Sidvyer, senaste månaden

måndag 8 oktober 2012

Paris 2012 ,en jävligt enkel resa.

Vi blev inbjudna att åka med till Paris av Cissel och Sköld,och jag hade nog aldrig åkt till Frankrike om det inte varit med förstärkning,för Paris och frankrike har skrämt mig enormt. Okänt land okänt språk,snorkiga människor och man tar sig fram endast via tunnelbana,detta djävulens färdmedel(i min värld)
Vi började kriminellt tidigt på Kastrup där Sköld hade ett Shutter island moment med fröken Sara ( i bakgrunden) som förvirrade vår encellige vän med att ha en namnbricka där det stod Alexandra på. Han rättade inte till sig på flera timmar.

 Flygresan gick som smort,och transfern till innerstan var bara sjukligt smidig! Man hittar bussarna Paris Tour och betalar på bussen för att sen åka till ett av 4 fasta områden i innerstaden,vilket står klart och tydligt utmärkt. Man väljer det som är närmst sitt hotell,och sen bara njuter man! Notera var ni hoppar av,där hämtas ni sen igen,en buss var 20 minut varje dag! Enkelt? OHHH YESS!!
Vi dumpade väskorna på vårt hotell(som vi hittade genom att fråga en fransman,som var ytterst hövlig!) och gav oss ut för att äta lunch. Hotellet styrde oss på den finaste resturangen i området,kanske inte vad vi hade valt i vanliga fall,men VARFÖR inte starta semestern grandiost. Jag tog löksoppa(första gången för mig) och hummer! Fantastiskt! Chefen Valde av någon anledning seafoodplatter,som bestod av mest råa skaldjur. Efter torsklevern på Noma var det kanske inte det bästa valet;)
 Men vadfan,snyggt är bara förnamnet!

 Utanför var en av de überjävlasnygga Jugend nedgångarna till metron. VARFÖR oh varför har La belle epoqe försvunnit?? Och varför kommer den inte tillbaka?? Varför är allt som byggs nu fyrkantigt och fult?? Jävla rövarkitekter som fular ner vårt värld numera.
Hotellrummet på Clarion var fantastiskt! Rent,coolt och ljudisolerat,allt man kan begära av ett hotellrum. Gratis champagne vid ankomst,portier,eftermiddags fika i lobbyn gratis och en förbannat tillmötesgående personal som alltid hälsade fint och alltid kunde svaret på det man frågade. De bokade bord åt en,de letade reda på bussar och förklarade tålmodigt allt. Helt fantastiskt! Det enda som inte funkade var den gratis WiFi:n,,man hann dö av tristess innan man hann få upp en hemsida,men på semestern ska man ändå inte sitta på den jävla Ansiktsboken,och det var ett välsignat brejk!


Gratis champagne,,,,jatack! Fine att jag svimmar och spyr av den,men den ÄR förbannat god!!
 Det första logiska var att dra upp till Triumfbågen med dödsrondellen som går runt den,och kolla på detta otroliga chabraket!! Det är verkligen så mycket större än man tror när man står vid den! Imponerande,, Napoleon och killarna måste verkligen haft en liten liten pitt,för allt han byggde var överdimentionerat och vräkigt(som vi faktiskt älskar !!)
 2 killar som inte är impade,,,varför köpte Napoleon inte bara en cab och lite stekarbrillor   var deras fråga.

 Fotade vackraste Cissel här och råkade få med nutidens försök till en triumfbåge i bakgrunden. Jag blir lack och depp över att de bara ens försöker med betong och fyrkantigt!!!!!!!!!!!bara det motsäger sig ordet BÅGE(jag stressar upp mig till fradga runt munnen-läge här) Om hundra år,,tror ni att vi kommer att stå vid den 4kantiga kuben där bak och imponerat titta på den,eller kommer denna att vara mer poppis fortfarande? Jag vet svaret.
 Här ligger även den okände soldatens grav,men jag tar inte med ett foto på den,det kommer att bli ett alldeles för uppenbart resereportagefoto,och medelmåtta är inte det vi satsar på som Napoleon tänkte.
 Och vad vore en resa utan de uppenbara bögskämten? På triumfbågens sida är en staty  som ska symbolisera de nakna unga fransmännens kamp emot de hiskeliga tyskarnas intåg i frankrike. Min fråga är då,varför slåss ni nakna?(opraktiskt,pinsamt och lite sårbart kan tyckas)? Kolla på den hysteriska bruden i högra hörnet och killen som passar på att ge lite franskt nere i vänstra,,det fnittras mycket åt detta i mitt huvud.
 Det var fantastiskt väder när vi var där,ca 20 gradr och solsken,blåst förvisso men det var jääävligt ok:) Lycka!
 Cecilia kan det mesta om de största modehusen och faktiskt är ingen resa till Paris helt komplett utan att gå in och bli lite förnedrade i de stora modehusens flaggskepp längs Champs Elysée. LV är väl det stället som minst kändes som snork,Chanel mådde jag bara dåligt av. De synar en från tipp till tå och jag i mina tåsor,G-star jeans och tatueringar passar INTE In där. De liksom scannar av en med röntkensynen och sr rätt igenom min plånbok och själ och SER att jag aldrig kommer att ha råd med deras nyckelring ens. Jag vill då genast spotta på dem och säga att jag inte vill ha deras fula jävla nyckelring. Detta har redan utspelat sig vid dörren när de släpper in dig,och jag ser säkert rätt förbannad ut redan där. Jag gömmer mig bakom Cissel och ser ut som om jag är hennes högst oförstående mamma/patient som ofrivilligt gick in. Det funkar.
 På tal om att bli rålurad så kan man ju jämföra priserna på Champs Elysées med några av bakgatornas. 48€  för 2 öl 2 vin här och 28€ på bakgatan;) Hahaha men man SKA ha tagit ett glas vin på denna gatan,för att kunna säga det! någon någonstans blir  ju säkert impad,,
 Och utsikten är 2 die 4,,,

 Bakgatan här då,,skillnad på pris,skillnad på storlekar:) En dag hade nästan gått och vi hade fortfarande inte stött på en enda snorkig fransman(förutom i LV butiken,men det hör ju till)

 Kvällsmaten blev faktiskt pizza snabbt och enkelt. Vi upptäckte efter en stund att vi lyckats snubbla in på något så udda som en judisk pizzeria!? NATURLIGTVIS kände de två ärkesären till män att de då högljutt var tvungna att diskutera saker som innehåller orden Swastika Nazister och  Judar,,,undrar vad det heter på vilket jävla språk som helst?? Ja förvisso var diskussionen åt det positiva hållet,där det fördömdes dessa orden,men ja,det tappas nog bort lite i översättningen.

 When in Rome,do as the french! Lek med hotellets interiör och häckla deras ikoner;)
 Fredag!! Vi satte oss för att bestiga tunnelbanan och bli dess härskare och JAG som är så magiskt jävla livrädd för tunnelbanan halkade tydligen in i rollen kartläsare och råkade bli den som höll i vart vi skulle,på vilken linje och var vi skulle hoppa av. Detta kommer att föralltid vara mitt starkaste minne av Paris. Dagen då jag övervann min fobi för tunnelbanan och faktiskt njöt av varje mm jag åkte i den. Det VAR så irriterande enkelt som alla säger. Allt man behöver är en karta över Paris och en tunnelbane karta,håll koll på  vilken som är slutstationen  på linjen,vilket håll du vill till,sen åker man. Svinenkelt. Folk i T-banan var så jävla vänliga med ,det kan se ut som om det är fullt,men för var station fick det ändå plats mer folk,man gör helt enkelt plats,svårare än så är det inte. Man ber om ursäkt om man stöter till någon,och flyttar sig helt enkelt. Mycket bättre än i sverige:)
 Vi tog T-banan till Montparnasseför att leta upp Katakomberna,det enda egentliga måstet på min Parisresa,och när vi vandrade en hel förnmiddag passade vi på att gå genom kyrkogården med.

 Jag vill numera då bo på en kyrkogård! Med lite rinnande vatten och centralvärme hade detta kunnat vara mitt hem!!!!!
 Vi sprang på Pigeons fantastiska gravplats som av en slump för att ingen öppning fanns i  andra hörnet,och det är jag glad för nu. Jag ville  verkligen se denna och lyckades hitta dit av en ren händelse:)
 Efter en heeel förmiddag på benen,många feliga svängar och ett litet uppgivet gäng som började bli hungriga hittade vi äntligen skylten till les Catacombs,,,, OCH DÅ HAR DE JÄVLA FITTFRANSMÄNNEN STÄNGT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kollar ni med det tredje ögat på bilden nedan ser ni hur nära gråten jag är!!! Helvetes förbannade jävla idioter! Inte ett ljud på hemsidan om detta,ingen svarar i telefonen,bara en lappadjävel som troligen går ut  på att de hade fel på ventilationen i katakomberna. VEMFAN Behöver luft!!?? Det är för veklingar och turister,jag hade kubbat igenom medans jag hållt andan och fotat som en MF. Men nej,,,,
Kaptens kommentar  när han såg metrostationen precis brevid "Varför hoppade vi inte av här?" låg farligt nära en cerebralkollaps.
 Medans jag och Cissel tjurade (med all rätt) och blängde konstant på dörren dit(kanske öppnade dem) satte vi oss tvärs emot och åt mat (riktigt bra ställe) och drack vin,och som vanligt efter  några minuter kändes det bättre:)

 Så när vi ändå gjort T-banan till vår bitch hoppade vi på och klev av vid Tour Eiffel,något som hela Paris troligen har ett kärlekshat till.
 Stannade och tjuvfotade en badande stare,,ibland får helt enkelt turistattraktionera vänta.
 Tornet är större än n i någonsin kan föreställa er när ni väl är vid dess fot. Jag var tex inte alls förberedd på att i varje fot/fäste är det en stor rund polerad stenbyggnad med affärer i. Då kanske ni kan börja förstå?Jag hade tex ingen aning att det stod skrivet en massa namn på sidan av tornet? Bakom räcket där går folk,,,ta sen  denna bilden och jämför med den stora  vyn,,då kanske ni fattar.

 Vi var då tvungna att ta lite äckliga kärleksfoton framför tornet me som ALLA andra idioter som också är där,,är man turist så är men. Men with  a twist.




 Och för alla er som nu undrade,SKA han fria i Paris,,,så säger väl detta kortet allt. Ingen ring,inget evigt trohetslöfte,ingenting. Jag fick bära på hans snus,,det  är ju en början.

 I frankrike så som i Holland vill de gärna hälla grenadine i ölen,kanske för att få den att bli lite mer gay . Rosa öl=check.
 Milkshak:nej,fransmän kan inte göra det. Det var ren ovispad grädde med grenadine i. Tydligen kan man använde den till mycket?Släcka småbränder,döda råttor och piffa dricka med. I Sverige har vi tomtebloss.
 T-banan pownad shitless till Louvren! Lite sega i huvudet efter en dag av vandring och kartläsande,men här klev man fantamig rätt in i Louvren,så vi körde på tappert!

 Bloggminen,,vi fick mycket skit för detta av 2 killar som förföljde oss i 4 hela dagar utan att ha någon egentlig koppling till oss(äktenskapsbevis eller liknande) och som vanligt sket vi i dem.
 JAg kan säga att Louvren på en eftermiddag är omöjligt. Det är så CPskadat stort att man blir desorienterad redan i ankomsthallen(ja,som på en flygplats,så jävla stort är det!!) Cissel ville se monalisa(har sett,inte impad) så vi rörde oss ditåt. NIke från Samothrake  var en riktigt fin överraskning,något jag blivit så inbankad i huvet på Spyken att jag genast hajjade till Hon är magnifik,och för att ha rest ca 190 f.kr  är hon jävlar i det extremt vacker. Genidrag att tappa huvudet så ser man inte hur rynkig hon blivit!!
 Om ni någonsin tar er till Louvren kan ni ju lägga till hur mycket inom den italienska målarkonsten som fokuseras runt bröst! Nästan alltid tar den äkta mannen sin fru på pattarna i en avbildning och hon har samma min som alla samtida kvinnor nu också har "Jaja,,whatever keeps him happy",en bra reprentation av en röd tråd hos mänskligheten från vilken era man än är,. Tydlligen gick det hårdare till förr då ormar högg en i tudorna och man  också då reagerade med "whatever". Kan också vara att hon tänker "Bli färdig med denna jävla skissen nu,min patte håller på att trilla å!!"
 Ni kanske tror att jag fotograferat de korinthiske befälen på pelarna här,,,men om ni scrollar lite ner och till vänster så ser ni Louvrens mest aristokratiska uppsprejning av frilla EVER!!!!!!!!!
 Medans vi satt och fikade med utsikt över hela den magnifika innergården av louvren såg vi att man kan titta på Napoleon den 3:djes våningar här. Lite paus från konst(det blir för mycket. Var rum i Louvren erbjuder äckligt vackra lokaler där taken vida övrträffar något jag någonsin sett,och hjärnan kan bara ta in så mycket vackert,sen bryter den ihopa och säger "varför bor jag i Svenstorp").
Vi hoppade över att böga oss vid den inverterade pyramiden,och Cissel fick till sin stora glädje syn på en LaDuree affär i Louvrens köpcentra(mmm,,med macbutik och gud vete allt,,konst och kommers är tydligen samma numera). det var även en av hennes måsten på denna resan,att besöka LaDuree butiken på Champs,men den var under renovering och hade stängt!

 De små nätta våningarna som Napoleon bodde i när han var här(kan det ha varit 500kvm?)
 Jag förundras över hur  vansinningt lång tid det måste ha tagit att inreda detta,och vilket fackmannaskap det har krävts för att handkarva,bladgulda,gjuta,smida,måla,väva och snickra. Var hr dessa tagit vägen idag? Kom tillbaka. Samtidigt undrar jag hur Napoleon stod ut med sigsjälv? Det KAN bli lite väl mycket också? eller nä,jag är bara bitter.



Lite panoramafoton med Kaptens iPhone 5,den ENDA anledningen till att jag vill ha den!!

I rulltrappan/ingången till Louvren står ett riktigt vackert modernt konstverk! Där är tid nerlagt på detta,vackra detaljer och symmetri som härmar de gamla konsterna men inte kopierar,,,det vackraste moderna konstverket på länge!


 Trötta och glada,inte riktigt redo att ge upp tog vi T-banan till Notre Dame,endast för att ha sett det från utsidan. Varm kväll,mjuk skymning,aukustisk gitarr på torget framför,,,,det var verkligen magiskt:)


Jag vill bara påpeka att varje gång ni ser ett foto på oss 2,har vi fått kasta kamerorna på männen för att de ens ska komma på att ta en bild. Hade de 2 ensamma gjort paris hade det resulterat i 2 typer av foton:öl och solbrille stekarfoton. Och VI får skit för våra bloggminer,,,så,,,

 Enjoy,,
 T-bana hem. Tog ett väldigt vackert foto på Cissel,synd bara att negerskurt trodde det var honom jag fotade i bakgrunden,,,
 Vi hittade en helt överginen loungebar i närheten av vårt hotell(le  secret). Vi anade oråd,men orkade fan inte vandra mr och chansade på detta. Det visar sig vara en toppenchansning för 3 av oss. Cesilias Caecar sallad smakade bara rå fisk:( De är lite för förtjusta i den smaken och tillsätter ansjovis(rå, inte som våran) till jättemycket. Jag fick ett kryddsmör som smakade rå fisk tex)
 Lördagen var avsatt för shopping,och vi var väl alla rätt uppspelta för detta,Paris ska ju trots att vara  en löjligt bra shoppingstad. Cissel visste exakt vart the place to be var och pekade ut LaFayette shopping center(i närheten av sacrekeur,det finns flera) Och jag har faktiskt aldrig sett en så vacker kupol någonsin MEN,,,
 Köpcentard har 7 våningar. De första 2 är fyllda med saker du aldrig kommer att ha råd till,ett hundratal olika stora kända och okända märken som tiffanys,marc jacobs,chanel,Lois Voutton mm,så tätt packat att du måste veta vad du ska ha för att ens ha en chans att hitta. Sen ska du SKYFFLA dig genom alla dessa horder av asiater som fullständigt springer ner dig. De flyttar sig IKKE;de skiter i att du står före dem,och de hamstrar märkesvaror så att det är löjligt. Hörde någonstans att de stora modehusen inte har affärer i Kina och att kineserna därför kan köpa tex en LV väska för 19000 här för att sen sälja den för det dubbla där nere.  Och här fick vi ett kvitto på det. Det var köer IN i affärerna,enbart bestående av asiater. Man får  nämligen registrera sig när man köper något i de riktigt dyra butikerna,som tex Chanel där du bara får handla en väska per 6 månader,,undrar varför;)?
Jag blev överkörd av den enorma mängden folk och stände liksom ner där och då. Efter en titt på en prislapp på en tröja av Stella McCartney på 15000 (och ful var den) lade jag ner att shoppa alls. Det är inte roligt när du inte har råd med något alls,och ändå hade jag sparat ihopa för just detta.
 Vi satte oss för att fika,och efter att ha åkt rulltrappa tills vi var åksjuka insåg vi att dte bara fanns ett jävla fik på dessa 7 våningarna.NOT very bra.
 Cissel hade koll på en av de äldsta restaurangerna i Paris där Napoleon hängde som barn,där han drack ca 20 koppar kaffe med choklad och sen fick lämna sin hatt i pant för att hämta betalning,La Procope. Ett rätt nedgånget ställe som tar rejält betalt för halvbra mat. 2 av 2 var nöjda ,och jag måste erkänna att deras Coqe au Vin var magisk. Lite av en turistfälla tyvärr,för de nuvarande ägarna är mindre för att underhålla stället och mer för att utnyttja turister,men det var roligt att ha varat där iaf!
 Vi drog tillbaka till Champs Elysée efter det och började shopa på riktigt. Ankomstdagen hade vi kollat lite löst,och bland annat sprungit på den fetaste Aerchrombie&Fitch affären jag sett någonsin,och på lördaen var där så löjlig kö in dit att vi helt enkelt struntade i det eftersom det dessutom hade börjat hällregna. Vi drog till de kosande gatorna i höjd med CharlesV och där ligger Chanelbutiken. Ja som jag skrev innan kände jag mig fånigt malplacerad där och gick  rätt snabbt därifrån till ett fik och väntade på en ÖVERlycklig Cissel som inhandlade ett par skor där.
 Fönstershopade detta bältespännet på  någon sidogata, som var det fetaste jag någonsin sett. Ingen prislapp betyder att jag inte ens har råd att fråga;)
 V ihittade en glassbar och tyckte att dte var en bra id´e. Trots regnet var det fortfarande varmt och gutt,och vi behövde lite socker!






 Vi lyckades hitta lite allt möjligt,och mitt enda inköp var 2 basic tröjor på Hilfiger,typ det enda jag tar med mig hem från Paris;)
Hungriga våta och lite trötta bad vi hoteller boka bord på en bra restaurang och hon bokade denna pärlan;)  Kommer faktiskt inte ihåg vad den heter ,men herregud vad vackert inrett 1900tals restaurang. Magiskt coolt ,MEN åter igen de som nu har det suger bara ur turister och gör det inte så väl. De var stressade och lite för sliskiga. Föredrar nog lite mer det snorkiga franska"du får vänta på mig" sättet. Här kastade de maten efter oss och  var så stressade att jag inte fick ro,men att bara få ha sett detta gjorde det mer värt det:)



 Och så den första någonsin sufflén i mitt liv,och vart bättre än i paris i en jugendrestaurang:)? Maten var där inget alls fel på,tvärt om,men de hade liksom inte känslan i serveringen. Kan ju rekommendera stället men det är svårt om man inte kan namnet;)
 På vgen till restaurangen hällde regnet ner,men på vägen tillbaka hade det lugnat sig och vi kunde se partyljuset från Eiffel.
 Vi tog en stänkare på någon bakgata till vårt hotell som sista utpost innan det var dax att lägga sig för sista natten i Paris.



Tog ett vackert foto (det är inte så svårt på henne) och såhär ser det ju bra ut,,,
 ,,men när hela sanningen kommer fram så kan ni ju gissa vem som är vems bättre hälft,eller femtedel i detta fallet.
 Vi hade faktiskt någon timme på morgonen att shoppa lite och vi gick till LV butiken igen för att bara browsa,,en rätt imponerande designad butik på flera våningar som var fin att se bara den.

 Fransmännen kan detta med att parkera ,tro mig,,
 Tillockmed duvorna var feta och BF på söndagen,,,
 Transfern till flygplatsen var om något ännu bättre. Gick tillbaka till exakt samma plats vi bli släppta,tydligt utmärkt med CharlesDeGaulle airport,hoppade på efter att vi angett terminal och var där på en timme. Inget alls att vara rädd för:) Detta kommer inte att vara sista resan i Paris,det kan jag lova. Behöver fortfarande se Katakomberna och en hel dela annat vi inte hann där,och nu vet jag att det inte alls är svårt,snarare enklare än något annat,tillockmed Stockholm.

7 kommentarer:

Keltiska knuten sa...

Det var Paris alá intensiv det.
Fina bilder allihop men tyckte allra mest om den med
clownfiguren på kyrkogården. =)
Och katakomberna! Va fan liksom?!

Fredrik sa...

Hälsa ni inte på Jim Morrison???
Ett måste i Paris, skåla med han :-)

Stina sa...

nejjj,han är död juh,Pigeon var litt coolare;)
ja katakomberna,,fatta så ilskna vi var!!

Fredrik sa...

Även döda behöver sällskap o en sup ibland :P

Catja sa...

Kul att du hittade Pigeon! Men fan! Les Catacombes...såååå jävla typisk. Samma otur har vi haft & sedan måste det betyda något att Julie Delphy tar med detta med stängda Catacombes i hennes film 2 days in Paris. Det är bara att åka igen nån gång....aaah vill jag också, älskar Paris. Oh als ik je foto's zie, het is alweer veel te lang geleden dat we daar waren, maar ja vanuit Sverige iets moeilijker als hoppakee in de TGV springen en in 3 uur in hartje Parijs zitten...Fijn dat het zo goed bevallen is, zelfs de metro ;))

Dahn-Ola sa...

Fin reseskildring; jag fick lust att åka till Paris!

Såg att du skrev att den enda anledning att du ville ha en iPhone 5 var panoramafunktionen.
Om du har en iPhone 4s så får du detta där också om du uppdaterar den till iOS 6.

Stina sa...

Jag vet att man kan det på en iPhone 4s,men jag har modellen innan,och får liksom behålla den tills den går sönner!:)