Sidvyer, senaste månaden

söndag 4 september 2016

Kusinträff på Husaren!

Släktträff,,mossigt ,måsten och tråkigt kan man kanske tycka ,men det beror ju alldeles på vilken släkt som ska träffas. Det var dax för kottakrigets epicentrum att skapas,det var dax för kusinträffen! Vi skulle träffas kl 16 utanför Fulltofta kyrka för en rundvandrig i kyrkan vi alla varit i otaliga gånger.
När jag och Kapten rullade in undrade jag om jag tagit fel på datumet eftersom jag inte kände igen en enda kotte av de som redan stod där förutom min far. Att far var där behövde inte betyda mycket,äpplet faller inte långt från det förvirrade trädet liasom.
Efter ett slag rullade lite mer kända ansikten in och man påbörjade den långa handskakningen. Ansikten trädde fram på folk jag aldrig träffat men som man efter en stunds granskning känner igen enbart genom släktdrag:)

Vi fick en liten genomgång av kyrkan som är från ca 1160 ,en vansinnigt vacker liten kyrka som genomgått lika mycket förändringar som socknen runtomkring. Jag fick bland annat lära mig att de vackra valven inte alls är orginal utan de tillkom flera hundra år efter orginalbygget som i sig bara var en lada typ med stampat jordgolv och en dopfunt. Allt annat har sedan tillkommigt efteråt som bänkar torn målningar blyglasfönster mm .
Efter den lilla genomgången fick vi mysa rundor och kolla på kyrkan. Jag och kusin Frida  tyckte att kantorns spionbackspegel var en av de mer faschinerande elementen där inne!



Mycket har hänt med kyrkan,en av de tråkigare påtvingade förändringarna är ett automatlås för att hålla klåfingriga idioter ute:/ När vi var barn kunde man cykla ner och ta den stora nyckeln som låg i en fönsterglugg för att ta sig in och vandra i lugnet i kyrkan. Aldrig att vi busade eller rörde något,aldrig att vi pillade på eller störde ordningen,jag kunde komma dit bara för att höra på tystnaden och sitta och sjunga  lite för migsjälv eftersom kyrkan alltid skulle vara öppen för de som behövde den. Tiderna förändras.
Jag har alltid gillat de fulsnygga målningarna som är från a 15-1600-talet. De målades över när sverige blev protestantiskt och togs fram igen först på tidigt 1900-tal.Inte allt gick att rädda  och det lämnar lite åt fantasin och tolkningsförmågan att klura ut! Här ser vi tex en naken Sanna Nielsen med en falukorv som mikrofon(för att hålla det något sånär rumsrent),,frågor på det?
Efter fulltofta  drog vi vidare till Södra Rörum för att hålla gille i Husaren,dvs Gamla Södra Rörums skola! Det var en rätt underlig upplevelse att komma tillbaka så otroligt många år efter att man slutat sexan och vandra i korridorerna igen. Som vanligt syntes mig allt så mycket mindre än jag kommer ihåg det men det var exakt lika dant som förr om man bortser från de massiva mängderna krukväxter och grejer som nu finns där.
Jag trodde jag skulle få lite ångestkänslor av att komma tillbaka men när jag väl stod där insåg jag att det bara kom värme och kärlek. Lillhjärnan hämtade tillbaka dofter av stencileringsmaskinen,blöta overaller ,nyponbuskar och kaffedofter från lärarrummet.Inga tråkiga minnen bara otrolig kärlek och någon slags längtan tillbaka till en tid då allt var så mycket enklare.


Tillockmed Elsas kök var lika ordentligt hållet som någonsin,och även om hålet i väggen där hon slevade upp rotmos till oss hade murats igen var det som om tiden hade stått still i övrigt.
Jag blev så upptagen av min nostalgitripp att jag glömde att fotografera den helstekta grisen som pågick ute på gården  i väntan på att hela släkten skulle samla sig!

Vi tog plats inne i gamla träslöjds salen och blev serverade den godaste  grisen jag någonsin ätit. Den var så sjukt smakrik att vi alla kunnat äta enbart kött,allt annat var sekundärt!
 Kan säga redan nu att lösmunnarna kommer att flanera friskt i inlägget,det var liksom oundvikligt;)

Efter maten fick alla kusiner resa sig upp och presentera vem de var och vem deras förälder var så att alla kunde placera in vem som var vem på släktträdet. De tre kvarvarande barnen till Anna och Fritz satt längst framme på högbordet,och jag undrar vad som flög genom farmors huvud när hon tittade ut över salen och insåg vad hon och syskonen åstadkommigt. Vilken urmoder hon och hennes starka syskom är 85-94 år gamla. Respekt.

Det fotograferades nästisar  i klunga!

Som vanligt när jag är nervös fjollar jag till det  och denna kvällen var inget undantag ! Här pekar jag tex på min nästkusins fisk utan att det riktigt var meningen,,,aja allt är tillåtet på släktträffar sa ingen någonsin.

Jag fick i uppgift att rita ett släktträd med alla Anna och Fritz 9 barn och allt eftersom kvällen gick fick folk fylla på sina namn efter sin respektive släkting. Jag var helt hundra på att jag hade fotat det men det visar sig att Claes kamera nu är full med både mingelbilder  och släktträd och diverse:/ Min låg tryggt i en fönsterkarm.
Efter middagen blev det tårta och kaffe och fritt mingel. Det är inte lätt att dela upp en så kort kväll på så många godingar som man träffar allt för sällan  kombinerat med en hel hög nygamla som man är lite nyfiken på.



Jag och Urcellen tog på oss den tunga uppgiften att trycktesta den nya lekplatsen på skolområdet. Här hängde man alla sekunder av rasten i 6 jäkla år och det kan vara att min hjärna inte riktigt vill erkänna HUR många år det gått från  den tiden,men det påminde kroppen en om. Efter 5 minuter på gungan sköldpaddan och snurran flåsade vi som ett par gravida valrossar . Något att bli bättre på då alltså:operation lekplats för vuxna. Ps.Om någon ingeniör läser detta efterfrågar både jag och Ellen däckagungor med utrymme för röven för vuxna!! Och nä,skämt om traktrordäck mottages inte.








Ellen kämpade rätt hårt med att efterfesten skulle bli ett välbesökt event men det slutade med att jag ,Ellen och Lars satt kvar och filosoferade  medans alla packade ihopa  runtom oss. Skolan hade gett vad den kunde ge och en husvagn ute på gården väntade på oss 4!
MEN vi var inte så kassa så vi inte hjälpte till att städa! Kapten tillexempel tog saken i egna händer och hintade så som bara han kan att det var läggedax!

Innan vi kunde sova gjorde vi ett stort måste,,vi gick ner på den obehagliga tjejtoaletten utomhus,,här har man hittat på hyss,pratat allvar som bara 9-åringar kan,skvallrat,gömt sig OCH fått  en lektion om vad ens första mens var av våran allorstädes närvarande Lisbeth Andreasson .Här i den stora toan fanns ett nödskåp med bindor för flickornas första olägliga tillfälle ,och den var en skapelse i sig! En gasbinda fylld med fetvadd och en tvinnad gasbindestring som skulle hålla den på plats ! Glorious times! Vi lärde oss snabbt och lätt att Libresse var den moderna tidens under och var rätt jäkla nöjd med det! Än en gång slogs jag av hur iNTE obehaglig skolan var,,det var riktigt varmt och ombonat och välvårdat,,inte alls creepy och spöklikt som jag hade förväntat mig. 


Morgonen efter var det frukost på terassen som de ständigt effektiva Mona och Gunilla ordnade .Kaffe och bullar och historier om när Claes sprängde ut trumhinnorna på sig själv och sina polare på nyårsaftnar! Acetylenbomber och jävluskap kombinerat med en morgonkaffe på terassen till skolan som banat mitt unga liv. Stället där man fick leka av sig utan att ana vad resten av ens skolgång hade i beredskap för en. Ett bra ställe där släkten av en slump återförenades 30 år senare.
En perfekt kombo ,en perfekt kväll <3

Inga kommentarer: