Sidvyer, senaste månaden

torsdag 24 januari 2013

Vilse

Jag har ett jätteproblem där jag bor. Av diverse anledningar jag inte alls förstår kan vissa människor inte sterilisera sina katter,och det resulterar i att det ligger en massa bebisar i buskarna höst som vår. Vissa överlever,och sjuka,uthungrade maskstungna och loppebitna söker de sig till de husen som verkar ha mat.Katter är inte dumma. Nu har det gått så långt att jag inte kan tillåta mig att se dem mer,för paniken jag känner över att de aldrig tar slut är så stor.
EN kattpojke var så pass tuff och desperat att han inte sprang när jag kom hem,och hans mjauande gjorde att jag inte kunde låta BLI att sätta ut mat,sprciellt inte när det nu börjat bli så kallt.
Lite mat resulterade i lite varm mjölk,lite avmaskningspiller och ett litet hus med en filt i som han kan värma sig i,och när jag sen insåg att han kunde klappas och hanteras nog för att göra något konkret kontaktade jag Kattjouren som genast ordnade ett jourhem åt honom,Vilse som han kallades.
På Kattjourens Facebook dör detta nödropet upp,och jag är väl förtrogen med nödropen,jag får dem allihopa,och anordnade ju Kalla tassar till förmån för dem förra året.

Inte kunde väl jag ana att så många hatkommentarer skulle regna??????? Allt från att personen som bodde i huset han satt utanför var dum i huvudet och kallhjärtad eftersom jag inte tog in honom till jag vet inte vad:(
Det gör så ont i mitt hjärta att folk fördömmer utan någon somhelst fakta:/
Jag KAN inte ta in alla,då hade jag haft 50 katter,och jag har redan 2 som inte alls vill ha in vildkatterna,de är LIVRÄDDA för dem.  Jag ställer ut mat fast jag alltid fått höra att det ska jag inte. Jag ger dem avmaskning,jag placerar om kattungar,och grannarna fortsätter bara att fylla på.
För att inte tala om alla de gånger jag åkt till vetrinären med mina egna för att vildkatterna kloat dem så de får stora varbölder,att vildkatterna hoppar IN i vårt hus och märker(något våra egna aldrig har gjort i sitt liv)  och att de tillockmed jagade ut vår papegoja ur huset en gång. Våra bilar och allt som står ute är märkt av kattpiss.
Problemet har blivit så stort nu att jag måste få flytta. Jag lider av att se detta,och jag HAR försökt få grannarna att förstå att de måste ta sitt ansvar!! De bara tittar på mig som om jag är lie dum och struntar i det med kommentaren "vem ska betala steriliseringen?"

IOgår körde jag Vilse till Lund kl 22.00 på kvällen till hans nya hem,gav bort transportbur och 500 kr till jourhemmet så  mat och sand kan betalas lite,,,vad mer kan jag göra??
Hade ont i magen hela vägen,,alla dessa hårda anonyma ord som haglade ner över mig när jag försökte hjälpa,,,,det gör mig lite bitter och tom.

12 kommentarer:

Anonym sa...

skönt att höra att det finns människor med stora hjärtan som vet vad som är rätt att göra jag förstår hur du känner dig och jag hoppas det blir bättre i framtiden

Andrea sa...

Jag tycker det du gjorde var helt rätt! du förtjänar verkligen inte alla idiotiska kommentarer du fått!! Du kan inte ta in alla katter som behöver hjälp, och genom att kontakta Kattjouren så gjorde du det rätta! det är människor som inte tar ansvar som är idioter. Jag blir så arg!
Har man ett djur har man ansvar att ta hand om det och förhindra onödigt lidande. Att låta katter som är okastrerade gå ute och inte ta ansvar för de kattungar som kommer är så otroligt själviskt och idiotiskt och och... korkat.

Jag vill säga det igen, du gjorde det rätta och visar att du är en otroligt omtänksam person.

