Sidvyer, senaste månaden

onsdag 28 november 2018

Tremonti i Köpenhamn och La Traviata i Malmö

Närtremonti besöker Köpenhamn finns det ingen ursäkt för mig att INTE  gå och se dem. Om man flyger till Warszawa bara för att få se en glimt tar man sig helt enkelt över bron för att få ännu en lyxtur genom A dying Machine albumet. Vi tog in på Scandic ködbyen  för att få en lite mysig söndag utan pressen att ta tåget hem,som för övrigt inte hade gått då tågtrafiken var helt avstängd.  igen.
 Mot bättre vetande gick vi runt hörnan för att ännu en gång testa Karma sushi och se om vi kunde få någon service denna gången. Det kunde vi. Där satt några få sporadiska bord med folk och vi lyckades få en servitris som var väldigt attent. Icke Cosmopolitan var precis lika fantastisk som förra gången och vi fick ganska snabbt beställa.


 Vi tog en Douglas meny och den är fullgod för två pers ,plus en seaweed salad som servitrisen misstog för  en panko sallad,,tack för detta för fy fy fan vad gott det var!!  Att ta de resterande biotarna med upp på rummet i en "doggybag" var inga problem alls och detta blev min räddning senare på natten då jag var hungrig som få igen! Saknade  soyan,men man kan inte få allt här i världen!

 Sen softade vi på hotellet tills det var dax att dra mot Lille Vega.
 Förra gången vi var här spelade Halestorm på Vega,och det var inte särskilt stort,då undrade jag hur lille Vega skulle vara och det visade sig vara,,perfekt!
 Vi kom lagom till när första förbandt spelat färdigt tyvärr för de var riktigt bra, Disconnected från frankrike. Efter dem gick The Raven age på och detta är inte riktigt min tekopp men det var oavsett bra och till min stora förvåning drog jag ner dem på iTunes för att höra hur e låter på skiva och ja,,nu vill jag inte ta bort den.
 Efter att The Raven age hållt på i evigheter var det så ÄNTLIGEN dax för Tremonti och ja,,det var lika bra som förra gången,med undantag för att setlisten inte var lika mye A Dying Machine som jag hoppats,men det kvitter,,de är för bra för att vara sanna. det var INTE trångt där inne och efter en stund var jag tvungen att pausa lite och gick ut till Kapten som förskansat sig i hallen (han tror inte på att trängas nödvåndigtvis;)) och efter det så gick jag åter in och fick exakt samma plats igen,inga problem! Älskar dessa konserter när folk inte trycker ihjäl en men inte heller är oengagerade! Lille Vega går jag till fler gånger!




 Efter spelningen var det dax för de  sedvanliga meet and great och köpa t-shirtar. Vi hade passat på mitt i konserten att köpa en tremonti  tröja åt mig,och då får man automatiskt ett litet armband som berättigar en att få träffa hela bandet och få din tröja signerad:) Denna gången var det inte i närheten av samma hysteri som nere i Polen och jag passade på att få skak hand med Mark Tremonti och säga tack till hela bandet för att de tog sig hit,,mycket trevligt! Passade på att fråga om BOKEN  Mark Tremonti skrivit till albumet A dying machine ( ja,man kan tycka att det får finnas hejd på kreativitet)  ,en fiction bok om hur AI kommer att förändra oss i framtiden och sedemera det hela albumet handlar om. Han berättade att den redan är ute och jag snabbade mig på att beställa den när vi kom tillbaka til hotellet:)

 Morgonen efter var det hotellfrulla,något jag fick avnjuta ensam som vanligt då Kapten ite tror på mat.  Frullan denna gången var inte alls lika imponerande men fortfarande fullgod,förståeligt när det är måndag morgon och beläggningen låg.

 Ett sista foton innan vi lämnade hotellrummet tyckte jag renderade söndagen riktigt bra,prosecco,metal och sushi,,en toppenkombo!
 Vi hoppar raskt vidare till nästa söndag då det var dax för mitt halvårsenliga Opera besök! Försöker att  fixa så jag får gå minst 2 ggr om året  och denna gången var  det La Traviata på schemat. Hade väl inga större förväntningar men hade så så så fel,, Efter lite sttressande till tåget infann jag och Christine oss på opera och dess underbara ovanvåning.
 Det var i sanning högtryck denna gången och  allt var utsålt. Jag har aldrig sett kö till programmen men denna gången var det så. Förstod att den hade något speciellt att erbjuda  vid detta laget.
 Det var,,hänförande,, sättet de byggde upp stämningen utan att ta i alldeles för mycket men inte heller för lite fick en med små medel förstå sambandet mellan Violetta och Döden som var nästan  ödmjuk men alltid närvarande.  Scenen var magnifik och ljus och väldigt tydlig!  Fantastiskt lättförstådd hela alltet!

 En liten räkmacka i pausen och stressdricka som vanligt sen var vi på g! Detta förbeställer man veckan innan så man inte behöver köa och slåss om bord ,mycket praktiskt och enkelt:) De hjälper dig dessutom att hitta din plats snabbt och lätt.
 Sista akten var förödande bra,,vi bara grät och grät vi två snorkråkor längst bak i salen och jag  messade  kapten ganska så genast efter slutet och berättade för honom att han ger FAN i att lämna mig på det viset!  Han lovade.
  Efter detta hade  jag bokat bord på Gamla Hamngatan ,ett ställe jag aldrig varit på men ett ställe jag KOMMER att  besöka igen!  Varmt välkomnande service i Art Deco miljö med den,de facto ,allra bästa råbiffen jag någonsin fått! Jag kan inget annat än rekommendera detta stället varmt när ni just varit på opera  en söndag. det är ett av de få bra ställena som har öppet en Söndag i Malmö i dessa kvarteren och vilken miljö sen! Mycket nöjda!
 Nu håller jag fanimig paus inför julen,,ja förutom med julbord,julfest och mellandags hopp och lek,, men inget flängande till konserter och hotell på ett bra tag nu <3



Inga kommentarer: