Sidvyer, senaste månaden

söndag 21 april 2013

Anonym igen

Ja,är det inte konstigt att det alltid är Anonymt det lämnas kommentarer när det är kritik? Nåja,Anonym,här får du ditt svar.
Anonym skrev:
"Känns lite som att man "måste" ha en story för att få tid hos dig eller att man "måste" ha en väldigt udda idé på vad som ska tatueras in, snyfthistorier är nästan ett måste... När man väl fått tiden så bör man köpa med sig saker till dig som du "gillar" typ choklad, udda stuff o dyl, tatueringen i sig är väl redan äckligt dyr menar jag! Absolut inget gnäll/hat bara lite tyck o tänk från min o säkert andras sida också!!! på Lillfinger och nålar"

Sen jag började tatuera har jag i princip aldrig fått några direkta sobstorys om varför folk vill tatuera sig,de gjorde det mest för att de ville ha en tatuering och för att de ville bli finare,något jag alltid premierat (om man läst min blogg eller facebook vet man detta) Sen Miami Ink började vände detta 180 grader och plötsligt skulle alla ha en anledning att tatuera sig,annars gick det på något vänster inte.Folk som kommer in har hela radängor om varför desjka ha 5 blommor på foten,där man på något vänster vet att de faktiskt bara vill ha fem blommor på foten. På bokningsdagen får jag läsa igenom alla dessa 243 mailen som allihopa har en förklaring till varför just DE bör bli utvalda att få en tatuering,allt från att deras hund just dött till väldigt allvarliga saker till faktiskt inte alls så allvarliga saker.Kanske 20 av dem säger att de faktiskt bara vill ha en tattoo för att de tycker att det äKvar återstår det faktum att jag inte bara kan boka 20 pers,utan måste ta mig an de andra ca 110 r snyggt. De 20 är i princip garanterade en tid eftersom jag fullständigt avskyr Miami Ink förklaringar till tatueringar.
Kvar återstår det faktum att jag inte bara kan boka 20 pers utan  måsta ta alla de andra 110 kunderna med som klämdes in denna omgången. Många av dem kommer således att faktiskt ha en anledning för sin tatuering,en anledning jag ibland får ibland inte får höra. Som tex med Joels arm som Anonym kommenterade på,det har Joel snyggt hållit för sig själva vad det var fram tills vi faktiskt träffades. Jag valde ut Joels idé för att han hade nytänkande bilder och det var något jag kommer att kunna göra ok.
Många av de sakerna jag skriver på bloggen efter det att jag tatuerat folk är ju saker jag fått reda på under sittningen,eftersom jag pratar med mina kunder och är jävligt intresserad av folk och vad de gör i sitt liv,inte bara som en nummerlapp som måste avverkas.
För att inte massproducera säger jag då nej till en MASSA "änglar och demoner "armar "gott mot ont" tatueringar som det drällde in av,alla Rihanna kopieringar,alla Carpe Diem texter som redan är så gjorda att jag inte vill göra kunderna den otjänsten.
Tro mig anonym,jag väljer bort de sliskigaste snyfthistorierna ur bokningen för att jag alltid tyckt att en tatuering bör vara för individens skull,inte för att hedra  barnen,mamman,pappan,katten,osv osv. Tex därför jag inte skriver barnens namn mer?
Om du bläddrar lite gjorde jag ett porträtt på ett barn som inte längre finns. Det för att mamman har ca 2 foton på henne kvar då hon dog så hastigt att hon inte hann med,och jag vet hur lätt det är att glömma ansikten som inte längre finns med oss. Kunden i fråga skickade denna förfrågan så otroligt anspråkslöst och enkelt  att jag helt enkelt därför ville göra den,för att trots att hon sörjde väldigt så gjorde hon inte en big deal av det ändå.
Förutom alla dessa underbara kunder med tålamod bortom tålamod,så har vi ju även dem som slänger ovett på en bara för att de inte får en tid,som om jag vore den enda tatueraren i sverige. Jag rekommenderar ju gärna andra som är skitbra om man bara frågar,och försöker på så vis slippa de arga mailen jag får när jag inte kan ta mig an folk.

Presenter.
Ja du,jag är väldigt restriktiv med vad jag fotograferar och lägger ut av alla de presenter jag får av folk JUST för att jag inte vill att kommande kunder ska tro att jag förväntar mig en massa saker ,och för att jag inte på något sätt vill att folk ska spendera mer pengar på mig än de redan gör. Så det lilla du ser är bara en liten del av det hela. Det du INTE ser är de presenterna jag ger till mina kunder? Funderat på det?
Jag sitter oftast flera timmar i sträck med mina kunder,pratar om allt som livet innehåller ,inte helt sällan gråter jag med dem,eller asgarvar med dem.,följer upp deras liv och undrar hur det går för dem i deras barnlöshet,deras cancer,deras nya jobb,deras resor och liknande. Efter ett par sittningar är det nästan oundvikligt att vi båda har presenter åt varandra,just för att man lär känna en människa på ett väldigt nära sätt.
Jag tycker själv att det är svinigt dyrt att tatuera sig,även om jag ligger relativt lågt fortfarande ,så därför tar jag inte heller pengar för all den tid jag ritar,tar noll deposition(litar helt enkelt på att folk kommer)  och om de inte dyker upp eller blir sjuka,ELLER inte vill ha tatueringen jag ritat får de helt enkelt gå därifrån,och det kostar dem ingenting alls.
Igår tex (och det kan el Jen styrka) så hade jag förberett med kaffe och present,förutom jobbet jag lagt ner på tatueringen,och när Jenny nästan är framme blir hon jätteillamående. Hon åkte då därifrån utan några problem,otatuerad,med en present,noll kostnad ,noll hard feelings.
Glöm inte att detta är något frivilligt,något folk gärna göra,och något de helt själv reglerar HUR de gör det. 
Så till dig Anonym,är du bitter för att du inte fått en tid eller vill du helt enkelt inte tatuera dig utan bara hänger här för att du gillar att störa dig på mig? Och hur mycket pengar har jag kostat dig?
Har jag orsakat dig något?


18 kommentarer:

Mr Bauhn sa...

Den svenska avundsjukan slår till igen.
Jag har Stina tatueringar utan annan anledning än att jag vill dekorera en annars rätt sorglig uppenbarelse till kropp. Ingen sob story alltså - och jag fick tider till en hel rygg och mer..
Man får helt enkelt utrusta sig med tålamod!
Tilläggas skall att jag inte får tid till Stina varje gång jag vill.
Tålamod och en intressant kommer långt tror jag.

Vad gäller gåvor så ger man med hjärtat. Jag har gett Stina smågrejor, utan egentligt ekonomiskt värde, som infall, en kul grej, som accent till en rolig diskussion vi haft under en sittning osv.
Jag har dessutom fått en present tillbaka som jag värderar otroligt högt; Little big horn...

Jenny Sjöbo sa...

SKIIITBRA inlägg.. You go girl.

Tammie sa...

Verkar vara en olycklig människa, och är det bara för att han/hon inte får någon tid hos dig kan du ta det som en komplimang!
Faktum är ju att alla människor har historier, sen hurvida man gör en tatuering, en låt eller en film för att uttrycka de känslorna.
Du har all rätt att välja precis vem du vill, och med så många som vill ha en tatuering av dig kan du inte göra alla nöjda.
Personligen kommer jag vänta hur länge som helst för att få en. Jag går ju runt och tittar på dina arbeten varje dag, så jag VET att det kommer bli grymt ;)

Camilla Norin sa...

Jättebra skrivet Stina! Det är den svenska avundsjukan som slagit till. Kanske en bitter person? Klart en del har en story för sin tatuering, och som du skriver en del vill ha en bara för att man tycker att något är snyggt. Kan man sen få sin idé till att bli något unikt genom att du tolkar den är det ju ok. Jag älskar dina jobb, och vill folk ge dig små gåvor är det väl upp till dem! Kanske man har gjort alla sina tatueringar hos dig och uppskattar dig som person. Du är en härlig peson är duktig på det du gör.

Kajsa sa...

Aj då. Ingen story, inga presenter.
Jag fick ett fint kattporträtt för att Stina kan det där och en utbyggnad för att jag gillade kattporträttet.
Anonyma frågor på det??

Jejja sa...

Men hallå. Tråkigt att anonym inte vet vad han/hon pratar om. Jag fick tid hos Stina utan att skriva något mer än vad jag ville ha för tatuering. Bara för att det är just... snyggt... my god...

Marita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Stina sa...

Hmm,svårt att ta den kommentaren på något annat vis faktiskt,men okej,du fick svar på dina frågor och jag fick delat med mig av hur det ser ut ang de frågorna.

Anonym sa...

Marita: tänker inte kommentera din löjliga kommentar ens! En del här kan uppenbarligen inte diskutera tänk o tyck!
Tragiskt! Men tack för svaren Stina!

Stina sa...

Men varför är du anonym då:)? Om du är en kund och inte menade det argt så skriv gärna vem du är för då uppfattar man det inte alls så argt:)

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Dahn-Ola sa...

För att vara "-inte bitter -inte avundsjuk -bara frågvis", som du säger, så har du en skriande brist på frågetecken i ditt inlägg, och ett stort överskott på utropstecken, bäste herr eller fru Anonym...
Mycket svårt att tolka ditt inlägg på just annat sätt än det du bedyrar att det inte är avsett som.

Anonym sa...

Och varför skulle det vara skrivit av ilska? Bara för att jag är anonym? Hm...
Om jag skrivit vem jag är så hade det uppfattats glatt eller?

Stina sa...

Om jag vet vem du är brukar jag oftast även veta om man skriver med glimten i ögat.det gör du uppenbarligen inte,och jag tar bort dina fortsatta kommentarer. Kan du inte hålla dig ens hövlig har du inget här att göra.du yrade om yttrandefrihet? Nä,inte här:min blogg mitt universum.

Mia sa...

hahaha, ja det är sant, jag fick följande som svar från Stina då jag mailade om tid "Tyvärr är din tatuering för ytlig och osorglig men kan överväga att göra den om jag får minst 500gram choklad!"

Nej men duuu... Tänkte då jag läste att det där känns ju så långt från Stina man kan komma, tror alla som tatuerat sig hos dig vet hur avslappnad och jordnära du är och att man som kund inte har någon press på sig att ge presenter eller krysta fram snyfthistorier...

Anonym sa...

Mycket bra skrivet!! Du får väl göra som du vill! Din tatuerings studio, din talang, din blogg, din åsikt, ditt liv!!! Om man inte gillar det kan man sticka och brinna!
Kram, Julle

Anki sa...

Haha, vilken jävla mupp!
Jag hade då ingen jäkla story över varför jag ville bli tatuerad, min idé var heller inte någon udda (snarare väldigt klassisk), jag hade inte med mig presenter och "äckligt dyrt"?! Come on! Jag hade förväntat mig ett högre pris än vad som faktiskt blev.

Den sure anonyme kan gå och dra någon gammal filt över sig, för jag är då äckligt nöjd, och det är det som räknas!