Jen. sa...

anmäl grannarna till länsstyrelsen igen! jävla idioter...det är ju numera olagligt att låta sin okastrerade katter springa ute.

samt att idioterna som kommenterar har ju inte all fakta. jag har oxå slängt ur mig såna saker på vissa nödrop, dock vet jag ju dina förutsättningar så därför va jag tyst lix :)

du ska skita i dom, det är folk du inte känner å deras åsikter är ju oväsentliga för dig. du har ju gjort så mö för katterna så det räcker å blir över <3

Nau.Min. sa...

Kanske lättare sagt än gjort – men bara skit i vad de säger, du vet ju att du gjort rätt.

Människor är dumma i huvudet. Generellt sett. Och Vilse har fått ett hem, så i det långa loppet spelar allt det andra inte någon som helst roll.

Dina grannar... de borde få sina liv tvångsförvaltade. Jävla puckon.

Anna sa...

Jag tycker du gör en ritkigt bra sak! Jag förstår att du inte släpper in katterna (hur ansvarsfullt skulle det vara mot de två katter du redan har?) och att du har svårt för att låta dem stå utanför och skrika efter mat.

Du får applåder från mig! (Fast att överarmen är liiiite öm från behandlingen igår. :) )

c sa...

Hatar det med internet...folk som inte vet nåt men ändå menar att de måste kommentera & vara så jävligt negativt. Vad är fel på folk? (jo jag vet...mycket)
Jag har ju inte läst dessa hatkommentarer men blev jätteledsen när jag läste detta här...du som är så otroligt snäll & har ett jättejättestort hjärta...aaaarrgghhh, jag är ARG! wat een domkoppen.
Hoppas att allt kommer att gå bra för lilla Vilse och att ni kommer att hitta nåt annat ställe!! (eller att grannarna bara forsvinner.....dat zou nog eens fijn zijn, gewoon weg weg weg!!)

Septikemi sa...

Det kommer alltid krypa fram idioter. Jag tycker att detta var jättefint gjort av dig! Önskar att fler hade engagerat sig och framförallt som du sa, kastrerat/steriliserat sina katter.

Sarah sa...

Usch vilka rikspuckon till idioter det finns. Jag blir så ledsen när folk klankar ner på någon som i alla fall försöker göra något. Att skriva elaka kommentarer i ett kommentatorsfält på nätet är dessutom så ruskigt fegt gjort.
Tycker din insats var mer än god, det är ju omöjligt att ta hand om varenda hemlös kisekatt man stöter på :(. Tragiskt hela den där soppan med katter som får yngla av sig hej vilt utan kontroll när de dessutom har en ägare som borde ta någon form av ansvar.

Nova sa...

Du har verkligen hjärtat på rätt ställe. Är inte många som hade gjort som du, de flest verkar inte bry sig när det kommer till katter..
Tur att de finns människor som du som ser och bryr dej om de utsatta katterna ..

Anonym sa...

Du har gjort mer än så mpnga andra som bara sitter och tittar på. Du gav den mat, du satte ut ett litet hus och fick Vilse omplacerad.
Jag har ju själv 2 st fd hemlösa katter som levt ett helvete innan de fick komma in. Men det var tack vare företagsamma personer som dig som gav dem chansen.
Jag själv skulle vilja kunna göra mer men har ju stopp med 3 katter och en hund i en etta så det går inte. jag har ingenstans att stänga in en den första tiden så jag förstår dig.

Pia Puma

Wikki sa...

Stina, du har gjort NÅGOT till skillnad från FB-gaphalsarna som bara jamsar och inget gör, det är lätt att gapa om man slipper ansvar! De är inte värda ditt dasspapper ens....
Katt och Otto kan vara stolta över att ha en matte med katthjärtat på rätta stället!
Och som AGERAT och visat ansvar för en "medkatt" (Finns det medmänniskor så finns det väl medkatter??!) i nöd. Höj svansen som en flagga, var stolt!
Jag kommer att fortsätta vara din trogna supporter!
NosPuss Wikki

Helena sa...

Så trist att folk inte kan ta reda på faktak...vad gör de själva för katterna? Delar på Facebook, hur svårt är det? Nä all cred till dig!