Sidvyer, senaste månaden

torsdag 25 december 2014

Julattan 2014

Julafton 2014,, än en gång jul,detta året smög den sig på så jävla fort att jag kände draget av den när den sprang förbi med! Jag avskyr att jobba så hårt att jag inte har tid att sitta ner och pynta,baka bullar,hålla julklappsinpackningskvällar mm,allt det som man BÖR göra. Livet kommer i vägen och inget verkar komma så lätt som det borde längre.
Vi körde upp den 23:dje  för att vara med på julgranspyntningen,skinkkoket och testningen av densamma ,i år kom även kransbindning att hamna på mitt bord,och godistestning på Pappa Johnnys som vanligt! Kapten höll koll på sin iPhone som vanligt.




 Det är tradition att testa upp halva julskinkan innan julbordet,för nog fasen är den godare dagen innan,nykokt och varm,än dagen efter då den är kall oh lite torr;)? Franskbröd skinka och senat,ett himmelrike!°
 Monsterkatten fick utstå lite förnedring för julens skull,och han var mäkta nöjd med det. No worries,du tvingar inte 7 kilo monsterkatt att göra någonting om denne inte så behagar.
 Sen gick vi ut och blängde på moräns Favorollhönser! Kolla bara vilka polisonger de har!!! hönsfantast som man är hade jag kunnat stå och blänga på dem i timmar!!
 Lagom till kvällen smög sig frosten på så vi fick mot alla odds en vitare jul än vanligt:)
 Hemma i skogaholm tar ikke pyntet baksätet för vardagslivet,här binds smällkarameller,byggs SM i pepparkakshus och tomtevärldar,ljusslingor och miniatyrbyar med rörliga ljus och speldosor!!

 Julamorgon kom,Lillebror dök upp,förberedelser i köket för julbordet,och kollen så att allt finns på plats! Jag tar tex rödkål,ål,sill och vissa år rågbrödet med. I år hade morän bakat ett magiskt vörtbröd som slog allt på fingrarna! Egen sill hade hon även gjort,en qumquatssill,förbannat gott! Syrranmonstret står för köttbullarna och detta året blev de kryddade med kummin,ett rent jävla genidrag! Skinkan var magisk,det hade vi redan kollat dagen innan,senap från Petersburgs gårdsbutik var som grädde på snoppen och hemmavärpta ägg från mammas höns,gula och kraftfulla. Moren hade gjort hemmagjord brunkål,och rödkålen jag hade med var osedvanligt bra,tillsammans med Johnnys hemmarökta lax. Allt som allt ett av de bästa julborden jag ätit faktiskt!:)
Lagom till julbordet kom Leon och systers med familjen Lundh,och killen var redo att äta på studs!Så gjorde vi alla,och all denna uppladdningen för något som är över alldeles för snabbt:/ Jag avskyr den långa längtan och den faktiska storleken på magsäcken,och det abnormala förhållandet däremellan:/

 Leon sov en lång stund efter maten,och efter det fick han tjyvstarta på sina julklappar han fått av tex gammelfarmor! Första julen med honom,,lite overkligt`?

 Och gammelfarmor har sannerligen gjort ett sjuhelvetes jobb på detta täcket! Handsydda figurer av henne (nope,inte bara utklippta och pålimmade,utan sydda med maskin färg för färg i mättade fält) Täcket har tagit sitt nätta halvår att få färdigt,men här är det,och Leon är rätt nöjd;) Kan vara att han får låna det av Systers som verkade ännu nöjdare.
 Det tar ett tag innan han greppar hur man pussas,och jag kände lite att jag hoppar tills han förstår att tunga inte bör involveras med den närmsta släkten.
 Ett jämförelsefoto för att se hur han växer kvartal till kvartal,och växer gör han,jag kan hålla i ca 5 minuter,sen är armarna spagetti.
 Denhäringa varelsen är så jävla glad att man blir lite mild i själen!! Inte en enda gång gnällde han eller skrek han (merän i glädje) och jag ska tortera ut Syrran trixet hon tar till för att hålla honom så snäll och glad:)

 Ett slag där var Mästerkotten i grav fara,men vi styrde upp det ,,,dont worry Vera,the mästerkotte is fortfarande oslagen!


 Mitt i den Darwinistiska utvecklingsstregen klev morän in i sina leopardtights, och på så sätt skapades detta avantgardistiska konstverk!!
 Handstickade mössor från Fru Inger Olsson satt som en smäck på honom ska vi be och få berätta!!

 Efter nattning av kotten satte vi oss för årets obligatoriska lutfisk och  i år kände jag att jag verkligen inte vill vara utan den. Denna fiskjävern har plågat oss sen barnsben,för att morän vill ha den vid 18 snåret,och alla fryser på näsan men äter snällt. I år ville jag väldigt gärna ha det,och även om jag INTE velat det så får man ingen gröt utan fisk;)
 Lagom till halv nio på kvällen sätter vi oss ner och delar ut lite klappar,,eller några berg av klappar kanske jag ska säga,,Några av årets höjdpunkter var ett par handklovar (INTE FLUFFIGA),brad pitt stand-in,en vinflaska med kloka citat och vackert motiv;)

 Sen är ju klassikern Ullaredspåsen ett måste. När jag inte får plats i den ska jag ta tag i mitt liv,,but not today!!!
 Och så var det läggdax,,,,jag kan inte tro att det går så snabbt? de 50 jävla milen däremellan är så plågsamma och högtiderna blir så korta:( Jag vill inte detta,,jag vill inte vara därifrån så mycket,men Ystad är och får förbli mitt hem tyvärr,och pendlingen lär få fortsätta.




Inga kommentarer: