Sidvyer, senaste månaden

torsdag 7 september 2017

Amorphis,Århus,,livet





Jag och Lisa blev så tagna på Sweden rock av Amorphis att det nästan var som om en naturkraft drog oss att se en livespelning till och när vi då bokade kunde vi inte ana  hur rätt det blev.
Vi ville INTE se dem som förband till Volbeat,det förtar hela grejen plus att  man måste trängas med 20 t pers som inte vill se just dina favoriter men som ändå står i din väg. Vi bokade således Amorphis på Voxhall i  Århus,danmark.
En tidig morgon väckte jag så Kapten med en öl och släpade iväg honom till  Danmark för att se ett band han aldrig ens gört en låt av.Därav morgonöl,bästa sättet att få Kaptens godkännande.



LIsa och Alex ställde snällt upp med bil då vår vänskap inte överlevt några mil i en IQ och Kaptens liksom inte passat på färjan,,alls.

Vi hittade till färjeterminalen i ,,ja nånstans och satte oss i dödens väntrum för att förfesta lite. Efter universums snabbaste förfest sprang vi tillbaka till bilen igen  för att borda färjan som tog ca 1 timme och 15 minuter  rätt till Århus! 
Väl där checkade vi in på Hotel Mayor och testade deras Michelin Rekommended restaurang  Gäst i bottenvåningen och det var absolut till belåtenhetr om inte mye mer än så. Gott vin,enkel pasta (den ENDA som fanns på en italiensk restaurang?)   och efterrätt så hade vi bottnat inför kvällen tyckte vi!

En GT på en kvarterskrog där man fortfarande röker som  om ingen morgondag fanns inomhus,,when in danmark,drick och röka passivt,snart finns inte denna lyxen mer!


 Så klart svängde vi förbi Pitten också,inget stopp i Århus är värt att nämnas om man inte nämner Pitten.
 Sen var det upp på hotellrummet igen för uppvärmning och filosofisk diskussion,ngt Lord Teske är skillad som få i;)
 Kapten sket som vanligt i det mesta och  spelade  sims  medans vi knöt upp värlldsproblem och diskuterade eventuella klausuler i våra frikortsregler. Tror kapten missade ett par där,men spelar man så spelar man.

h
 När det började närma  sig  anfall hällregnade det och jag  byggde om min kofta till en burka. Kapten väste åt mig att ta av mig och jag ignorerade,har börjat känna av det positiva med detta klädesplagget. Anonymitet och ett otvång att bry sig om frillan!
 En av oss är  hysteriskt exalterad och jag vill inte avslöja någon såhär på bloggen,,,men det är jag.
 När Heidra var färdiga ålade jag och Lisa oss längst fram,sånär som på ett halvmeter lång troll med  otvättat hår ,stekos och analt läckage. Man kan inte få allt här i livet,men just denna framförvarande individen kunde vi vara utan ,speciellt dess anus.
 Sen betydde inget av det något mer,,att få uppleva en spelning så tight inpå de som verkligen framför denna underbara musik är otroligt. en halv meter från sångaren och all hans utstrålning,och inget mer kunde önskas den kvällem.



 Jag vill att ni noterar t-shirten som sitter på detta underverk till man,,
 Nu gör den inte det mer. Här ligger den i min famn och spinner,,blöt och perfekt.  Kunde fan inte tro det när han helt sonika stövlar fram och ger mig den. A moment that will live forever!
 Jag hade fått mitt moment ,och jag vet att Lisa smått avgudat Amorphis sen vi såg dem i somras,så hon fick T-shirten av mig,som hon nu vaccuumförpackat och använder endast vid nödtillfällen,som vid större familjehögtider och andra galaföreställningar.
 Efter det var över och Lisa och jag sjungit sönder våra halsar sprang vi hem genom ett lite drisslande Århus.
 Vi hade Burger King mitt emot hotellet så de fick stå för nattmaten ,och jag kan i ärlighetens namn inte säga att jag någonsin hittat ett vidrigare Burger King. Så skitigt borde INGET få vara. Tillockmed personalen var skitiga,läskmaskinen fungerade inte,golvet badade i läsk från tidigare på dagen och  toaletterna var för vidriga tillockmed för männen. Gå Aldrig dit helt enkelt.
 Vi somnade utmattade av lycka  till en vacker utsikt från vårt hotellrum,drömmandes om Silver Brides och döda kungar.
 Efter en av de bästa hotellfrukostarna jag fått var det bara att vänta på färjan och sen ta en filosofisk pölse  mest för att ha ngt att göra,,sen bar det av  hemåt i ösregn. Herrejävlar vilken kväll detta blev,långt långt över mina förväntningar,och minnet av dendär t-shirten som trycks i mina händer kommer att stå mig i många många år framöver. Tack Amophis för er  grymma spelning(trots ert extremt pressade schema)  och tack Alex och Lisa för att ni bara hoppar på alla dessa galna upptåg!
Kärlek!

Inga kommentarer: