Sidvyer, senaste månaden

tisdag 16 juni 2015

Jag vill ha en AWESOME helarm IGÅR!!

En ung nyligen utexaminerad kille kommer in i studion och undrar om jag har tid nästa månad för typ något sådanthär.
,,,,,
Jag slåss lite i motvind för att försöka förklara för nyblivna 18:åringar att detta är ytterst ovanligt att någon reder av det så bra som Niki Norberg här gjort,och de artisterna är INTE tillgängliga inom en månad,än mindre för att göra en helarm. 
Sist jag hörde hade Niki ca 4 års väntetid,och jag misstänker att det inte blivit bättre då ca 30% av unga mäns förfrågningar är just hans jobb. Jag vet inte hur lång tid just han tar på sig för en helarm men jag har svårt att tro att det tar under 100-150 timmar,allt beronde på hur mycket detaljer man vill ha. 
Jag såg i killens ansikte att han tyckte jag mest var trist som påpekade detta,,att han redan stängt ner.
Oddsen att han går till någon med några veckors väntetid som säger "klart jag kan! " som dessutom är rätt billig är överhängande ,och att han sen  kommer att tycka den repiga bladdiga gråa smeten är RÄTT så awesome  fram tills han jämför med någon som faktiskt har väntat och haft tålamod,,,sen sitter den i resten av livet.
Det är många timmar.

Jag vet inte varför just jag bölar över det,,det är bara något speciellt med en helt ren fin oskyldig arm som förstörs som  gör mig lite nere.

Det verkar vara svårt för folk att förstå att där är enorma skillnader mellan artister och tatuerare,och att alla har sina olika stilar.  Dessutom (jag har sagt det förr) FINNS INGA KUNSKAPSKRAV när det gäller tatuerare,VEMSOMHELST  kan öppna en studio.

De  artister som är bra ser till att göra exakt det  de är bra på och aldrig ta sig an något de inte kan göra till perfektion.
Det är inte lönt att be en oldschool-tatuerare att göra realistiskt,och vise versa. 
Om man har hittat något som man tycker är OTROLIGT Bra,antingen går du till just den tatueraren vars bild du gillar,och då får du antagligen vänta en bra stund,då många många andra har googlat exakt samma som du och kommit på samma ide,eller hittar du någon annan som har samma stil och är lika bra och går dit.
Dessa tatuerare lär aldrig kopiera just den bilden du kommer  in med utan vill oftast försöka ge dig något originellt,något helt eget som andra kan kolla på och bli stumma av avund.
Studios som bara råkopierar  är oftast inte speciellt bra och du kommer att gå därifrån med en kopia någon stackare AVSKYR att du snott.
Och här har du troligen stängt av redan,,,om det inte skedde för flera rader sedan,,,
Men kanske kanske tänker du efter ,,
kanske,,,


2 kommentarer:

Åsa sa...

Vissa saker är värda att vänta på!

Falken sa...

Har aldrig ångrat de år jag fick vänta för att få det jag ville ha gjort av den jag ville skulle göra det. Är sjukt stolt över mina tatueringar varje dag. Tack Stina!