Sidvyer, senaste månaden

tisdag 20 augusti 2013

Sabbatsår?

Det här med att tatuera,,,
Det är inte lika roligt längre,inte som det brukade vara. Hela världen runtomkring tappade sin lockelse som löven på ett höstträd och kvar stod den nakna sanningen,,en rätt alldaglig trästam.
Jag tycker fortfarande att kundkontakten och resultatet är lika underbart som alltid,men efter 12 år har liksom processen och det eviga monotona malandet tagit ut sin rätt ,och jag ser rakt igenom det.
Det börjar bli farligt med rutin,och något nytt måste verkligen hända.
Kanske ska man pausa i något år och gå tillbaka till Konsum ?
Kassan,brödet,charken,riva lådor,plocka frukt,rensa datum.
Det lockar förvånansvärt mycket,och jag är inte dummare än att jag fattar att det är ansvaret som tynger så hårt på en. Att alltid prestera max varje dag är inget man kan bibehålla i längre perioder.
Konsten är mer förlåtande (förutom att man fortfarande måste stava rätt) och jag hoppas allt mer på den just nu.
Jag kan inte heller backa och bara ta saker jag VET att jag klarar på en höft,det är då man tappar the edge. 
Ett par sabbatsår kanske?

12 kommentarer:

Anna Hellblom sa...

Bästa Stina, du gör det som känns bäst för dig.

Och tar du ett jobb på Konsum så kan vi ju alltid träffas lite då å då över några glas vin å utbyta finfina historier från kassalinjen, chark-kylen eller varför inte postavdelningen?

Jan sa...

Hoppas jag drömmer.. Måste vara en mardröm.
Men förstår dig

Simon sa...

Stina, sorry to read you're not feeling too good about things at the moment. I too would love a year or out in a less stressful job...if only I could afford it! We're thinking of you. S&L

Teun sa...

Jag som slutat röka och lägger alla pengar jag vanligtvis lägger på cigaretter i en burk (saving up for a tattoo sparbössa)......
Men jag förstår dig och ibland behövs förändring eller helt enkelt en paus för att hitta tillbaks igen eller hitta något helt annat. Lycka till, Teun

Stina sa...

Ja,nu är det ju inte säkert att detta ens kommer bortom bloggens tankar,men det FINNS andra tatuerare Teun,,,
Det är lite detta jag menar,på bokningsdagen får jag en massa skuld kastad på mig för att folk minsann väntat så länge osv,och att jag på ngt magiskt vis skulle vetat detta och specialbehandlat dessa människor,,lite jobbigt när man får höra det om och om igen.

Teun sa...

Jag vet att det finns andra tatuerare och det var inte alls menat att ge dig någon skuld utan mer som en komplimang att jag helst vill bli tatuerad av dig (har aldrig ens tagit det för självklart att du vill tatuera mig igen). Gör det som känns rätt oavsett om det är sabbatsår, konsum (konsum tror jag inte på för din del)eller börja plugga arkitektur eller hjärnkirurgi det dagliga jobbet ska helst ge energi inte dränera en på det. Tyvärr har inte många den situationen men det är ju alltid ett mål :-)

Stina sa...

INgen fara,jag är ärad;) En lustig felinställning jag har är att studera känns som ett misslyckande(JAG VET ATT JAG HAR FEL!!!) när man inget annat har att göra,,,men konstskola ett år hade varit underbart.

Dahn-Ola sa...

Det är möjligt att du känner att saker börja bli rutin, men det kan jag i så fall inte se på dina arbeten; där ser jag hela tiden nya fantastiska motiv, i dessa fantastiska färger.

Vad din konst anbelangar så vet du vad jag tycker om den, och jag är övertygad om att det kommer att hända saker där.
Sen är det en annan sak att ytterst få konstnärer, hur talangfulla de än är, klarar att försörja sig på sin konst; men kanske det kan bli så att du kan ägna lite mer tid åt målning och lite mindre åt tatuering, och uppnå en balans som du trivs med.

När det gäller arga brev från de som inte fått tid så kan jag ju bara säga att jag anser att du inte har hågon som helst orsak att känna skuld; du är ju väldigt klar med vad du inte gör för motiv, så om man får nej pga detta bör man ju inte bli så förvånad...

Teun sa...

Konstskola ÄR riktigt kul. Jag trivdes som f-n de år jag pluggade. För dig blir det inte för att du inte har något annat att göra utan i så fall blir det en vidarutbildning/utveckling på det du gör nu. I bland ska man bara våga. Du har en trogen kundkrets att falla tillbaks på om det visade sig vara fel beslut.

Anonym sa...

Jag förstår. Men kommer du att sluta blogga också? :3

Stina sa...

Nu ska vi inte missuppfatta här,,jag har inte sagt att jag SKA sluta eller att det ens blir något av dessa mirakulösa planerna,jag pratar som vanligt mycket men gör inte alltid slag i saken,mer som en öppen tanesmedja här. Sluta blogga och sluta tatuera är inte på bordet,dra ner eller piffa till det DET är däremot en helt annan sak;)

Anki sa...

Jag är själv imponerad över de som orkar jobba med sin passion eftersom jag själv avstått från det eftersom jag inte vill att de härliga känslorna en dag ska kännas krävande istället.
Så jag förstår dina tankar fullt ut!
Vill du ta ett sabbatsår, dra ned eller vad som nu krävs för att få lusten tillbaka, gör det! För det vore oerhört tråkigt om vi inte skulle få njuta av din talang även i framtiden.