Sidvyer, senaste månaden

lördag 14 januari 2017

Fredagen den 13:de ,,någons värsta dag i livet.

Igår var det då Fredagen den 13:de och jag hade bestämt att som många andra tatuerare ha en välgörenhetsdag denna dagen ,till förmån för prostatacancerförbundet. Bröstcancer får väldigt mycket uppmärksamhet och ibland känner jag att männens mardröm glöms bort lite ,det ÄR trots allt den vanligaste cancerformen i Sverige.
Från förra välgörenhetsdagen lärde vi oss lite läxor som tex att BOKA in folk,inte låta folk droppa in för stressen och besvikelserna blir för stora  och det roliga i att anordna försvinner. Detta året kontaktade jag bara lokaltidningen (som valde att inte komma) och annonserade enbart ut det på facebook. Vi fyllde våran kvot och lät det vara gott nock. Visst,hade vi bokat tightare så hade vi kanske fått in några kronor till,men faktum är att gårdagen lämnade oss hungriga för fler liknande dagar och det är EXAKT där man ska ligga!
Laddade upp med en enkel kanna kaffe och några små kakor och såklart Kaptens bidrag,de små söa mustascherna med "Jag stöttar"  som folk kunde ta efter de blivit plågade:)
Även om jag vet att jag hade bokat och ordnat med ALLT innan dörren öppnades hade jag en puls på 300 och kunde inte sitta still.Lugnet före stormen tänkte jag,,,

MNalin och Maritha dök upp och 
under tiden vi väntade på folk   testade vi mustascher!
 Stormen kom inte utan folk droppade in på utsatt tid och fick sina tatueringar i lugn takt. Enbart glada miner och tid för samtal(otroligt skönt) gjorde att adrenalinet rann ut och ersattes av ett lugn som höll sig hela dagen igenom. Först ut var Sandra med en dinosaurie  som sonen valt ut.


 Malin började med en fjäder på revbenen,,,

 Lady Teske skaffade en Deathly Hallows
 Malin gjorde soin sons första huvudfoting,en liten liten smäcker sak som JAG tycker gör knipöga och ler (hon har den så hon ser den "rätt" ).Malin bävar lite för att son nummer två ska göra en stor som ett a4-papper,,hädanefter får han alltså bara rita på postitlappar!
 Fredrik gjorde 21 i romerska siffror,fick aldrig höra historien men det kommer säkert!
 Linda fick ett ankare med hjärta
 Sanna fick en liljekonvalj som hennes kusin,drabbad av cancer, själv ritat:)
 Sen SKULLE jag haft Marcus men han stod i Löddeköpinge och trodde vi var där!! Vi löste detta medans han kastade sig in i sin bil och drog hit.Med sig hade han årets present!! SKÄGGKALENDERN!!
 Här har ni mannen själv dessutom. Jag kan rekommendera denna kalendern ,fylld av fantastiska bilder på män med skägg,,helt nakna!!! Tack Marcus!!!



Det blev ett ankare på Marcus:)
 Samtidigt gjorde malin en fallskärm på Bengt som själv kämpar för syftet  genom att tex cykla från Prag till Sverige i kampen mot cancer!
 Malin byggde på ett befintligt hjärta med 2 till  i tripp trapp trull storlek
 Oscar fick ett par hipsterglasögon;)
 Sofies familj ritade vars ett hjärta  för 4 år sedan och idag blev de förevigade  på hennes revben utan att familjen visste att de orsakat en tattoo;)
 Helena fick ett kors på tummen,litet och diskret men riktigt jäkla kvinnligt!
Efter en lång dag tog jag fram min grymma mat termos jag loppat med VARM risgrynsgröt och mellanmålade lite. Förra dagen åt jag inte alls,,ingen bra idé.Denna dagen blev betydligt enklare.Och ja,,,den skär sig mot tröjan,,,i know.
Dagens tyngsta var Nicklas.
När jag lade ut om denna dagen bokade Nicklas direkt , samma kväll gick hans pappa Jörgen  bort i cancern. Nicklas fick berättat för honom att han skulle göra denna tatueringen för honom och för insamlingen och fick en godkännande nick av honom ,,här någonstans kämpade jag för att hålla tillbaka tårarna och inte tappa fattningen. 
Dagen innan tatueringen begravdes han.Det måste ha varit så otroligt tungt att släpa sig till studion och genomgå detta ,men ändå så renande på något vis. Glad att vi kan göra något även om det känns litet i jämförelse.
Malins sista kund för dagen fick en enkel men så snygg slända för sin bror som gått bort vid 35 års ålder,förvisso inte av cancer men det kvittar,ändamålet är lika bra oavsett:)
Jag jobbade vidare efter det då jag inte har en massa mil hem och jag ville försöka trycka in så många jag bara kunde!
Jag hann med ett fint kristet P på en ankel,,,

Och bröderna Uhde som gjorde varsin AC/DC blixt! Efter det var  jag trött men happy och stängde ner städade och släckte,,och räknade.


Dagen inbringade alltså 18680 kronor som på måndag åker rätt in på prostatacancerfondens konto.
Jag väljer att sätta in den som minnesgåva till alla de som ÄR påverkade ,till alla de som inte längre finns med oss,men som namn sätter jag Jörgen Johansson,mannen som drog sitt sista andetag samma kväll som sonen bokat sin mustaschtatuering. Jörgen och sonen  Niklas får representera årets kamp,,för att det kom så otroligt nära trots att jag aldrig träffat mannen.



Tack alla underbara människor som kom för att göra denna dagen till vad den blev!! 
Kämpa på <3
Add On: Underbara Anna swishade de resterande pengarna till 20000 så nu är det insatt på Prostatacancerfondens konto <3<3<3<3

1 kommentar:

Sara sa...

Jag blev väldigt rörd av ditt inlägg och av berättelsen om Niklas och Jörgen.
Så fint <3
Styrka till alla som kämpar mot detta!