Sidvyer, senaste månaden

tisdag 1 januari 2013

Nyår my way.

Förra året satt jag kl 22 vid festbordet och ville inget annat än att åka hem och lägga mig. Meningslösheten med att sitta uppe  till kl 12 om man inte vill göra det kändes då mer än någonsin påtaglig. Antar att det blir så med högtider vi inte VET varför vi firar,vi har alltid bara gjort det och inte känt in i vår själ att vi verkligen VILL fira det. Tänk efter alla ni julhatare,det är för att ni inte riktigt känner att ni vill fira något,något ni inte längre har en anknytning till. Det har bara klätts i en finfin klänning av mat,presenter julmusik,ljus och familj,men själva skyltdockan är borta?  Som att hålla ett dop utan en unge, eller andra liknelser där luften heltenkelt har gått ur den uppdiktade badbollen! 
Så känner jag inför nyår. 
Det ÄR inte speciellt,luften blir inte renare dagen efter,fetman man drogs med 2012-12-31 försvann inte plötsligt,och räkningarna måste fortfarande betalas. 
Därav brukar jag bli så jävla låg dagen efter,och det hjälps inte av en rejäl champagnefylla,som så många av mina vänner VET att jag absolut inte tål ,på ett rätt skrämmande sätt.
Så,detta nyåret gjorde jag tvärt emot vad jag brukar göra. Vi gymade skiten ur oss,jag drog och tog ett blodprov på sjukhuset,hämtade upp Skölden och Kapten och drog till Emporia. 
Där blev det frulla på Vappiano (och DAMN vilken skillnad det är på vem som lagar din mat,idag var det INTE så gott)
 Efter det hängde vi lite i några butiker,och sen var det vätskekontroll för damerna på den lilla italienska hörnan dit ingen hittar.(Man hittar ingenstans på Emporia och vägvisning bör sättas upp.)
 Jag lämnade de 2 där infact och handlade loss lite själva,myyycket lättare än alternativet.
 Man skulle kunna tro att det skulle vara smockat på Emporia en sådan dag,men det var ganska folktomt och helt underbart. Butikerna hade öppet till 16.00 och 15.30 slutade Sissel sitt jobb på Hollister,ett snabbt glas vin på det för henne sen SKULLE vi kasta oss i bilen om inte,,,
Ett freudianskt ögonblick uppenbarade sig och jag kunde inte SE mina bilnyckar. Då var kl 16.00 och alla butiker jag varit i, stängda. Jag SPRANG runt för att se om de låg någonstans.
 Efter fullständig panik och lite hysteri ringer sissel och säger att de verkligen låg i min väska ,,rätt ner fullt synliga.
Man kan ju tro att det var slutet på historien,men 16.21 kommer man inte ut till p-huset mer ,och vi fick springa rundor överallt och tillslut förnedrat fråga vakterna vart faaaan man kommer ut!
Det är fanimig magiskt men sant,jag hittar inte ut ur stället och det var som en levande jävla mardröm att irra rundor där efter stängning!!
 Vi körde Sköld och Sissel till deras nyårsparty och sen satte vi ut att jaga efter något att äta. Jag hade lovat Kapten chevre och det skulle han minsjäl få med!
Gothika och tillslut Bourne Legacy  på TV,ett glas vin och sen sängen lagom till 12,,glodde lite förstrött ut genom fönstret och konstaterade att där tjänade vi några 1000 på att INTE köpa smällare.
 Bara tänk,,, hade alla lagt de pengarna i en lådda och donerat till något vettigare,,,äh vemfan försöker jag lura. Så kommer det aldrig att bli,och jag är inte säker på att jag själva skulle ha gjort det. 
Tradition är starka saker och de finns där av en anledning. Hör av mig när jag har kommigt på vilken det är.
Idag sitter jag ej bakis vid min stora stavla och letar nya seriemördardokumentärer och försöker att inte dras ner av det stora vemodet som rullar in över vår gyttjiga gräsmatta.
Vi bor fortfarande granne med lumpasamlande,kattsamlande surjävlavedeldande grannjävlar,trädgården behöver fortfarande räfsas,huset städas och allt är som det brukar.
Men då kan man ju vända på det. Hade man ponerat att allt det man hade dagarna innan omslaget av året skulle försvinna eller åtminstone inte vara förgivna,som ett stort julklappsspel,då hade man fanimig haft rejäl anledning att ha ångest!
Jag har kvar min Kapten,mina katter och mitt hus,min bil,mitt jobb och allt annat jag hade dagen innan. Kanske lite mindre pengar,men pengar är fanimig inte ett skit om ni tänker efter. De hjälper,men de löser inte de stora sakerna.
Nog predikat för detta inlägget. Och jag tänker inte säg det,,,,,IKKE! NÄ!

gomidda.

2 kommentarer:

Paul sa...

äntligen någon som förstår att fira nyår :-)

Anonym sa...

Håller med dig så totalt när det gäller nyår!!! Var ett tag inne på att stanna hemma med lite mys, vin, bra film och filt men orkade inte dra igång den kaos som hade blivit för alla om jag tokdissade nyår så jag åkte och gjorde det "man bör" på nyår förutom att dricka (jag körde). Inga fler högtider med måsten nu på att tag va!! Puh!
Julle