Sidvyer, senaste månaden

lördag 14 april 2012

Laser från Penlink =nej,,stort jävla nej.

Jag är så förtvivlad. Den 3 oktober 2011 skrev jag på ordergodkännandet för en ny laser för 87 tusen.
Jag startade några få behandlingar för att värma upp och lära mig maskinen och känna mig säker på  min sak Jag har stor respekt för den typen av teknik,där man kan skada folk rejält om man inte tar det på allvar,precis som med tatuerandet.
Lasern betedde sig lite underligt efter ca en månad när jag gjorde längre sittningar,och jag skrev då till Penlink för att undra vad detta kunde bero på. I mitt mail beskrev jag felet exakt. Killen som sålt lasern till mig kunde tydligen inte greppa att läsa problemet i ett mail och ringde för att få exakt samma sak beskriven för sig. Han förklarade att efter ett slag kan xenonlampan bli sliten efter ett tag så man måste skruva upp volten.(detta efter ca 10 behandlingar,deras demolaser är 4 år gammal och används på 900V,jag fick inte min nya att fungera på 850V efter en månad av ytterst lite användande?)
Jag försökte att höja volt talet fast jag tyckte det lät underligt att lampan redan skulle vara körd? Det fungerade inte. Jag ringer upp Magnus igen och säger att den verkligen inte fungerar och efter många om och men godkänner han att den är sönder och låter hämta apparaten (första försöket utan förvarning den 23:e december utan att faktiskt höra om jag var på plats?) efter jul. 
Det dröjde länge innan jag ens hörde av dem. Efter 2-3 veckor fick jag ett mail efter att jag undrat vad som hände,om att de testat den extensivt och inte kunnat påvisa problemet och de skickade tillbaka lasern utan att ha åtgärdat något alls.
Jag fick tillbaka kitet med en låda som var helt mulad:(

På Penlinks hemsida står det att lådan måste vara oskadd annars slutar all garanti att gälla,och jag undrar varför det inte gäller på andra hållet.
Jag tänkte"Äh,kanske har frakten skakat till komponenten som felade,vi testar!" Jag ville ju bara få igång laserbehandlingarna så maskinen skulle kunna betala tillbaka sig.
Efter en sittning med kund(Väldigt pinsamt) så uppstår problemet igen. Det får en att fundera hur de då testat maskinen "extensivt" utan att hitta något alls?
Jag mailar Magnus igen,lite uppretad och bifogar då 2 filmer där problemet uppstår,på kund.
Får svar tillbaka att de inte kan se volttalet och att jag får göra en ny film där det händer OCH filma volt talet.Jag gör detta.
Inget svar på länge.
Tillslut svarar dem att de får ta tillbaka maskinen,men allt detta skrivs med stor misstro mot mig,som om jag hittar på problemet. De skicka sin demolaser till mig så jag kan fortsätta lasra kunder medans min maskin skulle repareras. 
Demolasern fungerade inte alls. Jag fick då beskedet att det troligen är fel på  min el i studion.
Eletriker hit,och det visar sig att allt här är normalt och att båda maskinerna är defekta.
Jag får skicka tillbaka demolasern.
Det tar veckor igen innan de "hittat" problemet,men när jag maila(och smsar) för att höra vad fan som händer säger Magnus att de nu har påvisat felet och att de ska skicka tillbaka den till Kina för undersökning.(Vi är nu inne i  Februari och för var gång de ska skicka något någonstans tar det veckor minst)
Jag får beskedet den 8 Mars att de nu har skickat maskinen till Kina och att de förväntar sig kunna leverera min laser inom 8-15 dagar.
Under denna tiden har jag bett om en kopia på ett påskrivet köpeavtal. Inget dök upp och inget kommenterades om detta förräns jag på telefon tvingade fram ämnet. Då hade det varit inlåst i ett kassaskåp och han hade intehaft tillgång till det på någon månad,och glömt det.
Idag är det 14 april och jag har fortfarande ingen laser. 
Jag mailade Magnus och frågade VÄL efter de 15 dagarnas slut var fan lasern bli av och då fick jag ursäkten att den kommigt bort med posten. Jag undrade varför de inte svarat på mail eller SMS på veckor och svaret bli att han inte har tillgång till internet på affärsresor?
Han har tydligen inte heller tillgång till telefon på affärsresor,,till Norge.
För några dagar sedan fick jag mail om att de fått min laser men anser att den inte håller standarden för vad som väntas av den och att de bett fabriken sätta ihopa en ny åt mig och att den ska komma inom det snaraste.
Jag vill inte fortsätta med denna produkten då jag tappat förtroendet för företaget Penlink och produkten de säljer.
20 juni 2012:
Lasern skickades än en gång bort för reparation den 4 Maj,,jag har inte fått tillbaka den än.
Jag får en massa undvikande svar,inga konkreta svar.  Jag har frågat vad som händer om denna lsaern inte funkar,,det vill de inte svara på.

8 kommentarer:

Mr Selim sa...

Djävla amatörer de på Penlink.

Anonym sa...

Kan inte se hur själva apparaten ser ut men kanske är det i närheten av dessa: http://www.alibaba.com/trade/search?Country=&IndexArea=product_en&fsb=y&SearchText=laser+tattoo+removal+equipment&CatId=66

Stina sa...

Ja som den tredje uppifrån typ. Den är ö-switchad ND YAG laser

Anna Hellbom sa...

KO-anmäl Penlink!
Som kund ska man ALDRIG behandlas så här!
Detta kommer att stå Penlink dyrt. En missnöjd kund är den sämsta reklam man kan få, speciellt när kunden i fråga är en av Sveriges bästa tatuerare med en mycket välbesökt blogg. aj aj aj, penlink. Det luktar bajs från det blå skåpet!

Pehpsii sa...

http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/

Jag hade KO-anmält!

Pehpsii sa...

http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/

Jag hade KO-anmält! Speciellt när det gä'ller så mycket pengar.

N sa...

Det är inte KO du ska vända dig till i detta fall, utan Allmänna reklamationsnämnden: http://www.arn.se/

Stina sa...

det är skillnad på privatperson och företag tyvärr.