Sidvyer, senaste månaden

onsdag 21 november 2018

Hoppet är det sista som lämnar en.

Det är bara hår,,
 Ja,så hade jag velat kunna tänka,men det går inte riktigt.
Efter nästan 3 symptomfria år är håravfallet igång på max igen och det tär på mig varenda dag. Från i somras då min fläta äntligen blivit tjock igen tills idag då den är halverad,,,igen. 
Det började så smått för ett par månader sedan då jag märkte at vår hallmatta åter igen är full av mina hår,en rätt bra indikation på att jag tappar dem överallt. Från det till att jag nu bävar för att tvätta håret  igen då jag fullständigt tappar fattningen när det  trillar av i klumpar och jag bryter ihopa.

Med denna sjukdomen är det skitsvårt att veta VAD  det är som står snett till och man får testa sig fram. Att höja dosen levaxin har inte hjälpt alls och det säger mig att det är upptaget,inte mängden som spökar.
Vad hjälper då upptaget av levaxin/liothyronin? 
Zink var svaret,,zinkbrist är en vanlig anledning till att folk tappar hår och en hel del andra udda saker ,men jag äter ju zink redan??
Kollade upp de olika orsakerna till zinkbrist och så att  viktminskning,stress,alkohol (för att man kissar en massa) ensidig kost och anti inflammatoriska mediciner bland annat  gör att an utsöndrar alldeles för mycket Zink och där har jag 5/5 möjliga. 
Har ätit samma mat i över 8 månader nu,förutom på helgerna(ja,samma,,exakt samma), det har blivit alldeles för mycket av drickandet då nästan varenda helg har varit en festhelg och en massa event har  passerat i snabb takt, jag rasade 10 kilo i somras, jag fick börja ta antiinflammatoriska för att lederna började krångla igen och stressen ska vi inte prata om.  

Man kan ju testa om man  har  lågt zink genom att ta zinksulfat flytande i munnen och se vad det smakar. Smakar det röv då har man tillräckligt,smakar det metalliskt  och strävt har man zinkbrist och smakar det bara vatten har man grav zinkbrist. 
Vatten,,
Så nu tripplar jag dosen av zink ett tag för att se vad det gör med mig och balanserar upp med lite Koppar,som man måste göra för att inte bli utarmad på det och sen får vi se,,
Troligen kommer jag inte att kunna stoppa det innan mitt hår är så tunt att det är tramsigt att spara och jag får klippa av det,,
Men ni vet vad man säger,hoppet är det sista som lämnar en.

Inga kommentarer: