Sidvyer, senaste månaden

tisdag 5 juni 2012

Penlink igen,,och mutor?

Jag är så förtvivlad. Den 3 oktober 2011 skrev jag på ordergodkännandet för en ny laser för 87 tusen.
Jag startade några få behandlingar för att värma upp och lära mig maskinen och känna mig säker på  min sak Jag har stor respekt för den typen av teknik,där man kan skada folk rejält om man inte tar det på allvar,precis som med tatuerandet.
Lasern betedde sig lite underligt efter ca en månad när jag gjorde längre sittningar,och jag skrev då till Penlink för att undra vad detta kunde bero på. I mitt mail beskrev jag felet exakt. Killen som sålt lasern till mig kunde tydligen inte greppa att läsa problemet i ett mail och ringde för att få exakt samma sak beskriven för sig. Han förklarade att efter ett slag kan xenonlampan bli sliten efter ett tag så man måste skruva upp volten.(detta efter ca 10 behandlingar,deras demolaser är 4 år gammal och används på 900V,jag fick inte min nya att fungera på 850V efter en månad av ytterst lite användande?)
Jag försökte att höja volt talet fast jag tyckte det lät underligt att lampan redan skulle vara körd? Det fungerade inte. Jag ringer upp Magnus igen och säger att den verkligen inte fungerar och efter många om och men godkänner han att den är sönder och låter hämta apparaten (första försöket utan förvarning den 23:e december utan att faktiskt höra om jag var på plats?) efter jul. 
Det dröjde länge innan jag ens hörde av dem. Efter 2-3 veckor fick jag ett mail efter att jag undrat vad som hände,om att de testat den extensivt och inte kunnat påvisa problemet och de skickade tillbaka lasern utan att ha åtgärdat något alls.
Jag fick tillbaka kitet med en låda som var helt mulad:(
På Penlinks hemsida står det att lådan måste vara oskadd annars slutar all garanti att gälla,och jag undrar varför det inte gäller på andra hållet.
Jag tänkte"Äh,kanske har frakten skakat till komponenten som felade,vi testar!" Jag ville ju bara få igång laserbehandlingarna så maskinen skulle kunna betala tillbaka sig.
Efter en sittning med kund(Väldigt pinsamt) så uppstår problemet igen. Det får en att fundera hur de då testat maskinen "extensivt" utan att hitta något alls?
Jag mailar Magnus igen,lite uppretad och bifogar då 2 filmer där problemet uppstår,på kund.
Får svar tillbaka att de inte kan se volttalet och att jag får göra en ny film där det händer OCH filma volt talet.Jag gör detta.
Inget svar på länge.
Tillslut svarar dem att de får ta tillbaka maskinen,men allt detta skrivs med stor misstro mot mig,som om jag hittar på problemet. De skicka sin demolaser till mig så jag kan fortsätta lasra kunder medans min maskin skulle repareras. 
Demolasern fungerade inte alls. Jag fick då beskedet att det troligen är fel på  min el i studion.
Eletriker hit,och det visar sig att allt här är normalt och att båda maskinerna är defekta.
Jag får skicka tillbaka demolasern.
Det tar veckor igen innan de "hittat" problemet,men när jag maila(och smsar) för att höra vad fan som händer säger Magnus att de nu har påvisat felet och att de ska skicka tillbaka den till Kina för undersökning.(Vi är nu inne i  Februari och för var gång de ska skicka något någonstans tar det veckor minst)
Jag får beskedet den 8 Mars att de nu har skickat maskinen till Kina och att de förväntar sig kunna leverera min laser inom 8-15 dagar.
Under denna tiden har jag bett om en kopia på ett påskrivet köpeavtal. Inget dök upp och inget kommenterades om detta förräns jag på telefon tvingade fram ämnet. Då hade det varit inlåst i ett kassaskåp och han hade intehaft tillgång till det på någon månad,och glömt det.
Idag är det 14 april och jag har fortfarande ingen laser. 
Jag mailade Magnus och frågade VÄL efter de 15 dagarnas slut var fan lasern bli av och då fick jag ursäkten att den kommigt bort med posten. Jag undrade varför de inte svarat på mail eller SMS på veckor och svaret bli att han inte har tillgång till internet på affärsresor?
Han har tydligen inte heller tillgång till telefon på affärsresor,,till Norge.
För några dagar sedan fick jag mail om att de fått min laser men anser att den inte håller standarden för vad som väntas av den och att de bett fabriken sätta ihopa en ny åt mig och att den ska komma inom det snaraste.
Nu uppdaterar jag detta ärendet.
Jag fick den nya lasern och den började med att krångla. När jag startade den smällde det till i reläet inne i apparaten och det digitala fönstret blev blankt. Maskinen började även pipa var tredje gång jag startade den. Jag ringde i fullständigt raseri och fick förklarat för mig att det var kondens på kretsarna och bubblor i vattentanken.
Jag godtog detta,men efter en vecka hade jag samlat på mig 10 filmer på tre olika fel,allt från att det digitala svartnade till att maskinen fyrade men inget hände. Detta hände på kunder och jag kan inte förklara hur pinsamt det var att efter två avbokade sittningar på grund av att lasern var sönder än en gång behöva säga detta till folk! 
Penlink svarade med att de nu tror att jag saboterar lasern medvetet och att jag inte skött min betalning (jag tänker INTE betala för något jag inte har!!!)!
Efter att jag sprendat 6-7 filmer till Penlink meddelade dem att de tar tillbaka maskinen IGEN! Den 2 Maj hämtades den av DHL och sen dess var det tyst från dem.
Jag fick tillslut ringa eftersom de inte svarar på mail,och då meddelades det att jag snart skulle få svar på när jag kunde få tillbaka maskinen. Jag fick inget mail.
Den 26 Maj får jag så ett mail att jag får vänta en halv vecka på att veta hur länge jag ska få vänta!!
28 Maj(inte en halv vecka) fick jag så reda på att jag ska få vänta i 14 dagar på att få tillbaka lasern.
Har skickat flera meddelanden om att jag fortfarande vill häva köpet och begär ett svar på vad de tänker göra om de inte kan leverera inom de 14 dagar de utlovat.
Då får jag svarert att lasern sitter fast i tullen på väg NER till Kina,och att de inte släpper den utan mutor!!!???
MUTOR!???
Detta börjar bli riktigt jävla pinsamt!!!!!

10 kommentarer:

piccolacasa sa...

Har du betalat? Är det inte bättre att försöka häva köpet?
Hälsningar Christin

Stina sa...

hahahahah Christin,,att inte JAG tänkt på det!!(ironi) Jag har bett dem häva köpet sen i februari,och de har struntat i det sedan dess.Jag har NOLL rättigheter.ARN KO och Plus hjälper inte företagare,och min jurist säger att jag inte har något val eftersom jag skrivit på ett köpeavtal.

Erica sa...

Och det är ett superseriöst företag du har att göra med eller? Herregud.. :S

Anonym sa...

Hyr ett gäng män av utländsk härkomst (ja sa ente polacker men...)! Ge dem adressen och be dom rövknulla företagsägarna så hårt att de får men.....
Bara en tanke...
Lungan

Anna Hellbom sa...

Fråga Penlink om de inte vet att "ALLA" tatuerare är "kompisar" me HA...

bara hinta det lite så där ;)

Skämt å sido. blir så arg å ledsen när jag läser om det här. har ju följt det fråm början och det blir fan bara värre å värre!

kram

Henric sa...

Även med ett köpeavtal måste man kunna häva ett köp om den produkt man beställt inte levererats (vilket man får säga i detta fallet). Företag har inte alls samma bra skydd som konsumenter, men någon gräns måste ju finnas. Prata med annan jurist!

Stina sa...

Nej,,,,tydligen kan de inte det tyvärr:(det verkar som om ingen kan hjälpa mig,,

Henric sa...

Stäm dem! Det är alltid en option!

Stina sa...

Ja det ÄR det,och då riskerar jag att de motstämmer mig och så får vi jämka och jag får betala ca 30 tusen till i advokatkostnader OCH gå med detta magontet i en lååång lång tid.

Anonym sa...

Lider med dig! Företagare har ingen säkerhet...
Gå ut i media med detta! Alla tidningar du kan hitta, speciellt den tidning som ges ut där deras företag är beläget.
Kämpa på!