Sidvyer, senaste månaden

söndag 19 juni 2016

Antikvitetsjakten igen!

Eftersom kapten skulle leka med motorverktyg och kolla formel 1 hela dagen flydde jag fältet tillsammans med DO för att antikjaga. Först var det bara det lilla problemet att bilen stod på saltan och väntade på mig. Fret not sade jag och hoppade upp på min cykel som blev spyförvånad och nästan sparkade bakut. Det var över 15 år sedan den bruksanvändes på riktigt och den hade nästan glömt hur man gjorde. Jag drog det gamla ordspråket "like riding a bike,," och den lugnade nerverna. Jag är dock inte säker på att man ska använda sin Michael Kors väska som jag gör,,men så skiter jag också i det,,det slår iaf att få in den i framhjulet.
 Cycklade för första gången från huset till Ystad,och skräcken har ju varit att behöva cyckla på E65 en längre sträcka,det är som att be om döden. Det visar sig att den värsta och längsta sträckan man alls behöver vistas på 65:an är 10 m ca,sen sneddar man mot Bjersjöholm och tar cyckelvägen ner till suburbia hell . Tappade bort mig lite runt ardenner/ponny området men kom ut vid Bellevue och allt som allt tog det 40 minuter att ta sig in. Trycker in hojen i mitt Anus (ja,,man kan få in allt i det) och dumpar den i studion för att  DO också ska få plats i bilen.
 Vi tog en stooor runda ner på Österlen med stopp i gröna ladan där DO fyndade ,ner mot borrby där vi hittade   Blå Huset ,ett sjukt skönt ställe med RIKTIGA retrogrejer,ett konstant "näää en sån hade min mormor" och en herrans massa skitbra grejer! Jag frustade till så DO trodde jag svimmat (inside joke,men det hade inte varit alls omöjligt)  Där stod den!! Makan till min  oljekanna från gustafsberg av Bengt Berglund,,en kork till oljekannan sen är vi himma!
 Förutom att man kan hitta löjligt bra teaksaker kan man även hitta kakor och kaffe i en så cool miljö där varenda pinal kommer från plastens och teakens 50-70 tal!
 Man kan tydligen även sova över här då de har ett B&B!!
 Trädgården på baksidan är dock det mest oväntade och det vackraste på länge! Ta en tur i trädgården,,ta en flabb kaffe och sitt ner i den enormt välvårdade oasen,,köp en teakbricka,,ta en kauga,,,helhetskoncept  mitt i Borrby ni INTE får missa om ni rullar genom!
 Vi rullade hemåt ,ganska trötta och sledna,men svänger ändå in på alla de små ställena som har en skylt uppe. Hittade en bedårande helt äkta gammal lanthandel som numera är en antikaffär. Så så underbart att få gå här och flanera!
 Om ett mirakel händer och grisar flyger kanske denna disken en dag blir till salu och då ska jag försöka vara där för den,,,en äkta svingammal slaktardisk  som behöver lite kärlek men oj oj oj vad cool den är!!

Dök inom en privat loppis med och jag norpade på mig en svinkol vävskyttel i riktigt genuint trä märkt Lignostone Holland . Den innehåller allt jag älskar,,gammalt trä,mässing,porslin och järn,,,jag föll direkt.   Där slutade vår antikrunda för magarna kurradeoch affärerna stängde men vi fick verkligen en sjukt bra sightseeingtur  på Österlen!

Inga kommentarer: