Sidvyer, senaste månaden

onsdag 27 juli 2016

Slutet på en mardröm? Och en massa fynd;)

Idag mina damer och herrar börjar vi med något både ni och jag har väntat på i över 2 år,jag för att slippa ångesten det medför och NI för att slippa gnället det medför;) 
i hela 3 dagar (ja det kan vara för tidigt att ropa hej men det skiter jag i ) har jag drastiskt minskat håravfallet!! Det märks så tydligt när man släpper lös håret på kvällen (kan inte ha det löst då jag drösslar hår överallt)  och knappt något alls följer med när jag fingerkammar genom. Innan följde 3-4 hårstrå med varje tag och slutade inte innan jag slutade eller  en 50-60 hår låg som fallna hjältar. Lägg sedan på hårtvätt på det som mer liknade landstigningen vid Normandie  så har ni en rätt deprimerande ich hopplös bild att leva med i 2 år. Nu plötsligt får jag knappt ihop 20 hår när jag borstar mig och det brukar vara än värre. 
Jag ökade från 50 till 75 mikrogram Levaxin för ca en vecka sedan och vips så står vi här;) 
Noll biverkningar på   detta och livet i kombo med min första ever semester har gjort detta till en  helt sjukt bra period i mitt liv!! 
Jag passar på att skicka ut  ett stort tack till alla som stöttat och hejjat och  kommit med tips på hur man ska tackla detta,var liten  kommentar har hjälpt en vidare om så bara för dedär paniksekunderna då man inte tror man orkar mer tills man inser att det "bara" är hår.
Och Vera,,,du om någon <3<3<3
 Så har jag såklart jagat hela sydöstra skåne rent på antikviteter och det har sannerligen lönat sig! En underbar pidestal som jag länge glott på men inte ids köpa och när då Kuriosafarmen erbjöd den till ett oslagbart pris fick den följa med hem:)  De är satans så dekorativa och riktigt roliga att ha som avbrott på  en slät vit vägg och kanske ställa tavlor på till Vernissagen!
 Ett underbart fat av Hjördis Oldfors från 50-60talet,ett tjockt lackat alldeles härligt fat som man  nästan vill äta;) Om man undrar så finns allt på artnoveauvintage  på instagram och är då även till salu mycket av det:)
 Ett helt mysigt lite ovanligt Jie fat med oljig yta och en alldeles förtjusande lätt känsla i det. Har inte listat ut vem som är designern på detta men det kommer:)
En riktigt ful trägubbe-vas som jag inte kunde gå förbi. Den har 2 olika sidor och är signerad och det visar sig vara Eugen Montelin som gjort detta spektaklet. Rolig och intressant  men inte i min smak:) 

Detta fatet däremot,inga raka linjer i designen och  dekoren är så iögonfallande. Det är märkt nife och  J2  och det närmsta vi kommigt är att det är från Ruda glasbruk men annars har vi inte hittat något mer om det,mer info är påg;) Jag älskar det oavsett så det kan vara att det stannar hemma:) 
Svårt att få denna att se lika guttig ut på bild som den är irl men en kanna med tulpanmotiv av Bengt Edenfalk. En pärla att ha mjölk eller saft i ,stabil och bara så vacker i perfekt skick!
Sen roffade jag åt mig 3 drinkglas som är så lövtunna att de nästan blåser omkull. En ren fröjd att få dricka ur och ovanligt stora för den tidens mått. Jag njuter och stoppar in dem i mitt glasskåp:)
Sillaburken jag hittade för någon vecka sedan fick en liten kusin i  turkost glas,lika fin som sin maka:) Dessa ligger nu ute på tradera under ducati22gul
Dessa 2  skålar,en assiett och en ljusstake  är från Jie och designade av (håll i er,designers kan IKKE Ha lätta namn) Solsieg Uelzhöfer ! Hahahah  de är underbar retro och massa pigg färg för inredningen!
Dessa 2 art noveau bokhållare med en bedårande uggla på var så pass mycket mer dekorativa än jag trott. Ställde fram de finaste böckerna jag hade för att fota dem och de står kvar än,det var bara en så fantastisk detalj!
Ett utdragbart bokstöd dito  i ännu tidigare jugend  hittades med,det är riktigt vackert!!
Sen måste jag bara visa hur jävla bra mina konserveringsburkar passade på min hylla! Det var sådana jag egentligen ville ha men när man måste finns de ingenstans att finna. Nu är de nyare utbytta och  jag har lite antikt på hyllan;)
Sen dök där upp ett mysterium i posten. Jag såg denna burken på tradera och tänkte "oj,har Bengt Berglund gjort burkar också,jamen den tar vi". Att säljaren märkte den som engelsk trodde jag berodde på texten på sidan. Får hem den och det visar sig att den är från england,,signerad och tryckt Wood´s England ,,ett rätt roligt sammanträffande! Burken är supergenuin med ett välarbetat lock,drejad kant bra glasyr mm,,det är ingen kinakopia dvs. Spännande detta!
Sen ett litet rökbord i Teak !Vilken söting detta är!! Plats för din tidning ,ditt paket cigg och din dricka och askkopp i mässing med blå lack,,vilken kärlek;)
Vi avslutar detta kilometerlånga blogginlägg med gårdagens konst:)  Det tar längre tid att få dem färdiga,men det gör inget,,stress och konst hör ikke ihopa!



1 kommentar:

nova sa...

äntligen !!! är så glad för din skull . hoppas detta håller i sig nu =)=)