Sidvyer, senaste månaden

söndag 23 mars 2014

Prag-Hallsberg-Ystad

Det var dax för Prag igen,bara för att jag inte kan hålla mig därifrån! Denna gången var det jag och Kapten som reste ensamma:) Se entusiasmen i hans ögon!

 Dagen började rätt tight med att jag hoppar in i bilen med 25 minuter kvar tills tåget går till Kastrup med morgonkaffet i thermomugg MED lock på ,klämt mellan knäna,,,som IDAG av alla dagar valde att läcka,och jag fick en diarrefärgad fläck på en ljus grå klänniing rätt i skrevhöjd!! Man tackar,,bilden är EFTER att jag försökt badda den,,,,möed pinsamt.
 De tog emot oss på flyget ändå,fläck och allt,och det gick hiskeligt snabbt ner till Prag:) Vi var hungriga vid det laget och galloperade till Imperial så fort vi chekat in ,för att få vår lunch,som nu är en tradition. Kyparna känner vid detta laget igen oss och ser till att hitta ett bord oavsett om det finns eller inte!



 Efter det lulla vi rundor,shopade lite(plåster för fötterna,jag höll STUMT hela helgen på att jag skulle gå i höga klackar!) Efter en lång morgon satte vi oss ner för en flabb the och en öl på cafe de Paris,och vid detta laget hade Kapten som inte röker i vanliga fall sugit i sig en halv ask,,,se bildströmmen som följer,,,
 Jag fick här bytat kjol äntligen då kaffefläcken skämdes mig för illa!

 Vi vandrade tillbaka etill hotellet vid 4 för att faktiskt sova lite. Kollade till så att hängelåsen var kvar,och det var dem;) Vid detta laget är Kapten trött totalt sönderrökt,hungrig och lite bockad.
 Vi somnade i 2 timmar och när Kapten vaknar är läget något annorlunda;) Huvudvärken som satte in SOM INTE HAR ETT SKIT MED CIGGARETTER ATT GÖRA (enl inte mig) gjorde att han helt slutade fungera. Jag fick äta min midda smått ensam med ett kolli vid bordet,och sen lägga honom i sängen igen. En kväll ensam i Prag då alltså!?

 Det var ett underbart väder med varma vindar som blåste (hårt förvisso) och det välbekanta surret av Prag låg som en mjuk filt över natten. Hemma.

 Jag satte mig i Americky bar i källaren till Municipal house för att det kändes passande. Den första baren i centraleuropa dit kvinnor kunde gå utan manligt sällskap;) En bellini gjorde mig sällskap med guttig 50-60tals musik i bakgrunden.

 Frullan på morgonen var riktigt fin,hotellet heter Archibald at the bridge. Om ni är ljudkänsliga är det iNTE ert hotell,det lät som en samling giraffer bokat rummet ovanför,och deras entourage höll till i korridoren utanför. Strömmen gick den första dagen,och strax efter det väcktes vi av brandalarmet. Ingen biggie,men sista dagen när vi kl 4.00 skulle göra oss i ordning hände samma sak,minus brandalarm,och  vi fick samla ihopa oss i ficklampeljus.  Jag såg ut som en jävla mopp i huvudet.

 Väderleksrapporten sa att vi skulle få 21 grader jämtemot de 13 vi hae dagen innan och det LÄT ju jävligt udda,men det stämde alldeles utmärkt!! Det var en strålande morgon när vi gav oss av upp mot pragborgen och vingården.



 Väl där inser vi att vi är för tidiga  och väntar en liten stund,tills ägaren säger att de öppnar först 11.00 . Vi ger oss,,,Notera de lite mer "vettiga " skorna idag? Not.
 Vi vandrade istället tvärs över hela stan igen för att kolla lite shoping på folkets torg och boulevarden.

 En bellini och en grekisk sallad på ett jäkligt fräscht hippt ställe lite högre upp på Boulevarden var oväntat skitbra!

 Det var så satans varmt att vi fick A:köpa solskyddsfaktor och B:söka skydd i källaren (igen) för att inte förgås av värme!


 De är helt fantastiska på att göra drinkar där nere med väldigt välutbildade bartenders som inte bangar för mycket,och priset är bara fånigt. tror man betalar ca 45 kronor för en drink som är tip top .
 Min favorit är gurka/mint/gin drinken,,låter vidrigt,är magiskt!
 Lite snacks på torget där folk rostar gris och friterar potatis,smider saker och bakar karlsbadersnurror:)

 Flanerade på på Parischka,mest för att glo,och hittade ett fik som var riktigt fint,med en magisk cheescake!
 Vi tog en båttur (mycket för att lätta på mina stackars köttklumpars börda) och fick äntligen frysa för första gången. Vill ni ta stadsturer mm så ta bussaturen först,då ni sparar en rät go peng på rabatten ni får i biljetten där,så alltså:buss först,båt sist:)

 Jag kan inte tro att vi hade så äcklig tur med vädret. Vi gick bara runt och andades in våren i ren förvåning!

 På kvällen tog vi ett bord på Kampa Garden,en rätt så dyr restaurang ända ner vid vattnet vid karlsbron) Maten var,,,,ok,,tyvärr jkan jag inte ge mer betyg än så. Förrätten helt fin medans hummern till huvudrätt gjorde oss båda så äckligt mätta att vi inte fixade att äta ens halva. Alldeles för mäktigt för att servera fin hummer på det sättet.



 Vi sov som stockar och vaknade tidigt på fredagen. Vi tog turen om vattnet och den lilla parkön de nyss anlagt så vackert för att se framstegen,och samtidigt snurra om operahuset  som jag aldrig sett.




 Det slutade ÄNDÅ med att vi fastnade på Imperial igen (ja vi är tradiga) . Kapten var inte så hungrig,så han tog bara en macka,,,,Kick ass jävla club Sandwich har de ,och hela skiten åkte ner trots att han inte var så hungrig;)

 Sen jagade vi äntligen upp den jävla armeshopen vi missat 4 ggr pgr av att de har öppet när de vill. Den var pyttig,men satan i gatan vad de hade grejer! Jag fick bara ett foto därifrån då killarna bakom disken liksom sände ut vibbar att allt med övervakningskameror och foton inte riktigt var deras grej,secret ops som de var;) De hade magiskt mycket,så se till att dra dit om ni gillar camo och roliga hattar!

 En bra vy över säkerheten hos de tjeckiska jobbarna! Nej,det är inte en säkerhetslina,det är bara en strömkabel. Han är typ förankrad i gatan,så trillar han rullar han ju inte nerförsbacke när han dött iaf.
 Prag har även lite Inavels Gulash att bjuda på;)
 Mina trötta fötter till trots chansade vi på vingården igen. Till vår stora besvikelse har vingården lagt ner som glasutskänkning och säljer nu bara ett rött och ett vitt i glas,resten är bara hela flaskor,och inte så många de heller! Dvs sämre än en vanlig sylta:/ Glöm vingården gott folk:(
Vi satte oss vid ett megaturisthak och tog en glass och blängde på katedralen,som om det var dens fel.
Det sket katedralen i.
 Efter all finmat kom vi båda fram till att Pizza hade suttit sista kvällen ,helt informellt. Det är lite utav ett problem i Prag då det inte är så vanligt där som här. Vi gick förbi en inklämd pizzeria i en gränd i en gränd bakom torget,och trots det extremt jävla sunkiga utseendet såg parets pizzor  som satt på uteserveringens ena av tre platser magiska ut! Det var dem:) Tänk gränder i gränder när ni jagar pärlor! De finns där!


 Vi avslutade kvällen hos en överlycklig bartender (han är så trött på tyska busslaster som bara dricker den ingående supen man får i paketet) . Han blandade loss som en galning och bjöd oss på drinkar tillockmed:)

 Vi vandrad hem i den ljummna kvällen,och jag slogs än en gång av att jag var tvungen att åka från mitt hjärta än en gång:/,,bitterljuvt,,,
 Som sagt,,ryckig sömn och upp kl 3.50 för att upptäcka att vi inte har ngn ström i rummet. När vi samlat ihopa allt med hjälp av ficklampa och iPhone med mitt hår oplattat och vilt drog vi oss mot flygplatsen.

 Flyget hem gick jättefort trots att det var ett pyttigt propellerplan,och jag sov hela vägen! Jag tackar Sköld för den helt underbara sjutssen hem till Ystad där jag tog mig 5 minuter att dumpa Kapten på hans firma,,,Sen satte jag av i mitt ljusblå Anus mot Hallsberg för att uppleva nästa mirakel!
 Runt 18 kom jag fram till syrrans hus och möttes av en sovande liten,,liten liten liten pojke,och en helt lysande mamma. Det är så underligt att se sin syster i den rollen efter så länge,men det passar henne,,det passar henne så bra!!!
 Syrran hade vänligen nog hypnotiserat honom innan jag kom så att vi liksom skulle få bekanta oss utan decibel. Jag var dock beredd och hade i värsta fall proppar med,,då kan ju inget komma åt en!:) Baggis!
 Men han var så snäll så snäll,,,bara sov och sa ingenting merän små korta gnyn när han var hungrig.
Hahaha bara kolla,han är ca 10 dagar gammal och  ler redan för kameran! SELFIE!!!
 Jag SLET mig därifrån efter att ha lagat ugnsbakad korv och stuvade makaroner åt de glittrande föräldrarna (och åt mig såklart) och sov över hos mamma för att  ge dem lite nattsömn och ostördhet och för att hälsa på moren och faren när jag var där! Fick framdukad frulla med vita duken och allt när jag vaknade och hade duschat bort resfettet från hår och ansikte! Vaknade halv 7 på morgonen och hoppade ganska snart in i bilen för att köra hela vägen ner igen.
 55 mil senare var jag hemma,anföll gymmet i en kort stund och körde sedan hem för att jaga ut kapten och Dansken i trädgården och hjälpa mig räfsa och vårstäda trädgården ,och för att få lite lite vårluft!
 Efter det lagade jag en omelett och sen drog vi in för att hämta vår 4 flyttlådor DVDfilmer som vi inte än hämtat hit,för att sen sortera dem och nu blogga,,
Min fråga till er är då, VEM FAN LA KOKAIN I MITT KAFFE!??????
Nå,,,jag rasar väl imorgon ,,men det tar vi då;)

Inga kommentarer: