Sidvyer, senaste månaden

måndag 11 maj 2015

Berlin 2015 Kaptens fölsepresent!

Kapten fyllde,och  överraskningen blev detta året att han fick åka till Berlin. Ja,geniet i de överraskningarna är ju att jag också får åka till Berlin,en liten egopresent  inbakad i presenten så att sä! Väl på Kastrup kvittrar jag att nuuu kan Kapten äntligen använda sitt priority pass i loungen för han har minsann Amex,,
Ja om han inte lagt det i bagaget vi just checkade in.
Resultatuet blev den dyraste frukosten jag någonsin ätit istället på  restaurangen alldeles under gratisbuffén,,
Men jag är inte bitter!!Bacon och vitt viun till frukost är sällan man gnyr över!
 Väl ombord på flyget bjuder Air Berlin på ett i närmast Van Damme-likt safetykort ,ibland med manboobs,ibland utan. Jag tror fanimig jag föredrar Van Damme med tudor.
 Tillockmed när han blåser i munstycken ser han ut som en mix mellan ett livsfarligt vapen och en mansmodell!
 Snabbspola fram till hotellet från Tegels flygplats,och där kan jag säga att  jag bli positivt överraskad över hur billig taxin var! Jag valde ett litet(ironi,det sträckte sig ett helt jävla kvarter) hotell som heter Ellington,en doldis tydligen,för vårt rum var väldigt billigt,och hotellet var väldigt väldigt fint och centralt. Runt hörnet hade vi alla butiker man kan tänka sig vilja ha ,inklusive KaDeWe.
 Sin vana trogen rökar Kapten alltid på semestern,och det dröjde faktiskt ända till vi stukat undan bagaget i receptionen tills han tände på,med hot om kastrering om han rökte sig till migrän denna gången.
 KaDeWe och de fantastiska hop on hop off bussarna som även de rekommenderas här, För 24 euro  per person åker du 2 dagar på stora rundor som visar det mesta av Berlins allmänna sevärdheter.

Vi tog en rekarrunda och en lunch på hotellet medans vi väntade på att rummet skulle bli färdigt. Jag ville desperat sträcka på röven och byta skor. Klacken på den ena skon har trillat av och jag liksom gestapoklickar vartannat steg,,ingen bra idé i detta landet eller i något land för den delen då det är SJUGLET irriterande. Restaurangen på hotellet lovade mer än den höll om än ok mat till väldigt höga priser.
 Om man inte fattat det innan så är hotellet uppkallat efter Duke Ellington,och de sänder alltså radio från hotellet  ,ett jäkligt trevligt inslag vart de än sänder förutom ut i restaurangen och loungen:)
 En panoramavy av hotellrummet,och mångas recentioner klagade över att duschen och handfatet var inne i rummet och toaletten var en liten separat skrubb  bakom handfatsväggen,men jag tyckte snarare det var AWESOME!! Jag kunde visa fisken för Kapten OCH kolla på TV samtidigt. Ja,jag är multikompetent och lite av en exhibitionist.
 Vi bytande till bekvämare skor och utforskade omgivningarna. Jag har inte varit i Berlin sen jag var 13-14 år gammal så det var som att starta från scratch igen. Vi hittade detta,,fantastiska monumentet  i Olof Palmes ära ,,,trodde först det var en byggarbetsplats men det visar sig att även byggtolvan kan skapa "konst" genom att bara dumpa schiffer i en gammal öststatsfontän..
Bara till vänster om den gudomliga Palmefontänen ligger Zoo och aquarium,och vi svängde in på Aquariumet  med 45 minuter på oss att hitta kryp och fisk på 3 våningar! Det GÅR faktiskt! grodorna sket vi i,för de sket i oss och sprang rätt från fisken till reptilerna och insekterna. Fy fy fan vilka räliga jävrar det finns!

Efter det skulle vi hitta kanalen vi tidigare sett och kanske ta en flodtur,,,det visar sig vara en före detta jävligt viktig kanal som numera är underviktig och inte mycket annat händer vid den än ett par uttråkade hägrar. Vi Vandrade  tillbaka och svängde in på något som vi fört tyckte såg lite ,,,platt ut. Det visar sig vara ALLT annat än platt,och Marlene Dietrich Bar fick bli vårt vattenhål denna helgen! Den ligger i anslutning till Hotel Intercontinental,Berlins säkraste hotell,och när man sitter där i baren kan man som helt utstickande Wiskey Tango Svensk gissa sig till vem som är viktig,riktigt viktig och skrämmande rik!

Det visar sig även att de gör de högsta kvaliteerna av drinkar och  jag liksom kärade ner mig i deras Cosmo,för att sen gå över till Lychee Cosmo,,kärlek i ett martiniglas!

Tillockmed Kapten ville testa drinkar och  vi hittade en han sent kommer att glömma! Bacon Beetroot ,,

Den var matig,,minst sagt. Jag tycker ju då inte bacon är guds gåva till folket och ville skrikspy lite ,men Kapten njöt;)
Jag håller mig till Cucumber Martini,gjord på Hendricks Gin,,inget man skojjar bort <3

KAN vara att vi samplade drinkarna lite för intensivt,för jag kommer liksom ihåg en caecarsallad på Marlenes och sen utforskade vi KONSTVERK!!

En sista nightcap på hotellets egna bar och även där kunde de handskas med drinkarna. Jag tog en specialare Icetea,även den med gurka och Hendricks gin,, RÄTT magisk och väldigt häftigt serverad!

Den sena sändningen var igån och gungade oss till sömns första natten i Berlin:)
Morgonen efter var det kaffebrist eftersom de flesta hotellen i Berlin inte har frulla ingåendes i priset. Vi satte ut för att hitta ett bageri eller så,och hittar verkligen ett litet mitt emot KaDeWe dit det dyra folket kommer för sin morgonfix. Tanten bakom kassan pratade INTE engelska,men det har aldrig varit ett problem,jag stapplar viftar hojtar och brottar mig fram(Kan en hel del tyska men det låster Svensk-Holländskt när jag öppnar käften!) och vips hade vi fått 2 stooora kaffe,2 awesome mackor och en kvarg med jordgubb,,kan inte bli bättre!

Sen var det dax att vara sådär kulturella,,eller ja,vi pallar inte gå mer  och då hoppar man på en Hop on hop Off buss! denna tog oss från KaDeWe till kulturcentrum,Angela Märkels jobbebyggnad,Centralstationen,bitar av muren,Östberlin,Checkpoint Charlie mm mm. Denna kombinerades med tour B där man får se mycket mer av muren och dess effekter.
Berlin är ingen vacker stad ,,den är stor,den är komisk,men INTE vacker,och det gör inget,det är liksom försvarligt eftersom det bombats och tvingats byggas upp igen,,man önskar bara att de slutat bugga fyrkantiga lådor i betong och glas,men eftersom ALLT är byggt i den stilen känns det liksom vettigt och relevant! Vi stannade vid Alexanderplatz och det gräsliga TVtornet,och vid basen av TV-tornet hplls en utställning som kallas Plastination,en typ av Bodies utställning där en hög människor har donerat sina kroppar till konstnären för att bli förevigade i diverse stadier. MY THANG!!
Problemet med plastination är att de SER plastiga ut,dvs man fattar inte att de faktiskt är r iktiga om man inte läser lite. Tittar ni närmre ser ni kroppshår,fingeravtryck,leverfläckar mm,,,det är då det liksom slår en att det är riktiga människor som är skulpterade.
Jag låter bilderna tala  för sig själva,,,

Jag fick inga känslor,inget obehag,,tyvärr inte ens faschination,,(fattar INTE varför) det enda jag lämnade stället med var en insikt över hur liten en livmoder är och  en livmoder med ett itet myom visades också,,det myomet var typ 2-3 cm stort,,och där och då greppade jag vad jag levt med. Mina senaste var 6 cm (det ena som satt utanpå) och de andra 15 vet jag inte helt enkelt. Förra gången 10 cm och 6 cm,,,
Efter det försökte vi hoppa on igen och det visar sig inte vara lika lätt som de säger vid biljettförsäljningen. På grund av att det var 70 år sedan tyskland intogs och de lede Nazisterna slogs ned skulle Putins hela MC gäng köra kortege och demonstrera. Detta orsakade en massiv polisnärvaro och en jävla massa förseningar. Det gjorde inget,det var varmt och mysigt!
DAHN-OLA!!!! De har fanimig moppar för dig här!!!
Vi landade tillbaka på Zooet efter en lunch i solskenet och detta kan rekommenderas varmt! Massa djur och de har det väl relativt bra,,kanske lite små utrymmen tyvärr,,

Vi stannade under en liten regnskur vid ett café och tog en dricka och hittade världens skummaste djur!! Den hoppade och brallade med ett par minirådjur(minigetar)  och såg mer ut som en hyena än en zebra eller en giraff,men klart och tydligt var där ju nån typ av get däri. Vi döpte det.
Huh!? Hygetaninen är en brallande varelse från någonstans mitt  i Afrika som gillar smågetter och har öron som en hyena,,frågor på det?

Efter zooet hoppade vi på bussen igen mn insåg efter en liten stund att det var sista rundan och att vi liksom bli strandade vid  Sonybyggnaden och åt där en riktigt kass burgare och lite ribs och begav oss hemåt i kvällningen genom att söka oss tillbaka via kanalen!
Jag demonstrerar Hiroshimabron,,
Jag agerar napoleon till björns,,
Och tänka sig,,vi hamnade som av en slump tillbaka på Marlenes där jag testade en  riktigt god grön öl!
Vi staplade hem utmattade och nöjda och bestämde oss för att söndagen skulle få innehålla shoping då vi inte handlat ett smack än!!
Så fick det förbli för tillockmed i en världsstad som Berlin håller ALLT stängt på söndagar!!!! Tillockmed KaDeWe ,,,vi trodde iNTE våra ögon! Det fick snabbt som en uller bli Hop on bussen igen för det var ca 10 grader och snålblåst ute,något ingen av oss hade räknat med!
En RÄTT imponerande målning i form av reklam;)
När vi åkt halva vägen och skulle byta tillbaka till röda rutten tog platserna slut,chaufförerna var SVINFÖRBANNADE på ännu fler demonstrationer och ett Maraton som prickigkorv på  moset! Vi kunde inte tänka genom den isande vinden och hamnade snöpligt nog på Vapiano,,som var ytterst trevligt!
Vi bet i det sura och inväntade bussen som skulle gå vart tionde minut ,som dröjde 40 minuter  och landade tillbaka på hotellet.

Kapten demonstrerar sitt nyinköp,en pipa. Ja,,en Kapten är inte komplett utan en insåg vi först då.
Vi gav oss iväg för att finna äventyr och trodde vi hittade ett shoppingcenter som insett de enorma pengarna som går att tjäna även på söndagar då det stod stort utanpå att Bikini-Berlin söndagsshoping! Ja jo,,köpcentrat var öppet,,INGA av affärerna var öppna.
Vi fick dock möjligheten att posera inuti en anorm ansamling av brödformade hängpattar. Nu vet jag hur en man känner sig på ett Fimöte.
Och ja,,vi liksom smg oss närmre Marlenes ännu en gång,för vi hade fanimig inget annat att göra!
Det fick bli en intensiv testning av drinkar och jag testar här Pimms Cup,,
När vi spatserade till Marlenes spärrade Polisen av precis efter oss,och vi trodde helt enkelt att de bara skulle säkra för demonstrationer igen,,men det tog liksom ett helt eget liv  med TRE unimogs,ett 30tal poliser,12-15 polisbilar ,lastbilar och alla andra bilar ni kan tänka er polisen innehar,och när säkerhetsvakter och TULL började stalka hotellet då  börjar man undra. Vår bartender lät slippa ur sig att det kom en stadsdignitär  till hotellet och att det kommer att vara sådan rigorös säkerhet i 3 dagar nu! De skojade fan inte när de sa att Intercontinental var det säkraste hotellet ever! Vi googlade och det visar sig vara Israels president Rivlin som skulle komma. VI satt som klistrade  hela kvällen,plötsligt inte alls sysslolösa!

Under tiden lite Elderflowerdrink,,
Såhär såg det ut i var riktning runt hotellet,,,
Kunde inte låta bli att på hemvandringen  fotografera de hjärtskärande små plaketterna som finns i trottoaren utanför så många hus,,så otroligt sorgligt och verklig det blir när man ser det såhär:/ Hela berlin är fyllt av påminnelser antingen efter kriget eller efter det som skedde efter det(muren) och all sorg och skräck det i sin tur medförde HELT i onödan.
Berlin var intressant att besöka i vuxen ålder då man har en chans att fatta vad det egentligen handlat om och jag besöker det gärna igen ,men det kommer aldrig att vara en favoritstorstad på grund av det nya och avsaknadaden av den genuina gamla historian som bombades bort runt -45.