Sidvyer, senaste månaden

fredag 22 juli 2016

En vecka har gått!! Konst loppis och semesterrrrrr!!!

Jag ska sluta säga att jag inte ska handla mer nu. Så fort jag får en liten stund över sätter jag mig självmant i bilen och kör ut för att jaga loppisar. ÄLSKAR känslan av att hitta ett nytt proppfullt hus som jag inte funnit innan och att sen snubbla över något underbart där inne för noll mengar! Ren kärlek. Att ta hem sakerna,tvätta av och fräscha upp dem ,lägga ut och dela entusiasmen med fler samlare! och såklart,,sälja igen;) 
Denna veckan har en liten replika av Koninks  der Eremit på emalj  dimpt ner i lådan tex.

Och den sötaste lampan ever  funnen på en loppis. En solklar 60-talare  som är grymt tung i tjockt glas och metallgördel:)
 En fönsterfisk,,denna kunde jag inte gå förbi utan att ta,,den innebär så enormt mycket nostalgi för mig!
 En liten sockerskål i jugend formad som en tomat!
 Ett gigantiskt Jie uppläggningsfat som efter massa efterforskning visar sig dekorerat av Ella Bergstrand. Det är i princip i mint condition och ute på tradera nu:)
 Och en superb Kylex från Gullaskruf. Såg många sådana på Degeberga samlarmarnad till rätt höga priser,tydligen i ropet just nu:)
Snubblade över denna skönheten i en otippad affär som mest håller vintage 50-70 tal och 2 små tvillingvaser till,,svepte med dem alla hem;)

Och sen dessa små sötingar! Vet inte vem som är tillverkaren men det kvittar ,de är bedårande små smörfiskar!
Sen har jag fanimig lyckats måla lite. Brutit den stora spärren  och satt igång med en jugendkråka tex,,
En akryl med österlens kornfält som växer precis utanför vårt hus,,att inte bli inspirerad av dem är omöjligt.
 Och en bit av ett självporträtt dessutom. Blir helt glad av de pigga färgerna i denna,och det kan låta underligt men när jag målar har jag ingen riktig plan,,det b
lir lite som det blir utan att jag kan hjälpa det!

Sen bad moren mig om en logga till hennes hemmagjorda honung och det är klart man gör den! Här  är det,,biet med mamelucker;) 
Eftersom jag missade Hörby marknad bestämde jag mig för att testa Sjöbo istället för första gången,, lets not do that again. Så fort jag kommit dit i stekande hetta kl 12 på dagen undrade jag vad fan jag gjorde här??  Det är inte så att jag vill köpa t-shirtar med ylande vargar eller "fuck you,I drive a Volvo",,inte heller langos eller älgkebab. Bara här kan du höra en vuxen kvinna utbrista lyckligt "Ohhhh foppisar!!"   och bara här kan man se unga mammor  stå och dividera om de ska ta mjukisbyxorna med Bitch eller FTW stämplat i röven.
Jag behöver inga one size fits all klänningar och vill inte ha gräddbullar i storpack,,
och ändå,,
I love it;) 
Älskar ljudet av marknad och älskar att kolla på folket.
Jag antar att jag känner mig hemma.



Inga kommentarer: