Sidvyer, senaste månaden

tisdag 9 april 2013

Joël Robuchon, Las Vegas

Eftersom Vegasäventyret var så extremt på alla håll och kanter väljer jag att recencera Joël Robuchon separat från alla andra galenskaper,det känns helt enkelt passande!
Alltså ,en av USA:s top 5 restauranger ligger undangömd på MGM grand i Vegas,precis bakom alla nedrökta slotmachines och allt annat de har lyckas husera in där,en liten liten fransk oas av splendor. 

 Jag vägrade ha med mig systemkameran in,jag kunde helt enkelt inte gömma den någonstans under kläderna,så iPhonefoto får duga. Vi fick veta på hemsidan att buisness formal var klädkoden och nojjade rätt rejält över att Kaptens vita halvsneakers inte skulle få komma in. Det visar sig efter lite shopping att det borde vara jag som nojjat,. Mina pattar fick knappt plats i klänningen jag ryckte åt mig .
Väl där kunde jag slappna av igen,tydligen är Vegasmodet nuförtiden extremt kortkort extremt avklätt. I was safe.


 Så började paraden av mat. Vi valde en sexrätters (elvarätters för 4000 per pers var kanske LIIITE väl i överkant) där man får välja  2 förrätter och två huvudrätter. Först kom smörvagnen där en väldigt sammanbiten fransyska nogsamt lägger upp smör och häller upp en jävla fin olivolja att doppa brödet i.
 Sen kommer brödvagnen. Här brast mitt hjärta lite då jag bara kunde sitta och titta på alla dessa fantastiska brödsorter. Notera att det finns en våning till av dem,undertill,en massa saffransbröd,pestobröd osv osv. Paleo har aldrig varit så ickelockande som just då.

Jag startade med Hummer och  blomkåls soppa,dvs en kall och en varm förrätt.
Härunder en förförätt,,fråga mig int vad det var,för det förklarades nog inte.
Fredrik och Vera tog Scallopscarpaccio med primörer,en helt fin rätt. 

 Det som ligger i LPskivan här var faktiskt inte på något vis gott tyvärr:/ Blomkålsmousse/soppa med sjögurka. Till min stora förfäran så smakade det bara knorr pulversoppa,en rejäl fail på den tyvärr.
 Till huvudrätt tog jag spiny lobster och en Kalv. På även de finaste restauranger måste man kunna göra en kukfälla,och nu är det gjort!


 Spiny lobster, citrongräs och ananas,,magiskt gott!

Vi fick inte dagens meny med oss hem så jag kan tyvärr inte återge i detalj vad vi fick äta. En liten miss Joël.


 Det seglade in ett rätt trashy sällskap av sliriga Vegasbrudar som pratade högt och slampigt tillsammans med en ,enligt mig,kändis. Jag fotade lite diskret och skrik om ni kan namnet eller nån film han varit med i?
 Efter huvudrätterna seglade ostvagnen in,och DET var imponerande (förutom julslingan undertill som lös i olika färger) Herrejävlar vilka underbara ostar,och vilken MÄNGD!!
 Man fick ta hur mycket man ville i princip,men så gör man bara inte;)




 Jag kämpar för att inte ta djupa andetag så att pattarna inte skulle trilla ut,men hade inte behövt oroa mig,slampan på bordet brevid flashade tutte med jämna mellanrum och hojtade dessutom högt "whats a roooochefort,I dont know!!hahahahah" En rakbladshjärna bland ollon som man kan säg.
 Efter  osten kom dessert,och vid detta laget var vi så redo att sova allihopa  att det troligen syntes på oss;)
 Och som sagt,fråga oss inte vad det var vi åt,jag kommer ikke ihåg!
 Jag fick den enda glutenfria (enligt kyparen) desserten,en chokladsufflé perfekt lagad!
 Och efter det fick man en liten tallrik av deras hemmalagade godis. Missade att fotografera den vagnen,men den var imponerande som fan. Det såg ut som en ätbar julgran där allt var  godis i bjära blå och bruna färger. Helt fint;)
Och sist men inte minst fick damerna varsin mongostor kaka med sig hem,och en liten bok om Robuchon och hans karriär:) 
Var det värt pengarna?
Nope.
Gina och Daniel Müllern,,,lägg inte ner Ög,,snälla.

Inga kommentarer: