Sidvyer, senaste månaden

söndag 5 maj 2013

Bastard,Malmö,världen.

Vi fick ett infall i början av veckan att dra till Malmö för en gångs skull och testa Bastard,mycket eftersom Filip tjatat så om det ,men även för att det måste testas nytt då och då!
Den första relativt ljumna vårkvällen prickade vi in dessutom:)
 Väl i Malmö upptäcker man att det är 3 grader varmare  än  i Ystad  och blir sådär bitter igen. Varför valde man den kallare staden?
Bastard ligger lite gömt på en bakgata till Stortorget/lilla torg,ett rätt anonymt ställe utifrån sett,men man ska inte låta sig luras av det.
 Inuti är det högt i tak,högt i stämning,ett surrande av mjuk musik och nöjda  människor,och har man bara reserverat bord kan man  slå sig ner och joina in i surrandet  och glo på den alldeles speciella samlingen folk som har hittat dit. Det slog mig genast hur annorlunda folket här är jämfört med Ystad,på ett friskt nytt sätt. 
Kom som du är,bara du är glad ,skit i att klä upp dig om du inte vill,här bryr man sig inte om dina kläder ,bara om ditt välbefinnande. 
Jag rekommenderar att börja med deras sjukt klassiga  cocktails före maten. Något jag aldrig tar i vanliga fall,men nu sattes det en framför mig och den var himmelsk(ja ni kommer att höra många sådana adjektiv idag).
 In your face, gin ingefära citron och svartpeppar! Men gott som fan,inte spritigt så att det förstör aptit och smaklökar,bara mjuk med ett perfekt skum. Elderflower sour var himmelsk och Magpie även så. Anar ett cocktailrace en dag.
Som en mjuk efterrätt före maten.

 Nu kanske ni tror att denna loven enbart stammar från att jag tatuerar Filip med matarmen och att jag MÅSTE skriva såhär,men nä. Min blogg mitt universum och jag skriver precis vad fan jag tycker.

 Bistro/lounge atmosfären pressas upp till den finare nivån genom att killarna som jobbar har vit skjorta och  vitt förkläde och är väldigt attenta. Avslappnat men jävligt kunnigt. På vilken bistro smakar sommeliern av vinet innan servering? Har varit på många restauranger men bara de finare tar sig den tiden,och här känner man viljan och tron på sin egen produkt,som ett jävligt starkt team som allihopa kämpar mot bara ett mål.
 Menyn består av 12 små rätter ,som tapas fast förrätts storlek,där du kan plocka 3-4 stycken du är sugen på. Inga fina namn bara rätt upp och ner vad det faktiskt är. Vi tog en av varje och startade med: 
Bastardplanka,Färsk getost med grillad fänkål(INSANE) , rå oxe med ramslök (den råbiffen knullade mest i mun hands down på någon restaurang jag någonsin varit på!!!!!) Och cecina(lufttorkad ox) med pistage ruccola och parmesan.  Vi kunde inte sluta  göra små ljud och ögonälska med maten!!!

 Paus: Vad FAN har hänt med mitt ansikte??? Flottet har på något sätt hasat  ner och satt sig i låren,hence jag får sova ståendes på huvudet!

 Jag fick kotallärken,som en tjänst från Filip. Man tackar och låter meddela att det kommer tillbaka i smeten din röv. Nästa sittning kommer jag att ha en BigMac uppritad och klar dill le grand finale av din arm.

 I all uppståndelse över maten glömde jag att fotografera omgång 2 av maten,och där dök då Rökt potatis med stenbitsrom,Musslor med Tomat och chili och Kummel med rädisor och pepparrot. Kummeln kommer jag att drömma våta drömmar om långt efter att smakminnet släppt,och inser snabbt att jag måste dit igen för att ta det bästa av det bästa från menyn.

 Batch nummer 3 av maten var Grispaj (shepards pie typ) med murklor ärtor och ramslök,Linderödssvin med canellibönor ,salsa verde och ruccola och blodpudding med stekt pärlhönsägg och friterad lök.
Alla rätterna kostade mellan 85-125kr stycket,och det är jävligt prisvärd mat. 


 Efter maten fick vi ostplanka och dessertvin,och ostarna var helt underbara . Mjuka,väl utvalda och inte påträngande efter alla de smakerna man upplev med maten och gärna vill behålla.

 Kaffe och efterrätt är ett måste. Fick liksom känslan av att jag måste prova så mycket som möjligt när jag väl var  där inne,för om allt håller samma löften som maten bör efterrätterna med vara magiska. Det var dem. Jag fick inte ha min pistageglass ifred,och 2 till likadana fick beställas in.
 Köket är fullt synligt inuti resturangen,och killarna jobbar äckligt proffsigt mitt i rusningen av folk.  Som ett litet Paris eller Barcelona mitt i Malmö,fullt tillgängligt för alla ni som vill ta en kvälls semester bort från den svenska tråkigheten.

 Unga hurtiga,så oerhört proffsiga folk seglar fram och tillbaka utan att ge en känslan av den råa stressen som annars så lätt smyger sig in i en fullsatt restaurang en lördagkväll. 
Känslan av kontroll var komplett,som ett väl inövat schackparti. Du behöver aldrig vänta,du känner dig aldrig trängd oavsett om där såg fullt ut. Det tillåts ingen överbelastning som kan störa atmosfären eller ta fokus ifrån maten.
 En rätt hurtig efterdrink och min mage var sprängfylld till gränsen för vad den klarar (svettades faktiskt lite olja när vi gick hem av ren mätthet)



 Så oerhört mätta och nöjda efter detta besöket tog vi oss hem i den ljumma Majnatten,med tåg såklart,för när du åker till Bastard lär du inte köra,du kommer att ångra det beslutet.
Jag skrev för ett slag sedan att jag tröttnat på de finare restaurangerna där det tävlas i vem som kan ha mest skum på menyn,konfitera,syra,bräcka,pochera och kandera rejset har liksom tagit överhand över matupplevelsen,och michelinstjärnan  är lika mycket en varning som ett löfte numera.
Bastard har inte fallit för myten om sig själva,de har inte följt efter i strömmen av vad som anses vara inne,de har skapat sin egen genre och leder istället andra att rätta sig i ledet och gå tillbaka till det som faktiskt gäller:
jävligt god mat.
Kunnigheten  och stolteheten av att man innehar den känns lång väg så fort du öppnar dörren in dit.

Gå dit,var digsjälva och låt dig ledas genom en kväll av jävligt bra,på alla sätt.

Inga kommentarer: