Sidvyer, senaste månaden

torsdag 17 oktober 2013

Individualism tack.

Det här med feminism?
Det fick mig att tänka lite igår när jag kollade runt lite på bilder.
Feminism har alltid tröttat ut mig mer än ord kan beskriva. Inte att feminism inte behöver,men den obehagliga tendensen att dra linjen och säga "dem" och "vi". Män är de onda ,kvinnorna är de goda.
Har många gånger i min karriär fått frågan om det är svart att ta sig fram i branchen som kvinna och har alltid varit helt oförberedd på just den frågan,för jag har aldrig tänkt så,har aldrig ens funderat på om det skulle varit svårare för mig att ta mig fram för att jag har bröst? Om det har varit svårt,så är det just för att det varit svårt,inte för att jag är en hona?
Tänkte också efter  rätt hårt,och de väldigt utmarkerade gångerna jag känt mig som mindre värd(läs helt värdelös) för att jag är kvinna,har det ofelbart varit just kvinnor som fått mig att känna så.
Fertilitetsläkaren(kvinna) bankkvinnan och reumatologen(kvinna),fanatiska nyblivna mammor, är bara några få exempel.
De gångerna jag verkligen känt mig som en riktigt guttig PERSON är det oftast män som  varit orsaken.

För att EN man är otrogen,slår eller är nedvärdenade betyder det inte att alla är det,det är EN individ!

Har faktiskt helt tappat bort mig i den djungel som nu är feminism. När en reklam för bikini är antifeministiskt och nedvärderande ,(fattar INTE?) och att killar då får ha badshorts(VEM FAN VILL SE SPEEDOS!!!??) är orättvist,då har jag helt tappat kollen och generaliserar då alla feminister till att de mest gnäller för gnällandets skull.
BADA I DET DU VILL!!!!!
Jag är FÖR lika löner,FÖR att alla individer ska vara lika värda,men det startar just hos individen,inte hos gruppen.
För lets face it,vi är olika allihopa. De som inte vill vara "starka karriärkvinnor" slipper faktiskt,och får med gott samvete stanna hemma med barnen och älska det. Det är väl snarare individerna som ser ner på  hemmamamman som gör det till något mindre värt?
Nä minsjäl,,individualism säger jag bara. 
Dra inte in mig i allt detta skrikandet.

3 kommentarer:

Dahn-Ola sa...

Kloka ord!

Moonshadow sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Simon sa...

Well said Stina! X