Sidvyer, senaste månaden

tisdag 10 april 2012

Att tatuera ett eldsmärke (födelsemärke , smultronmärke, portwine stain )

Idag var det dax att hjälpa Benjamin att täcka sitt eldsmärke han haft  i större delen av sitt liv. Denna sommaren hoppas Benjamin att kunna gå i shorts för första gången,,,det var en stor ära att få hjälpa till med det.
Eldsmärken är en ansamling ytliga kappilärer som gör att huden ser ilsket röd ut (naevus flammeus kallas
även portvins fläck eller smultronmärke) Oftast får nyfödda det i ansiktet så jag kan tycka att Benjamin är väldigt lyckligt lottad som ändå fått det på benet.
Vi var båda osäkra på hur märket skulle te sig när det blev tatuerat så vi träffades en månad innan det var dax och testade på ett litet område med vatten. Dels för att se om smärtan var värre än på normal hud och dels för att se hur illa det blödde. Det visar sig vara helt normalt på båda fronterna och läkningen var inga problem heller.
Vi höll tummarna för att det skulle vara exakt samma över hela ytan och idag var det alltså dax för det stora eldprovet( no pun intended)
Det var skillnad att tatuera på huden som berördes av märket. Den var lite segare och mer härdad,men inte på något sätt blödande,snarare var den MINDRE benägen att blöda än vanlig hud,något som visades när man kom ut över vanlig hud med.
Smärtan var normal,bedövningssprejen fungerade tyvärr inte alls lika bra på den röda huden och stackars Benjamin fick genomlida hela persen på normalt sätt:)
Vi ska fortsätta på benet(det är ett gigantiskt ben by the way) för att täcka de övriga fälten,men för idag var detta mer än nog.
På bilderna med tatueringen är eldsmärket uppretat av traumat från tatueringen ,bilder med läkt tatuering  kommer så fort den läkt helt enkelt:)




9 kommentarer:

Carolina sa...

Jag har ett eldmärke jag med, fast den sitter i svanken...jag har länge funderat på hur det ska va att tatuera över den men här har vi ju ett bevis på att det funkar, skitsnyggt vart det med!

Stina sa...

Vad trevligt att du fick svar på det då:)!! det var lite så jag och Benjamin tänkte när vi bestämde oss för att lägga ut detta:)

Anonym sa...

hej stina!

ska göra en lång sittning snart och är lite nyfiken på den bedövningssprayen du skriver om. vad heter den och hur används den? satt 8 h förra gången och det var lite väl maffigt:) tjejen som ska tattuera mig är från usa och är bara här en vecka så måste sitta tills den blir klar.

mvh sara

Stina sa...

Den heter Vasocain och det är ju tatuerare som kan köpa den . Ett tips är ju att ta 2 ipren innan du börjar,det hjälper otroligt.
Mvh Stina

Dattan och Benny sa...

Hej!! Så glad att jag hittade denna länk. Har/ hade också två stora på min rygg! Tack vare denna sida så har jag nu helt trollat bort dim med hjälp av två tatueringar som täcker näst intill allt! Har aldrig visat ryggen under 30 år för någon än dom närmaste och är nu supernöjd och väntar in sommaren med glädje!! Tack!

Stina sa...

Fy fasen så underbart:)!!!

litenfot sa...

Tack... Nu har jag äntligen fått mod mitt sitter ganska högt på nyckelbenet och neråt och nu skall det döljas med något snyggt tonvis med brunkräm har gått åt. Tack för att ni delat med er... Marre

Anonym sa...

Skulle vara kul att visa och se resultaten på våra! Men hur löses det bäst?? /Dattan och Benny

Stina sa...

maila dem till stina_nyman@tele2.se så kollar jag på det:)