Sidvyer, senaste månaden

fredag 4 oktober 2019

Oktoberfest 2019

Det var så äntligen dax för årets höjdpunkt igen,Fulltofta Oktoberfest!  Som vanligt valde vädret att vara strålande och varmt på dagen och som vanligt hade jag fullt bry med att välja dirndl. Årets fick bli svart röd med Getar på förklädet,en  kombo av förra årens  olika dirndlar,nästa år får det minsann bli en ny färg;) 



Lagom till 15.00  tiden rullar vi in med ett 2bils ekipage i Fulltofta och  nytt för i år är det faktum att denne har gått och blivit med HUSBIL!! Jag parkade alltså brevid den redan två bil starka husbilsmaffian   och försökte se ut som att jag gör detta var dag,,Faktum är att jag rullar in med halsen full av slem och svordomar över hur förbannat långsam skiten är! Lika snabb som den är i rullning lika het är den att beskåda MEN det är min bil och det är fasen ta mig fett!
Urcellen satt och sminkade upp sig lagom tills vi kom  med Besken i högsta hugg. Ett ansikte senare och en kapning av högtalaren som spelade POPmusik (elin för helvete) och vi var gåendes rätt in i den ljumna Septembernatten med löfte om att detta skulle bli tufft för vissa deltagare morgonen efter:)


Solen sken och värmde så att  allt med vingar blev lite förvirrat och trodde det var dax igen. Dax var det ,men inte för parnings säsong utan ölhävning i alla dess former!

Som vanligt förfestades det hos Mona och Claes och för andra året i rad flydde dem fältet och vi är rätt säkra på att där är ett meddelande där inne någonstans,en svag subtil hint om att  våra förfester och den subsekventa efterfesten är lite väl hårda för di som närmat sig pensioniståldern?? Inga kalsonger hängdes upp i takkronorna denna gången,vi kan faktiskt ta en hint,,typ.
Inte öl men snarare prosecco och limoncello flödade friskt innan  man ska till en ölfestival,ett beslut som ändå tycktes vara helt rätt i ögonblicket som  straffade sig lite senare vid  borgmästarens tal då jag enögd och låghalt stod och stapplade  vid startlinjen till maten. 

































Som alltid håller borgmästaren och den ölbryggande guden ett tal innan vi får inta våra platser,en årlig ritual man tar sig genom enbart med löftet om korv och surkol.Vi detta laget hade min tomma mage  som sagt tagit till sig proseccon på bästa vis och jag var något högljudd längst framme,men om ingen annan startar festen så tar jag detta på mig!
Ni ser på alla de glada minerna att både mitt och Anders tal uppskattades enormt,det är idel leenden och glädjeskutt (förutom affe,han har fan  inte hoppat en dag i sitt liv)
Några av de ölsorterna som jag var mest sugen på att testa var såklart Oktoberfest, men även  Maritzas  Flamingo öl!! Pappa Johnnys svarta Katt   var även den en höjdare vill jag minnas,och då understryker jag just det,,för när jag väl var redo att testa minns jag inte så jävla mye av den. Nä skämt åsido,efter maten var det mest ingefära dricka som gällde,ett fantastiskt  komplement av Anders som gjorde at resten av kvällen levdes ut i ett lagom skimmer av de proseccon jag dragit i mig tidigare.

 Maten var som vanligt superb och  det ÄR ett genidrag med Dirndl för  man kan inte äta så mye oavsett om man vill eller ej,snörningen säger stopp vid en korv och inte allt för mye sauerkraut ! 
 Som vanligt följer nedan en radda med bilder som man liksom får nysta ut dagen efter vad FAN vi sysslade med,och om man inte minns hittas det på en lagom bra historia till dem. Deal?

 Vi var alla såklart helt nyktra på denna bilden och jag bad Frida se efter   om något smådjur har fastnat i svalget på mig. Den evigt hjälpsamma kusinen tittar såklart efter medans Maritza som den goda vännen hon är ser till att mina bara ben sedesamt täcks så vi ostört kan spana kryp i munhåla. 

Krypet bestämde sig då för att ta ett gigantiskt kliv ner i Maritzas  mun och processen ar tvungen att börja om  med byte av platser.
Men först lite mer foton medans Marita som den trooper hon är  håller krypet fast med ett järngrepp kring strupen!



Jag är rätt säker på att det första fotot egentligen skulle se ut typ såhär men att ,,nån form av partydrog kom in i bilden  och sabbade lite?
Jag var som vanligt DJ i vår lilla hörna av tältet och vid  ett senare klockslag fick Kent och Pappa J feeling och påbörjade något som liknade en obehaglig korsning mellan turkisk oljebrottning och parkour?!?



Vi stod alla stumma och beundrade denna icke kommunikation mellan två vuxna män som inte riktigt visste om de skulle sparka knäskålarna av varandra (av rent misstag förstås) eller krama ihopa sig. Det slutade med det senare  till alla deltagares lättnad och vi återgick ganska tacksamt till drickat igen!



Medans di vuxne  har gymnastik i högra delen av tältet passar Maritza Kapten och Duvan på att inta de bästa platserna på festen,,strax vid ingången till tältet,,vid pumparna. Jag har sedan länge lärt mig att det är en förrädisk plats detta. Notera att dessa tre hade svår bakfylleframfall dagen efter och notera vart de häckade. Tips från coachen. 

Maritza var SÅ så nöjd med sin egen öl och hon hade något underligt tidigare på kvällen proklamerat att hon skulle hålla sig till bara vitt vin denna gången. Det slutade med Prosecco limoncello minst två sorters öl,,OCH vitt vin;) Ja,är man på ölfestiva så är man!

Medans  mansdans och spritprovning pågick i ena hörnet av tältet var det så dax för min kusin att bli sådär trött som bara han kan och klockan var säkert 21.00 vid detta laget,ett personbästa för Broberg minsann. Kapten hade noll förståelse ,,,änsålänge. 
Det SER ut som han ler men egentligen tjurar han,, Efter att Kent bett om att få höra FiveFinger Deathpunch för åttonde gången och jag förklarat för honom att en hel del lårbenshalsar riskerar att gå av om vi spelar det  blir det alltså detta resultatet man får,,
Duvan fick också en släng av trötthet ,något som verkade gå i skov detta året. Jag vart plötsligt av med min man och  tänkte att det nog hade smittat honom med.Jävla lömsk sak öltröttma.
Ja,som jag sade innan Kapten var ganska oförstående  i början av kvällen och gjorde allt han kunde för att pigga upp Micke som var fullt koncentrerad på  att balansera i sömne. Man ska tydligen inte pissa i motvind för inte många minuter efter det  försvann Kapten,senare återfunnen i en husbil som höll 10 grader, fullt påklädd i framstupa sidoläge. Min natt blev så lång och ändå så kort.

Jag avslutar detta årets oktoberfest med  en favoritbild. Jag vårdar och vördar denna festen så,dels för att Anders och Agneta är så bra på att  anordna den,men även för att det är en av de få gångerna jag får träffa "mitt" Fulltofta igen,,alla samlade under ett kvavt kärleksfyllt tält :) Nu räknar vi ner till september 2020!!












Inga kommentarer: