Sidvyer, senaste månaden

onsdag 7 december 2011

Handen på hjärtat,,

Handen på hjärtat,,vem av er läsare har INTE en besatthet,ett problemområde,ett beroende?
Jag säger inte att man behöver vara alkis eller knarkare,bara att man har en grej man inte riktigt kan styra,eller kämpar med varje dag? Det kan vara sex,shopping,spel,sprit,mat,droger,uppmärksamhet el träning.
En god vän till mig tog upp det gamla vanliga probemet idag"Hon som är så fet,vad ska hon med en kaka till??"
Ja du,,,
Om man kunde få folk utan en ätstörning att dra paraleller till hur deras beroende påverkar dem,och SEN få dem att förstå att ätstörda människor måste se sitt beroende i ögat 3 gånger om dagen,,,
En människa som har uppnått en så brutal vikt att hon/han inte kan få plats i en vanlig stol har inte "råkat" bli så fet över en nnatt. Det är ett ganska långt beroende påeldat av en mängd olika faktorer såsom familj,omgivning eller rentav sjukdom.
En fet människa går inte till gymet,,de blickarna kan de trots allt få gratis på stan. En fet människa får ingen hjälp,till skillnad från snygga smala anorektiker som ser ut som bräckliga små fågelungar.
Feta människor upplevs oftast som dumma och klumpiga,och tillslut kapitulerar man inför det samhället redan antar att man är,,det är ju trots allt lättare.
En fet människa har oftast inte en bra matbakgrund att stå på. Det mamma lagade måste ju vara bra för en?
Med ökande vikt minskar umgänget och andra aktiviteter som annars hade distraherat en från att äta. Mat blir din vän,och en otroligt kraftfull antidepressiv drog. Den vara inte länge,men verkar direkt. Bieffekten är enorm viktökning,med bieffekten depression i sin tur. En ond cirkel.
När man når 100talet kan den där kakan kvitta,,blickarna är hon van vid.
Tänk dig själv om du skulle få den där äcklade minen,hånskrattet och fnittret varje gång du tog en öl,shopa en klänning,eller tog en cigg. Det hade BARA resulterat i att du gjorde det i smyg istället INTE att du slutar.
Så ,handen på hjärtat,du som har lite problem med att du träna för mycket,shopar lite out of control,dricker lite för mycket,söker bekräftelse genom sex eller är kroniskt otrogen(sexberoende),,ta de känslorna du har inför detta ,tänk hur lätt det är att hålla dig undan allt detta,,och tänk på att du måste äta för att inte dö.
Tänk nästa gång du ser den där feta människan att det  trots allt är  du,du kan bara gömma ditt beroende lättare.

7 kommentarer:

Paul sa...

tänk om alla hade din visdom, då vore jorden en bättre plats. Jag håller med dej helt i det du skrivit.
Gillar själv läsk lite för mycket, svårt att sluta.

jen. sa...

fantastiskt bra skrivet!

. L i n n e a sa...

Tack för så visa ord, de lättade hjärtat lite på mig. Känner mig så träffad. Kämpar varje dag med att inte ta åt mig av blickarna och en dag ska jag segra!

Mary sa...

Stina, du är bästa!

Stina sa...

Kör hårt Linnea,,det finns hjälp därute,,den är bara så svår att hitta,,tills dess,håll ut.

Rocklisah sa...

Jäkligt bra skrivet, då jag själv har vägt över 130 kg så vet jag precis hur det känns, jag har dock gått ner till ca 70 kg nu men det har krävt en hel del självinsikt och jävlar anamma. Jag har ändrat mitt tankesätt helt och tyvärr så märker man skillnaden i hur folk ser en. det är synd att folk har så förutfattade meningar och dömer en för utseendet. Och som du skrev när man är över 100 strecket så tänker man ...jaha, jag är ändå tjock så jag kan lika gärna ta den där kakan...
Jag har märkt att skita i vad folk säger och försöka ignorera deras blickar och enbart fokusera på ens egna välmående fungerar väldigt bra, även om det är otroligt svårt.
Tack Stina för att du tog upp det här ämnet!
// Lisah

Gabriella sa...

Tack för dina kloka ord!