Sidvyer, senaste månaden

onsdag 29 maj 2019

Hygienkursen som skrämde slag på mig.

Eftersom jag tillslut fått tummarna ur och gått med i SRT (sveriges registrerade tatuerare ) fick jag så ett erbjudande om att gå en hygienkurs och eftersom jag faktiskt aldrig gjort det(fanns inte när jag startade denna karriären)   tog jag glatt chansen. Tidigt kl 7.30 drog tåget mot Malmö där jag mötte upp lite kollegor och  gick till hotellet där utbildningen skulle hållas.
 Utbildare nr ett är vår vice ordförande Jens Bergström på Heavenly ink i Stockholm, som med hans underbara fru Zandra håller i dessa kurser och  det startade med en superfin frukost med bullar och smoothies och kaffe, sen in i skolbänken.
Jag var rädd att  dagen skulle kännas lång  men vartenda ord som sades var så intressant och skrämmande att första andra och femte rasten kom så snabbt att man knappt var beredd!

 Vi fick såklart se en hel del extrema bilder som är worst case scenario ,men även de små händelserna skrämde vettet ur en. Det stod ganska klart att  studion på måndag skulle få sig en omgång den sent skulle glömma.  Skrubba sprita kasta byta,införskaffa och flytta på ALLT! Ändra flödet på placeringen på sakerna man har i studion ,ställ undan allt och framförallt byta saker ofta,,oftare oftast.  Det faktum att man kan räkna tillbud på sina tio fingrar de senaste 18 åren  hjälpte inte ett skit.
  Det faktum att multiresistenta bakterier sprider sig som en löpeld över hela världen är  otroligt skrämmande och det kommer även att göra att om ca 10 år kommer inte tatueringsvärlden att se ut som den gör idag. Idag är den ganska oreglerad,men när folk börjar trilla av pinnen pgr av mrsa när INGA hjälpmedel finns mot en vanlig infektion,,ja då har vi problem. Vi kommer att börja neka folk som tatuerar sig i länder med  extremt hög utsatthet då de kunderna kan ta med sig baciller in i studion vi definitivt inte vill ha här som hepatit a-B och just de multiresistenta. En tanke att ha om man vill chansa hos någon halvkass tatuerare i Turkiet el Thailand.

 Att de använder engångsnålar har inte längre den minsta betydelse, extremt många av de nålarna är kopior och inte alls försteriliserade som det står på förpackningen, det skrivs bara och ingen kollar det!
  Den mycket större risken är ju sen hygienen på stället,städrutinerna och framförallt eftervården. Man vandrar runt med ett stort öppet sår i en värld full av smarta bakterier som INGEN antibiotika i världen biter på. Ja,,detta låter mörkt,,och det är det.

Det kanske verkar kontraproduktivt att skriva om detta ,dumt att skrämma bort mina egna kunder?  Det enda jag vill är att folk ska tänka efter och inte chansa,det kan straffa sig så jäkla illa. 

Efter denna helgen sprang jag som förutspått med panik tillbaka till min studio och badade och skrubbade allt i klorin, spritade och diskade och bytade och slängde. Beställde destillator,bokade vaccinering och satt  mentalt och vaggade i ett litet skrämt hörn av min hjärna. Detta vill jag göra en gång om året hädanefter för att aldrig mer tappa respekten för  vad vi alla bär på huden och lära mig att mota riskerna vid dörren. Hädanefter spritar man händerna vid dörren och jag ber alla kunder komma i rena kläder ( tex inte i arbetskläder från diverse olika jobb) ,för ER ,min och allas skull! 
En enkel åtgärd som finns för att mota buset  är helt enkelt god handhygien ,enkelt, lätt.

Mycket kärlek till er som läst detta,har ni frågor så  bara maila på eyescreamtattoo@gmail.com










Inga kommentarer: