Sidvyer, senaste månaden

måndag 26 juni 2017

Något behöver hända.

Jag kan inte fortsätta med mina bokningsdagar som jag gjort innan. Det håller inte:paniken,ilskan från folk och  problemen som uppstår av de långa långa väntetiderna  dödar min  inspiration lite.  Jag saknar tiden då man hade en månads väntetid ,då man kunde planera lite runtom sitt liv istället för att leva runtom sitt jobb? 
Ja det ÄR ett I-landsproblem,men icke desdå mindre ett problem.

Jag har inte riktigt redat ut hur det ska gå till än ,men jag vet att jag INTE  vill boka upp mig ett år framöver  ,utan ha lite svängrum att ta mig an det jag vill  när det dyker upp. 
Som det ser ut nu måste jag ta mig an allt jag bara kan hinna med på ett år (give or take,det vet man aldrig) och sen inte ta ett enda jobb till där mellan. Det innebär att alla  idéer och all inspiration måste läggas på is tills det är just denna kundens tid ,och kanske när det är dax för just det jobbet har man glömt eller tappat  glöden  för det? Så istället för att tvinga fram idéerna när jag måste ,vill jag ta vara på glöden när den spontant infinner sig och ta den därifrån rätt till kunden! 

 Jag vet helt ärligt inte hur jag ska lösa detta då flera bokningsdagar om året inte heller hjälper,det tar bara fler dagar från mig där jag inte kan jobba och ger bara fler folk som inte får tid  ilska för just detta.
Nej,jag kan inte ha en sekreterare som hjälper mig sålla bland jobben,bara jag vet hur lång tid ett jobb tar och om det är något jag vill göra,och det är så så viktigt att läsa mailen man får ,det säger mer om personen än man tror.

Jag kan inte ha ett flytande schema där jag bokar in enbart jobb  som jag vill ta,för det kommer att bli helt ohållbart det med,,jag VET att jag inte kommer att kunna säga nej för rädslan att folk blir arga mm. Nu har jag möjligheten att stolpa upp sedan innan vad jag inte vill göra för jobb,det får folk läsa innan de försöker boka på bokningsdagen,men ett löpande schema gör att jag inte får den chansen.

Jag kan INTE ha en onlinebokning där folk själva får boka in sig,det är den mest vanvettiga idén  hittills;) Jag slutar aldrig skratta/gråta över hur folk själv ibland uppskattar tidsåtgången på ett jobb   för att de VILL att en helarm ska gå på bara en sittning á 4 timmar. Det,plus att jag inte får bestämma vad som ska göras innan de bokar in sig är helt vansinnigt;)

Att anställa en till tatuerare,,,ja hade det varit så lätt hade jag gjort det för länge sedan. Folk kommer hit för mig och min stil så det hade bara löst ca 10% av bokningarna,och eftersom jag tvingas tacka nej till ca 200 pers var år hade jag då kunnat ta mig an ett par till av dessa genom lättnaden min anställde hade gett mig,dvs ingen lättnad alls. De som är så duktiga att jag skulle vilja utsätta mina kunder för dem har redan egna studios och har typ samma i-landsproblem som jag.

Kanske är fler bokningsdagar om året lösningen? Men att bara boka 3 månader i stöten? Eller bara boka max antal personer? Arbeta av och sen  hålla en ny bokningsdag men en enklare variant där jag bekräftar inom ett dygn de 20 som fått plats? 


Är det NÅGON som har en bra lösning på detta I-landsproblemet?  Jag tar tacksamt emot förslag på detta.


6 kommentarer:

Unknown sa...

Gör dina egna motiv, lägg ut ca tid och pris och låt de som är intresserade boka sig på just det motivet.. sälj det du vill göra😊

Stina sa...

Jag tror på fler bokningsdagar som inte sträcker sig så långt fram i tiden, kanske 3 månader som du säger. Men också att du faktiskt måste planera in tid för att vara kreativ så att du får luft i din kalender för det verkar du inte ha nu och det är helt förödande för ditt skapande. Under de 3 månaderna tar du in jobb som kanske täcker max 75 % av den uppskattade tiden. Resten är blockar för kreativt skapande. Du måste vara sträng mot dig själv och hålla på det schema du bestämmer dig för även om det kreativa inte alltid kan ges plats precis där du vill ha det. Du får öva dig att ta det kreativa när det finns tid. Det kommer att bli lättare för dig att göra så när du har täta kreativa pauser än som nu när du måste tvinga och stressa fram ett kreativt flöde. Precis som småbarnsföräldrar som får planera in sex, inte jättekul men det funkar. :) Kram Stina

Tim sa...

Hejsan, inte vart hos dig men har iaf en liten ide eller förslag.
Att du har en outsider som hjälper dig med bokningar osv som i samfund med dig bestämmer antal h på motiv osv så slipper iaf DU att få ta de negativa från kunder. Plus att den som hjälper dig håller dig med info säg 1 månad i stöten? Svårt att hitta en bra lösning på problemet annars. // Tim Svensson

Stina sa...

Tim: det funkar som sagt inte med en assistent. Ska folk komma till mig och lägga sin kropp i mina händer så är det minsta jag kan göra att svara på deras mail. Det jag måste ändra på är hur mycket jagtar mig an och hur jag gör det. Jag ska testa fler bokningsdagar om året och kanske kanske blir hysterin mindre kring dem så att problemet löser sig självt!

Karoline sa...

En spontan idé är att man kan skicka in en intresseanmälan till dig (löpande) med den info du behöver om den önskade tatueringen och så samlar du dem i någon form av databas eller "projektbank" där du sedan plockar fritt bland de projekt du tycker verkar spännande, med en lagom framförhållning för både dig och kunderna. Då finns ju möjligheten att boka upp en grundbeläggning för en lite längre period framåt och samtidigt lämna så mycket luft du vill emellan för att även kunna plocka in projekt på kortare varsel. (Har nämligen väldigt svårt att tro att det skulle leda till problem med att du blir stående med tider som blir över/tomma i ditt fall. ;-) )

Finns en rad mer eller mindre omfattande lösningar/verktyg/appar som skulle kunna användas till detta ändamål (från standard och gratis, till skräddarsytt och svindyrt) och i det fallet skulle du också kunna ta hjälp av någon, bakom kulisserna, som tar emot och organiserar anmälningarna på något passande vis i första skedet, för att ge dig en bra överblick och spara tid i urvalsprocessen. Sedan plockar du som sagt själv efter tycke och smak, kontaktar kunderna, osv. Har själv fått lära mig den hårda vägen att det är bättre att lägga sin dyrbara tid på det som är viktigt, som bara du kan göra, som du vill göra och som skapar inkomsterna, än allt det där runt omkring som aldrig tar slut och kan sluka så mycket tid och energi att det inte finns någon över till det som man egentligen ska/vill göra. Är inte lätt för ett kontrollfreak som jag att släppa ifrån mig saker :-) men värt det i slutänden (jämfört med att jag stressar tills kroppen slår tillbaka och man blir ett vrak i några dagar/veckor).

Sedan slipper du nog aldrig ifrån ouppfostrade surskallar helt (that´s life), men om man är tydlig med upplägget - att man kan anmäla sitt intresse, men att det är du som plockar och väljer (och att du behöver viss info för att kunna göra detta, osv.) tror jag nog att de flesta skulle köpa den premissen utan för mycket gnäll - fast det kanske är naivt av mig? :-) Är väl dock lite så det funkar idag också (att du väljer ut projekt bland mailskörden), men då förväntar sig flera hundra människor ett svar inom bara ett par dagar och, för mig, låter det väldigt jobbigt, stressigt och ångestfyllt...

Blir långt och lite rörigt det här känner jag (sorry), men finns ju en hel del att spåna vidare på om man skulle vilja. Går t.ex att lägga in en tidsgräns i databasen med projekt (för att hålla den aktuell), kan gå ut ett mail (automatiserat eller manuellt) med en fråga om man vill ha kvar sin intresseanmälan eller inte, alt. meddela i förväg att intresseanmälan ligger kvar i max två år, osv, osv. Hoppas i alla fall att du hittar en bra lösning på dina problem så att du kan lägga mest tid på det du VILL göra och dessutom må bra under tiden! :-)

Johan sa...

Detta är tillsynes en enkel fråga - men när man tar fram förstoringsglaset så blir den genast mer komplicerad.. :)

Tyvärr har jag inget svar eller lösning på ditt problem.

Men vill slå ett slag för att vårda din passion - det ska syresättas och förvaltas ömt. Tror det är lätt att glömma bort mellan varven.

Det är bara kul att du har kunder, kanske aktuellt med prishöjning?

Själv tänkte jag försöka på nytt vid nästa bokningstillfälle :)

Ta hand om dig S!