Sidvyer, senaste månaden

torsdag 1 januari 2015

Luftgurka ? Nyår 2014

Nyåret detta året spenderades hemma hos Sköldarna i deras alldeles nyrenoverade hus i Nybro,och det bjöds på underbar mat lagad av chefen själva!
Frank var uppsnofsad som vanligt ,denna gången i gentlemannakostym:)
Jag klarade av bubblet detta året,man vet liksom aldrig,det kan gå på vilket håll somhelst. Förvisso har jag varit på universums sämsta humör idag,svartaste svartsinne,och kanske har det förstärkts av champagnen,men jag vill nog hellre tillskriva det nyår och den gamla vanliga ångesten jag har  dessa dagarna.
Superfint dukat för oss!!

En hummersoppa med ostflarn  till förrätt
och såklart en oxfilé till huvudrätt;) Om julafton är grisarnas panikhögtid måste nyår vara oxarnas död;)
Ja,där VAR barn på festen,men vi ordnade det litet lätt med en snabb avspärrning,inte alls så svårt som man tror!
Till huvudrätten,eller rättare sagt inför ordnades ett litet blindtest med 3 röda som skulle passa till oxen,och där fick man välja på svennevinet,billigare med vanilj och svart vinbär,mellanvinet,stramare med smak av kaffe,och det dyra vinet  som var mjukt och fruktigt med körsbär. Man skulle arrangera dem efter vad man trodde i nummer,och fasen ta mig om jag inte fick rätt!!?? Brukar aldrig smaka det som står på lappen,och har alltid undrat var de får alla dessa fantasifulla över och undertoner från,men man har tydligen legat i hårdträning,inte nödvändigtvis en bra grej;)


LIten flicka vaktade köket och allt som hände där,och tänka sig att det trillade ner en oxfilébit eller 2 när en annan kommer ut;)


Till efterrätt blev det en cholkadpannacotta som var mastigare än hela skåne självt,och till det,glassen som ligger lite i munnen (kan inte skriva knullar,det är fult) saffransglass från olof viktors!! Ska dit o skända deras skafferi på saffransglass,herreJÄVLAR vad god den är!!
Snabbare än jag väntat var klockan 12 och vi gick ut för att se lite på fyrverkerierna och försöka tända rislampor. Detta skedde med varierande resultat.

De liksom,,,flög inte lika mycket som de brann? Brann först flyga sen? Av 5 inköpta flög en och den i sigsjälvt var en ren brandfara. Nästa år blir det,,ah vi gör vågen eller nåt. Vi SKULLE ha åkt hem med bussen 01.51,man kan alltså förboka den om man ringer ner till Afrika(logiskt va?)  och säger att man faktiskt vill med bussen. Då lejer de ut det på ett taxibolag by chose. 01.51 stod vi ute vid vägen för att åka in till Ystad och sova,och där kunde vi stå i 25 minuter,ingen buss men väl kallt som fan. Vi fick helt enkelt gå tillbaka till Sköldarna och vålgäste deras soffa tills en taxi blev ledig vi 4 på morgonen.Kapten höll ut i ca 3 minuter.

 Luftgitarr Sköld och Jens hade dock överskott på ADHD kontot och startade  stereobiten av kvällen där en väljer låt,en annan spelar luftgitarr(el gurka)  och sen byter åter igen nästa,och ettan och tvåan  bara fortsätter med luftinstrumenten! Ta en liten titt på länken här så får ni en snabb demonstration;)
Ett superfint anordnat nyår,underbart vällagad mat,gott sällskap och  en klocka som gick väldigt snabbt.
Nu ska jag bara aförsöka ta mig förbi de återstående dagarna tills det liksom blir "normalt " igen. Jag HATAR nyårsdagen av hela mitt hjärta,och inga mängder skräpmat och skitfilmer  kan få mig att komma ur mitt tungsinne. Inget ser ljust ut,det blev tillockmed snabbare mörkt ute än alla andra dagar på året. Nu är där inget mer att se fram emot ,nu ska bara vintern sittas av. Jag VET att det inte är så men just idag känns det så. Nästa vecka kommer det att låta helt annorlunda här på bloggen,det kan jag lova.
Nu ska jag gå och dricka kaustiksoda och våldssura,,för att det är det enda rätta idag.

Inga kommentarer: