Sidvyer, senaste månaden

fredag 4 augusti 2023

Två dagar i ett Anus : Tyskland 2023

 Så,,som alla andra i Sverige ansåg vi att det var lite väl dyrt att göra,,ja något alls egentligen,men det ryckte i tarmen att ta sig för något  iaf och efter att vi haft en helt galen första vecka dör vi loppat,beställt en splajs ny säng,och gjort massa matnyttigt man aldrig hinner med annars ,så tog jag tag i förslaget jag kastat fram lite tidigare i år,att vi kanske skulle sätta oss i bilen och helt sonika åka neråt,,bara neråt. Kapten tände som fan på den iden och dagen innan avfart satte jag mig och forskade lite i vart man kunde åka och varför. En snabb överläggning och det skulle bli Tecklenburg och Wismar! Off we went!  

I ett nyservat anus som vart och en människa vi berättat för om vår plan,dömt ut totalt satte vi av mot Danmark  kl 6.35 ,som en rytande pissmyra med kaffe ,vatten och mackor som proviant och en liten liten packning! 

 Jag hade inte sovit en blund natten innan och efter några timmar fick Kapten köra vilket visade sig inte vara en vinnare ! Han njuter inte alls av att smiska anus i högsta varvtal utan suckade bkittert efter en timme och vi svängde helt sonika av och tankade fullt,kissade av oss och köpte ett kylt sexpack Heineken till honom,,för att why not? Klart man har öl på bensinmackerna i Danmark,,
Under den korta tiden i passagerarsätet hade jag lyckats lura ut att Tecklenburg inte var så piffigt som det såg ut på bilderna om man inte är en vandrare (naturmänniska) så jag tog det exekutiva beslutet att vrida om vår riktning till Osnabrück,en mycket större stad med massa av skojiga saker att se och bokade även då ett rum på Dom-hotel mitt i smeten. 

Det var en sömlös övergång från danmark till Tyskland för oss och det flöt på väldigt bra trots det fruktansvärda vädret! Jag tuffade genom Hamburg som en kung med noll problem. 

Man vet att man är i tyskland när man ser reklam för mans spa,,hoppa in och kolla,,,ja det är med happy ending.


 Nåväl,väl i Osnabrück precis enligt schema yrar vi in i smeten och tar den olagliga historiska vägen över det gamla torget där man nog inte får köra ,men det kändes på något poetiskt sätt rätt när tyskarna våldfört sig på Ystad på liknande sätt! 
Vi chekade in på Dom-Hotel som jag  väl inte rekommenderar ,inte för att de inte var vänliga men det är bara ett rum,inget mer. Noll bekvämligheter och ingen ventilation;) ingen minibar,ingen kaffekokare ingenting MEN en oerhört vänlig personal och ett litet parkeringsgarage under hotellet för  100 kr per natt.  Stenhårda sängar men frukost som ingår och den var helt ok. Glutenfria människor göre sig ikke besvär här dock. 



 Vi var vid detta laget utsvultna och bad om det bästa närmsta stället att äta tysk mat på och vi fick utpekat ett underbart brygghus som öppnade några minuter efter att vi kommit dit. Det blev ganska genast fullsatt på stället och vi förstod senare varför,,det  var jackpot när det gällde maten!! 

 Jag fick efter 10 h bakom ratten ett efterlöängtat glas sekt och till min stora glädje var det supergott!! Flaska beställdes.

 Schnitzeln var,,jag men ligga. Ligga bra,, Hemmagjord saltgurka,champignonsås och stekta potatisar med lök och bacon,,, det var så ohyggligt bra! Om det mot förmodan inte skulle mätta var där ett spiegelei med,,, god damn,,efter detta fick både jag och Kapten matcoma och vi tvingade oss ut i ett blåsigt Osnabrück för att se något av staden.

 Även här fanns det ett Jude monument som var väldigt starkt,,ovanför stod det att dessa människor togs bort under våra väl medvetna blickar och mördades,,, starkt skrivet och jävligt  slående. 

 Strax brevid låg den mest fantastiska fontäne jag någonsin sett! 




Som de flesta tyska städer ser det så förbannat pittoreskt ut överallt att jag lite undrar vad Tyskarna ens gör i Ystad? Där har vi dessutom rivit de flesta av de vackra husen och har inte alls samma lunch och dricka traditioner som de har. 


 Vi letade upp en cocktailbar som var den enda öppna en tisdagkväll och den var inget att hänga i julgranen tyvärr även om det var helt ok drinkar har man väl satt sin standard lite högre än  happy hour longdrinkar? 


 När vi drinkat färdigt var både kapten och jag lagom spritade och bestämde oss för att sightseea lite till,, Det spelades våldsam och intensiv orgelmusik inne i domkyrkan men tyvärr var alla dörrar låsta så vi fick förbli nyfikna utanför. 





 Vi hittade ett pudel lejon vi garvade åt tills jag läste på plaketten och insåg att det faktiskt VAR en lejonpudel ,,, jag visste väl att de fanns! 

'
 Väl framme vid hotellets dörr ångrade jag mig och tyckte att en stänkare till kan vi gott unna oss och det var väl tur det för lagom tills vi satte oss på en mysig italienare sjönk fyllan undan och vi mös ner oss med varen drink till samtidigt som vi planerade morgondagen lite. Vilket under det är med internet ,,,så mycket mer man kan se och uppleva bara man gräver runt lite. Vi hittade bland annat Karl Junker huset en timmes bilfärd från Osnabrück som vi GENAST bestämde oss för att titta på  morgonen efter!



 Upp som en sol dagen efter och äta frulle,dricka kaffe som fan (för de serverar så tunt kaffe att man måste dricka i bulk för att få sin dagliga dos koffein) och så in i Anuset,tanka fullt och börna iväg!  Vi gjorde ett stopp på en dricka butik för att se vad priserna där var på öl mm och det var inte riktigt vad vi förväntat oss. De säljer ju helst öl i flaska så 90% var flasköl och sen hade de två sorter på burk;) Jag provianterade pyttelite och några öl omifall Kapten skulle finna bilden tråkig även denna dagen. 
 Karl Junker h uset ligger i en liten helt bedårande vacker by som heter Lemgo som jag skulle kunna tänka mig åka till för att uppleva bara den! Där i utkanten ligger ett av de mest märkvärdiga husen ,byggt eller spunnit av en av de mest intressanta konstnärerna jag sett! Han har undgått kändisskap känns det som men hans arv står där än,,som en liten tyrgg bikupa han byggt upp och spunnit fin in i minsta detalj. Det fanns inte en enda yta han inte dekorerat med sin säregna still av träsnideri och måleri. 

 Allt på insidan är målat med koppar silver eller mässingsfärg så som han själv också gjort  när huset byggdes och dekorerades runt 1890-1912 ca ,,Karl Junker dog själv 62 år gammal i lunginflammation  utan barn eller maka och det är en så underlig känsla att gå in i det lilla huset där han liksom gjort upp ett fullt fungerande hem med gästrum barnkammare ,master bedroom (som han aldrig bodde i) och atelje, arbetsrum och grovkök. ALLT in i minsta detalj dekorerat.  Det ni ser på första bilden är hans konstverk som han då byggt ett "enkelt" stativ till??!!
 



Junker själv blev föräldralös vid sju års ålder och togs in av sin mormor. Den tomheten och saknaden av att vara föräldralös ser och känner du i allt han gjort här inne. 
 Hela huset har en känsla av att se rätt " hemskt" ut på bild,barockt och ondskefullt,som ryggrader och ben so sticker ut överallt,men att vara där i var bara underbart. Det luktar himmelskt av allt trä och det är ombonat trots det du ser. Lätt att röra sig och välkomnande. 


  På bilden nedan ser ni en tron han byggt upp i ett rum,,till vilket ändamål vet jag inte men han har en tron,,,vem vill inte ha det liksom!? 

 Som ni ser,,mönstret på tyget fortsätter ut på golvet i varenda rum trots att det på många ställen är bortslitet  så kan man se det under alla möbler och att denna soffan överlevt är så galet,,, detta är original allt,här satt han med de få gästerna han hade och dinerade,,,känslan här är otrolig!!

Vi var de enda två på museumet den morgonen och  det var ett stort privilegium att få se detta och en ännu större sorg att behöva lämna. Hit kommer jag så gärna igen men vet aldrig om det någonsin blir så! 
 En snabb men underbar takeaway macka till Kapten på det närliggande bageriet och sen in i bilen igen för att dra mot Wismar nära kusten,en härlig liten svenskättad by som utlovade många fina sevärdheter.  
Från Lemgo till Wismar skulle det ta ca 4 timmar  men det visade sig inte riktigt stämma. minst fem timmar och lite till tog det pgr av den jäkla trafiken överallt och det var inte en gång man satt fast i ett stau  utan flera ,men det rullade alltid på och man står inte stilla så länge även om det tar mycket längre tid att köra än man trott. 


 Framme i Wismar hade jag bokat Stern hotell mitt i staden och det visade sig vara ett bra jäkla val även om bilderna såg sunkiga ut på nätet så var dem inte alls det väl där! 
 Tyvärr regnade det ganska rejält öäven när vi kom dit så det var inte läge att  vandra runt bara såfär. Vi fick med lite sevärdheter på vägen dock. Vi skulle föst testa en väldigt högt rekommenderad restaurang där men de var såklart fullbokade till vår stora besvikelse så vi gick rätt över torget till den andra mer rekommenderade. den var så hemsk att vi smet;) hahahah skämskudde på det men det var för sunkigt alltihopa och spiken i kistan var väl de svenska kungaporträtten på väggen ;) 



 Det visade sig inte lätt att hitta ett vettigt stäle att äta i Wismar faktiskt! Vi chansade på Krohn essen und trinken men där var känslan att en ny generation köpt den och vet inte alls vad de gör  tyvärr.  Maten var ok men också bara det. Plus i kanten var gammal 30-tals musik i bakgrunden,de hade prosecco och det var överkomligt billigt . Vi gick därifrån efter maten på jakt efter New Orleans hotell och restaurang där de hade cocktails och  hittade det efter en stund,,





 Det var SMOCKAT med folk!!! hahahhaa vi blev så paffa att vi bara fann oss i baren där vi satt kvar en bra stund trots den höga ljudnivån och mängderna barn,,det var ändå väldigt trevligt och personalen var jättegoa!

 Ett plus i kanten är att de hade prosecco på FAT! billigt dessutom,,, om man tar ett glas av deras fat prosecco kostar det dig 3,50 €,,,galet billigt om man jämför med sverige!

 Jag tog en glass där och sen lullade vi mot hotellet och passade på att sightseea lite eftersom regnet upphört och det var väldigt varmt och gott ute,om än galet kvavt! 
Som en fotnot på hela detta äventyret var att det just nu i skrivande stund pågår Wacken open air som för första gången ever stoppades halvvägs av vädret! De släppte på 50t av de 86t sålda biljetterna sen kunde folk helt enkelt inte ta sig till Campingarna pgr av den katastrofala lervällingen som uppstått av de galna regnen! Galet nog drog Wacken ändå igång  och alla som inte kunnat släppas in fick sina biljetter återbetalda,,en klen men liten tröst iaf.



 Väl framme vid hotellet googlade jag upp Der Schlauch och den låg 14 meter från hotellet,en supermysig liten bar som uppenbarligen var jättepoppis  då den var fullsmockad redan då vi kom dit. De gjorde så vänligt plas åt oss trots att det inte fanns ngn och strax efter rensades ett bord åt oss och vi fick vars två jäkligt bra drinkar innan sängdax! Det är högt och lågt här i Wismar. När jag trop advisrar mig här i tyskland kan man inte lita på omdömena riktigt!  När man gör det i prag polen eller andra ställen är det ganska så säkert men här:ikke. Vi blev först visade till ett ställe ca 5 meter från Slangen som skulle vara toppen med drinkar mm,,går ner till en kolsvart källare med dundrande musik som stinker av tobaksrök(man får tydligen röka inomhus här) Det var helt folktomt och vi vände i dörren såklart och gick direkt till Slangen som då istället är en gömd liten pärla! 






 Ett stortplus är att det går att parkera till en vettig peng ute på gatan precis framför hotellet! Där stod hon i full ståt,mitt anus! Bara glänste och lockade folk! 

 Morgonen efter hade jag som vanligt hemlängtan och  jag ylade upp jättetidigt för att vi skulle komma iväg i  bra tid för att slippa bilköer mm. Tji fick jag,,, 6,25 stod vi i receptionen för att betala och checka ut men blev bemötta av en förtvivlad vaktmästare/ allt i allo som inte kunde ta betalt ,som förklarade att vi fick vänta till kl 7.00 då morgonpersonalen kom. Jag blev märkbart förbannad och frustrerad men så bjöds det på kaffe och  vi fick helt enkelt bärga oss i 25 minuter.  


 Vi tankade fullt och ylade iväg mot Puttgaden då vi valde att ta det hållet hem. Såklart blir det ett stopp på bordershoppen då när man väl rullar förbi,troligen det snabbaste i universum ,och sen på båten! Här hade jag lite att lära då vi fick betala massor för biljetten då det är högsäsong  ,men å andrta sidan hamnade vi i VIP kön och körde som först på båten och stod LÄNGST FRAM!!! 


 Det var en stolt dag för ett Anus ska ni tro! 

 Frukopst på båten m MÖED majonäs,sen var man fit for hemresa genom Danmark! 


 Detta var den roligaste trippen jag gjort på länge! Spontan,överraskande och förbannat rolig! Några mil hemifrån kom jag på att vi missat att bråka igen som alla säger att man ska göra på en bilsemester,,, vi försökte men det gick inte ens då. Så minus ett enda familjegräl har denna resan varit galet galet bra!  Till nästa år vet vi att göra små förändringar som att inte ta så massiva etapper mellan ställena för att komma fram lite tidigare och kunna njuta av staden eller helt sonika stanna kvar en hel dag och ta den Staden till den dagen. 
 

 Jag vill rikta ett stort HA till de som tyckte vi var galna att ta Anuset genom europa ,men faktum är att hade vi tagit Abarthen hade vi dött i vattenplaning innan vi kommit ur danmark ens! Nä,den har ingen topphastighet att matcha Autobahn med ,men å andra sidan var det va 15% av tiden på just autobahn som det ens gällde,resten var 80-100 sträcka konstant och där är det inga problem att vara som alla andra.  Och som tysken säger,,det kunde varit värre(se nedan) 












Inga kommentarer: