Sidvyer, senaste månaden

måndag 29 februari 2016

Coverups eller fixjobb?

Som jag skrivit innan är det en hel del coverup förfrågningar eller fixjobb som kommer  in nu och det har sin naturliga föklaring i att  fler tatuerar sig och fler studios poppar upp. Fler köper ett starterkit på blocket och tatuerar hemma. För mitt liv kan jag inte fatta att man vågar gå till någon utan utbildning eller lärlingsskap oavsett vilken lokal de än sitter i.
Det tål då att upprepas att INGEN kontroll finns på studios merän hygienen,och även om det är ack så viktigt kan du få en riktigt gräslig tattoo då ingen kollar upp den konstnärliga delen,,det finns helt enkelt inga gesällprover  eller kvalitetskontroller på oss.
Att fråga runt bland tatuerade människor är en bra idé,men även det kan gå snett för om du inte vet något mer om personen du frågar mer än att de har en tatuering så vet man inte heller om de är nogranna  och förväntar sig enbart det bästa åt sig själv ,eller nöjer sig med att det sitter fast på kroppen och  att de själva inte kunde gjort det bättre.

De flesta som har en tatuering rekommenderar den tatueraren de gått till oavsett om den är bra på riktigt eller ej(sålänge de är nöjda kommer de att rekommendera tatueraren) ,det är bara de som varit med om riktiga tråkigheter som kanske tvekar att rekommendera sin tatuerare. 
Hör ni en studios namn ett flertal gånger ,ja då hoppar ni in och kollar upp dem. Gillar du det du ser (och titta då på raka linjer,jämn färgläggning och skuggor, bra komposition, sjussta placeringar till att börja med, INTE motiv) bläddrar du vidare och kollar om det du vill ha ligger i linje med vad denna tatueraren gjort innan (större chans att de är bra på det om de brukar och gillar att göra din typ av motiv)

När du kommit så långt droppar du dem en rad på mail eller går in och pratar. För mig är detta det största  hindret och skräcken. Jag ringer sällan folk för jag har telefonskräck och de flesta studios svarar mest att man ska komma in (om de ens svarar,har märkt att mail inte alls är det föredragna mediumet för tatuerare i allmänhet)  Jag är sjukt blyg i dessa fallen och drar mig så för att åka till studion (ja det låter skadat,men så är det)så oftast brukar det stanna där för min del,jag vågar helt enkelt inte gå  vidare.
När ni iaf då får kontakt bestämmer ni er utifrån det om ni gillar er konversation, har ni lätt att prata med varandra är chansen större att du får fram vad du eg vill när det gäller tatueringen:)
Misslyckas  ni efter dessa uteslutningsmetoderna,,ja då har iaf ni gjort allt för att lyckas:)

För de som tatuerade sig när de var unga brukar tatueringen inte klara tidens krav och även om man var sjuglet nöjd då  känns  tribalen idag inte särskilt het. NIX,inget fel på tribaler,en fin tribal är inte ful men en dåligt designad tribal blir snabbt tråkig och det där rosa filtret man har över sin nya tatuering fejdar sannerligen med åren.
Att vara ung och vilja ha en tatuering är dessutom dömt att misslyckas 70% av fallen,,de flesta seriösa studios tatuerar inte under 18 oavsett om din mamma är ok med det,man har oftast begränsat med pengar och ännu mer begränsat med tålamod.
Det är fortfarande inte många som kopplar  att det är längre kö hos de som många vill gå till ,medans kön är kort hos de som inte alls är så bra. De som har kort kö tenderar att släppa genom alla åldrar då pengarna ibland är viktigare än att hålla på en 18:års rekommendation från staten ,och vips har du en perfekt skitstorm.

Så efter en massa traggande om detta kommer vi till lite jobb som hunnits med! Sofi hade en sådan tonårssynd. Den var grym när den gjordes enligt Sofi och hennes tjejkompisar,grym i ca 6 månader tills  det rosa filtret släppte.

 Jag valde att inte helt täcka denna eftersom en stor svart fläck inte är ett bättre alternativ utan vi arbetade in den gamla synden (ändå en del av hennes liv good or bad)  och piffade den med lite spets och ornament,,Ser fram emot att få se denna läkt:)
Anders hade väl inte så mycket en ungdomssynd som en  lite tråkig blå eld med en ännu äldre tribal på armen och knäppt nog funderade jag inte ens på om detta var möjligt att fixa,jag bara blåste på.Anders är en gammal tekniklärare och kugghjul och slangar blandat med biomekaniskt passar alldeles utmärkt på denna armen. Vi hann med en bra sittning och fortsätter strax på armen för att perfektera och täcka ännu mer:)
 Chris tycket att hennes tatueringar har tappat lite i färgen och det händer även de bästa.Alla har vi olika hud och vissa håller färgen så skarp det bara går medans andra oavsett hur de sköter den får fadda färger  och tråkiga linjer. Turligen är detta något man utan problem kan fixa till med lite tid och tålamod och det är vad vi satsat på för Chris:)

Sen hade vi även ett par icke covers:) Kenneth ville ha ett porträtt på sin som och kämpade rätt länge med att hitta ett foto som kunde fungera. Nuförtiden har vi nog massvis med foton på våra barn på grund av alla kameror i mobiler mm,men förr var det inte alls hundra att man fick några bra bilder om man inte verkligen hade kameran liggandes framme! Han hittade en tillslut och denna ser jag också fram mot att se läkt då det röda gärna få porträtt att se lite mer dramatiska ut än de faktiskt är;)
 Bårrken ville ha ett fyrtorn,och mannen är en klippa i sig när det kommer till att hålla stumt och vilja ha en tatuering;) I flera år har han "tjatat" och så blev det äntligen av!
 Sen en utmaning i sig! Fick förfrågan om ett Marvelben och väl dax visar det sig att ägarens hud var mörkare än min vanliga canvas och jag måste erkänna att jag har otroligt lite erfarenhet inom det! Vi diskuterade fram och tillbaka  men eftersom Mickael ville ha färg  körde vi på det och jag ska göra allt för att få fram kontrasterna här:) Hulken ut först och Wolverine i helfiguur upplinjerad,sen följer deadpool på det!




Inga kommentarer: