Sidvyer, senaste månaden

måndag 31 mars 2014

La Bohème

Äntligen var dagen kommen då jag och Lillfridan  skulle på på opera igen! Denna gången var det la boheme! Man tar tåget in  till triangeln och hoppar av,tar RÄTT väg ut och går inte runt hela kvarteret som jag gjorde,men så fick ju jag också se det coolaste t kaklet ever. Det har blivit ruskigt fint överallt i malmös tågstationer och nu känns det tillockmed tyxigt att åka dit!!Runt triangelstationen har staden ägen upprättat fina öppna ytor med bänkar och cafen,,malmö is changing:)

 Som vanligt tar man chansen att klä upp sig lite och mingla i lobbyn innan med ett glas vin:)

 Vi fick platser i andra delen av salen idag,härligt att byta synvinkel! Till min stora glädja textade dem operan på en digital skärm ovanför orkesterdiket så man fattade vad de sjöng. Lite platt direkt översatt från Italienskan direkt men jag tar vad jag får!
Föreställningen var relativt kort,och första halvan är i princip vardag för bohemerna och scenen när Mimi knackar på hos Rodolphe och de blir blixtförälskade.Efter det en scen på cafe Momus och en myllrande torgscen .Här dyker lilla krutpaketet Musette upp,en stor favorit i denna operan!
Efter pausen går man över till en mycket mörkare akt. Musette och hennes Marcel har det körigt med svartsjuka,Rodolphe och Mini har splitat pgr av svartsjuka. Mimi är döende i tbc och dör i sista akten på en smutsig madrass i deras fattiga dragiga vindsutrymme.
Den lilla sparvtunna sopranen som spelar Mimi LIGGER ner och levererar den vackraste slutsången ever. Onödigt att påpeka att jag och lillfridan satt och grät hejdlöst genom hela andra akten,till att börja med för att herrarna fyra sjöng så otroligt vackert,och sen för att det blir så outhärdligt sorgligt. Det snörvlades rejält i publiken kan jag lova,och tack gode gud var det slu där,jag hade inte kunnat ta mer! 

 Efteråt tänktev i gallopera till lilla torg,men inte mycket är öppet på en söndag,och jag tänkte efter lite.Scandic vid triangeln har en enormt mysig restaurang  i lobbyn där det sällan är mycket folk. Vi tog chansen och sdrog dit istället,och det var ett genidrag. De har just nu skånska tapas,och SATAN I GATAN VAD GOTT!!!!!!!!! Rökt älgkött med rostade lingon,pulled pork (som var det galnaste jag ätit i den vägen ever) liten caesar sallad,fish and chips som  var HIMMELSKT!!! vitlökssurdegsbröd från olof viktors,simrishamnsräkor(de var så torra att de smulade,så de kan ni kanske skippa) friterade risottobollar,ramslöksaioli och blomkålstarte. Allt detta var så galet gott att jag nästan trillade av stolen av förvåning! Åk hit och lunchagott folk! Triangeln har nästan dött såg det ut som igår,det var så tyst och tomt att man blev lite illa till mods.,,,ja tills vi kom.


 Lillfridan följde mig till stationen eftersom jag är retarderad (och lite väl vinad)  och jag kände mig trygg och omhändertagen bara av att se Lillfridans beredskapsläge i rulltrappan!
En fantastisk söndag!

1 kommentar:

Maja sa...

Helt underbart att nån mer än Jag blir helt till sig i trosorna av de kaklet <3