläck drog jag mig. Bestämde mig för att kolla upp den online i december och tog ett foto då. Av olika anledningar blev det inte så för mitt arbete krockade med tiden jag kunde boka och det varade ända till Maj innan jag gick på ett nytt försök , å även on line. Tog ett nytt foto då och fick en härlig läkare som beklagade sig över det faktum att det kommer att bli svårt att få någon klinik alls att lyssna på honom då han är en "online läkare",de lyssnas inte på. Jag skulle få åka ända till Malmö för att bli tittad på och tog saken i egna händer genom att kontakta Ystad Hudklinik. De fixade en tid omgående och läkaren där sade att vi gjorde bäst i att plocka bort det. På fredag morgon när jag sitter på Copenhell får jag beskedet att det är Malignt och att vi måste plocka bort mer omgående. Försökte hålla minen där men lyckades nog inte så väl. Några dagar senare togs mer vävnad bort runt det färska ärret och nu ska det vara avklarat. Alla de andra fläckarna på kroppen jag INTE ser oroar mig nu rätt rejält.  Om man tittar på bilden tagen först i december och sen i Maj så ser man en rätt snabb och ordentlig förändring i området. Min medicin jag tar mot ledvärken injeceras i området där denna fläcken satt och jag läste därför biverkningarna den har och mycket riktigt, malignt melanom är  det 1 av 100 som får. Fick vänta en månad på telefontid hos reumatologen för att få bekräftat att jag bör sluta med sprutorna och invänta tid för fortsatt behandling.  Så här står jag nu,,2 dagar in på första sprutfria veckan och mina händer har redan ballat ur.  Jag ser inte fram emot resten av denna månaden. 













Inga kommentarer: