Sidvyer, senaste månaden

lördag 12 oktober 2019

Prag 2019

Det var ett bra tag sedan jag var i mitt hjärtas stad och denna gången åkte vi med Maritza och Rickard bara för att ta ett par dagar  och mysa rundor,dricka gott och äta godare!  En sjukt tidig start från Hyllie  fick  det bli ,dels för att tågen inte går så tidigt och dels för att de inte går alls just nu. Vi hade kollat upp P-hus precis vid stationen som var överkomliga i pris  för några dygns parkering,bara för att mötas av en säkerhetsvakt som knappt pratade svenska som sade att p-huset var stängt,,du får åka till Triangeln eller något. Tack men nä tack,vi hinner inte. Parkerade på grusplanen utanför Emporia och satte av mot tåget en svinkall morgon. Här någonstans tappade jag mitt kreditkort . Bra start på Resan. Detta upptäckte jag när jag skulle beställa dricka på Kastrup tack gode gud,annars hade nog mitt kort blivit rejält blippat på Emporia. Cred till Swedbank som spärrade kortet på 3 röda och fick hem ett nytt kort till mig på mindre än en vecka! 
En väldigt god frukost på Bird fick grunda innan flighten som  var helt problemfri och jävligt kort eftersom jag sov HELA vägen;)
Innan man somnar MÅSTE man vara med på säkerhetsgenomgången och tolka det lilla kortet med bilder ! Som estet har jag så många varianter  på dessa bilderna att det blir lite luddigt,men ni fattar den generella grejen.Safety före allt.








Vi tog ett apartment Hotell denna gången,ett riktigt billigt riktigt centralt ställe som var über! Rummen var fräscha,köket rent,betjäningen från 10-22 toppen och jätteroliga och när du tittar ut från innergården som är så så mysig stirrar du rätt in i väggen på Tynkrykan! Magiskt bra! Prague Siesta Apartments heter dessa,go look.Eftersom vi var jättetidiga satte vi oss och tog en andra frukost på caféet alldeles brevid till receptionen öppnade.Detta kan jag bara sammanfatta som  god frukost med sjukt sur service.


Vid 10 kunde vi trilla in på vårt gemensamma rum och vi fick den megasexuella sängen i röd plych med tofsar! Båda sängarna var förvånansvärt bekväma och  man sov som i en dröm. Det är även förvånansvärt tyst här trots att  old town square ligger alldeles bakom väggarna.
Kaklet på dass bjöd också på lite  underhållade bilder ,denna gången är det Kapten som filosoferar  när han tar en sittning på vår grymma toalett. 

Sen drog vi ut på en liten vandring i det goa vädret som  först bjöd på regn men sen skärpte till sig  när det var dax att  roama runt i staden .
Vi besudlar som vanligt lite konstverk.
Det var  medeltida marknadd på Wenchelas square ,,MYCKET trevligt får vi säga. Jag och Maritza stannade en stund för att kolla på männe som spelade sexpipa,,MYCKET trevligt.
När vi shoppat lite stannade vi till på Americky för en drink eller 3 och bara njöt av atmosfären! Detta är  ett givet stopp för alla Pragbesök. Har man inte varit här har man inte varit i Prag!





Efter ytterligare lite shopping och runtlallande satte vi kosen mot La Bottega för Prags bästa kött och härligaste atmosfär.
 Jag var som vanligt äckligt sugen på kött och deras urval sade mig att den T-bens steken var MIN! (eyebone steak,de säljer såklart inte T-ben)Tydligen lämnar det ett intryck när jag spänner i mig ett halvt kilo kött för de påpekar det varenda gång  man är där;) 


Efter ett halvt kilo kött och perfekt pasta får man faktiskt en americano med efterrätt,det är sen gammalt;)

Maritza ser lite matt ut här,,det är pgr av att hon just tjatat hål i huvudet på managern att hon SKA få ett förkläde(eller köpa ett ) och med löfte om att komma tillbaka dagen efter för lunch  skulle han pilla fram ett förkläde ntligen!! Detta är en pågående kamp som  äntligen såg sitt slut!


Det var en mjuk skön kväll efter en lång middag och kvällen var fortfarande ung så vi bestämde oss för att gå till black angels för att  ta en sängfösare och på vägen dit dropkicka en panda . Helt normalt.


Som vanligt får man inte ta foto på black angels och som vanligt skiter vi och alla andra i det;)

Efter ett par stadiga drinkar  gick vi tillbaka till rummen och Maritz bestämde sig för att visa Kapten hur en tjeckisk Partair går till . Vi har filmbevis på detta,fram tyills den skull eutföras då jag skrattade så illa att jag trillade omkull på golvet. Kapten ser inte så jävla rädd ut faktiskt .


Dagen efter tog vi frukost buffé på Como,något jag absolut kan rekommendera och  en sen lunch på La Bottega där det ÄNTLIGEN levrerades ett förkläde!!
Jag fick mer kött,,skulle eg ha en tartar men så kom han och lockade med en ribeye och jag kunde inte motstå!!!


VICTORYYYYY!!!!!
Denna dagen till ära var Kapten lite,,sliten och stannade på rummet medans vi jagade förkläde (och letade efter Maritzas ring som mystiskt försvann dagen innan ) . När han kollat färdigt på F1 fick jag äran att leverera wings från Hooters så att karrfan skulle kunna börja leva igen.  Dessa mottogs med sval entusioasm och jag och Maritza bestämde oss för att  göra en balkongsittning  ute i den jäkligt mysiga innergården.

Det pågick många djupa diskussioner och vi forskade lite i  vad vissa ord skulle heta på olika språk,och det kan vara här Google translate  gav upp och sprang skrikande till skogs.
Vi bestämde oss för att ta en thaimassage denna dagen och  vandrade till vårt favoritställe tvärs över Karlsbron medans vi flanerade i lite affärer.



Det var e osedvanligt vacker kväll och  det kändes toppen med massage. Eller ja,,toppen och toppen,, man är som vanligt mörbultad som fan och lite vettskrämd av den kraft dessa små thailändskor besitter! Lite underligt att vi alla beställde back and neck 30 min och tre av oss var färdiga samtidigt,,Rickard däremot fick en helkropps massage på 45 minuter !hahah det visar sig att stiliga karrar får mer,så är det bara!
Efter det tog vi en middag på Alchemyst och det ÄR i sanning en helt fantastisk restaurang! Viss,lite ramsigt inredd av en schitzoid  människa ,men det är oavsett mysigt och personalen är underbar. Vi nämnde att vi skulle till alchemyst för  killen i receptionen på hotellet och h an sade åt oss att hälsa till Thomas hans gode vän  , en fet kille med stora ögon och utstående öron,,,, okej tänkte vi,,kanske.
När vi kom dit var där faktiskt en Thomas men han kändes inte vid vår kille och sade att det finns defacto två Thomas  som jobbar här. Aha. Efter en timme kom han dock tillbaka och undrade om den här Martin som hälsade (jag kallar han det,minns inte namnet )  var en mörk ful lite arab italiensk kille?? Vi garvade och bekräftade och saken var löst. Dagen efter på nästa balkonghäng kläcker Maritza ur sig detta till Martin(beskrivningen )  som svarar att de inte eg var så goda vänner nä.När det gäller att vara klumpig med ord leder jag ligan  men DET VAR INTE JAG DENNA GÅNGEN!!! Hahahahahahah



En fantastisk löksoppa och tonfisktartar till förrätt,,


Maritza vann rejset med den godaste efterätten ever sorbet med bubbel i tre olika smaker.



Efter en lång sittning där med underbar mat och härlig avec lullade vi ner till Black angels  för ytterliugare en sängfösare,och ja,,detta var i princip vad vi gjorde på denna semestern,,åt och drack. Black angels var ganska fullpackat vid detta laget och det var inte så gemytligt som  gångerna vi varit där innan men de gör grymma drinkar så det är värt besöket ändå.
Fotnot.FY FY FY FAN vilka räliga kindben jag har!

Vi hittade lite abstrakt konst på vägen ner,eller möjligen bara ett vägarbete,det är omöjligt att veta med dessa 2 kategorier. Jag var tvungen att göra en jesus(tror jag ) i den ,,
Och sen snigla ig ur den så smidigt det bara går,, dvs inte.

Morgonen efter det mös vi rundor UTAN att äta och letade efter en vapenbutik Kapten  ville besöka.
Hittade en synagoga som var otroligt vacker och under restaurering.
Är inte säker på att man fick fota här inne,killer med vapen kan bli lätt skrämsna  och lite paranoida men vilken fantastisk affär som öppnade upp sig på en undangömd bakgata! Här hade de soffor till kvintimmrena  lite som på Agent provokateur,fast utan bubblet :/
Lite shopping på Palladium  för att fördriva tiden då vi bokat bord för lunch/frukost på Imperial:)
Och så äntligen (ja ni ser hur entusiastisk kapten är!!!) var vi här,stället som eg brukar starta alla våra besök här ,men de hade fullbokat lördagen vi dök upp så vad gör man inte?





Sen vandrade vi tillbaka för att lägga av lite shoppingpåsar ,besudla toaletten och bara vara i vår fina apelsinsoffa
Efter en stund när  Kapten och Rickard tycktes gå ner sig lite i en dvala tog jag och Maritza tyglarna och satte oss på,,ja Marita vart satte vi oss??




Vi roade oss kungligt tills Kapten krälade ut ur sitt skal och då roade vi oss med honom också :)

Snapchatar man helst glömmer! Sköld var den olyckliga mottagaren av detta.

På kvällen bestämde vi oss för Yami Sushi där sushin är to die for men betjäningen lämnar en hel del att önska. Se till att beställa din dricka innan du får maten för när du väl fått den är det kört,sen kommer di inte förbi ditt bord mer.
Sen tog vi en underbar liten drink på Tretters New York,ett ganska oansenligt litet hak i bakgatorna runt Kolkovna som gör sjukt bra drinkar! Maritza fick någon chili variant som troligenvar napalm snarare än något drickbart. Backar kvinnan? NEJ! Hon bad om något lite starkare nästa runda. Det är lite så vi rullar.
Ja och så hoppades vi på att   de inte såg när hon satt och kylde läpparna med is.



Minsann om inte jag sminkat Maritza här,, notera att man oftast sminkar follk likadant som man själv sminkar sig,,sisters;) Ja förutom att jag har transa versionen.


En hård kväll och en lugn morgon senare  testade vi en  sen frukost på Cafe Paris. Ja,,där är bubbel i apelsinjuicen. Frågor?

 Vi hade satt oss för att vara åtminstone lite kulturella denna dagen och letade upp  monumentet för prags motståndsrörelse som jag och Mia råkade snubbla på förra gången vi var där,och på ägen hittae vi diverse andra coola konstverk:) 





Sen var det nog med kultur och vi  vandrade en bit längs med floden för att insupa atmosfären,,eller jaga bästa uteterassen. Det var varmt och gott men med hot om regn och alldeles lagom tills det kom hade vi intagit bästa läge vid floden.Ställer kommer troligen inte att överleva sjukt länge då det är det mest pinsamma  obehagligt inredda  partystället från ett sent 90-tal   med vita skynken överallt och ett moet podium  där en RIKTIGT sunkig skumgummimadrass göms bakom det vita något solkiga skynket,,fantasin kan bara beskriva  vad som händer där om kvällarna. De har däremot prosecco och dessutom riktigt bra persikojuice så win på uteterassen!




Vi satt där och bara mös en bra stund i regnet,,dt vara så så härligt att glo på trampebåtarna och deras panik när det började ösa,sjöfåglarna som dök och inte dök upp igen och folk i allmänhet:) Efter en stund blev vi alla ganska förvånade över att vi var idiotsugna på något salt och eftersom  stället vi var på inte hade något annat salt merän DNA:n på  trappräcket packade vi ihopa och gick till La Bottega Finestra  där vi beställde en hej dundrandes köttspricka! Den satt så så så bra och kapten fick lite rödvins feeling! 

Ännu fler snapar till Sköld,, ja,,nä,,
Sen gick vi hem och softade med lite musik på balkongen och bara hängde i regnet,,det var så mysigt där på innergården att vi nöjde oss med det. Funderade på om det var ett slöseri med Prag men när man varit där 17 gånger tycker jag det kan få vara såhär,,lite häng på gårdarna är precis lika bra om inte bättre än att trängas med turisterna. 

Vi beslutade oss för att avsluta semestern på La Bottega  Bistroteka,, för att deras mat är perfekt helt enkelt.
Vi testade en bellini men det kunde dem inte riktigt ;)  Gott men inte  riktigt som sig bör.
Till middag fick jag det troligen mest perfekta si finns i världen,,råbiff på spagetti med broccoli och ost,,det var så idiotgott att jag måste hit igen;)  Tror det är dax att ha en målarhelg där.
 Tidigt dagen efter  var det hemresa och det var stämning,,,not ;)  Jag älskar ju att få komma hem till misarna och min vardag och rutin,, Alla är inte lika förtjusta. 
Nu biter vi ihopa och pausar resandet för detta året, det blev på tok för mycket av det förra året och jag har inte riktigt hämtat mig från det.Får ångest  när jag är iväg f är att det är för mycket av det goda och för mycket står stilla där hemma. Underbart att åka bort men ännu mer underbart att komma hem! 



Inga kommentarer: