Sidvyer, senaste månaden

lördag 11 januari 2014

De 2 första kandidaterna i tävlingen (1)

Den första dagen av tävlingen drällde det in en massa bidrag till tävlingen och alla tävlanden trodde att det funkade med gångna händelser,saker man HAR gjort,men så är inte fallet. Tanken är att man ska tänka ut något bra,fixa till detta och gå och personligen ge den uttänkta mottagaren(snabbköpskassörskan,polisen,revisorn,mm) den härliga gärningen. Tanken var faktiskt inte heller att spinna igång en massa insamlingar till svältande barn i behövande länder utan en mycket mer nära mänsklig kontakt folk emellan. Därför tar jag dels med de 2 första bidragen då de ligger lite på den luddiga linjen runt vad jag tänkte mig ,men lite för att få er att se hur jag kommer att bedöma dessa,något jag skriver efter vart bidrag.
Vi startar med Maria:

Min mamma har varit heltidssjukskriven i 3 år. Hon har reumatiskvärk i hela kroppen och fibromyalgi ovan på de. Hon går till en läkare i Simrishamn som gör allt för att hon ska må bra men tyvärr hjälper inga mediciner. Hon provar hela tiden nya. Nu ska hon byta medicin igen vilket innebär att hon inte får någon medicin under åtta veckor. Hon ska alltså gå med fruktansvärd värk i alla leder i 8 veckor. Vissa dagar kan hon inte ens ta sig ur sängen. Jag bor sedan en tid tillbaka hemma efter studier och sprucket förhållande, och att hjälpa mamma med dom vardagliga sakerna som att städa eller laga mat ser jag som självklart. Men nån gång ibland så ger jag min lilla mamma en present, ibland 3 champagnefärgade rosor (hennes favorit) ibland bara lite av hennes favoritgodis. Men för att min lilla mamma ska orka vardagen som vi alla ser som självklar gör jag detta för henne, även om jag själv precis gått in i en ganska jobbig depression. Min mamma har gett mig liv och alltid hjälpt mig. Nu är det min tur att ge henne samma hjälp tillbaka!
Red.anm: Det är en fin gest att hjälpa sin mamma i tider då men behövs som mest,men i sig en inte så oväntad gärning,mycket eftersom hon är just mamma,och inget jag tror riktigt tänktes ut just för tävlingen,utan något som hänt ändå  hoppas jag:)


Hej

Här kommer min historia / bidrag för denna tävling.

Jag har haft glasögon sen 7e klass, då jag blev skickad till optikern för jag somnade hela tiden när jag satt och studerade. Det visade sig att jag överansträngde ögonen så pass att jag blev för trött.
Fick läsglasögon och det blev ett helt annat liv. Använde dessa glasögon flitigt sedan och det blev 2 par till sedan med åren som gick.
Vid 23 års ålder vände min syn helt och hållet, jag såg inte längre vad det stod på skyltar och heller inte längre texten på tvn.
Alltså jag blev helt plötsligt närsynt istället. Nya glasögon för detta.
Igår vid 25 års ålder stod jag inne på Memira och genomgick en Laseroperation (FS-LASIK) för att bli av med mitt synfel.
Då kände jag att jag ville inte slänga alla mina glasögon för det var ju inget fel på dem. Och de måste kunna göra mer nytta hos någon annan.
Så nu hoppas jag att jag var en räddare i nöden för andra som min glasögon varit större delen av mitt liv. Tanken kom då att detta kan jag ju skicka till dig som bidrag med, för du fick mig att tänka i flera dagar på att göra goda gärningar för andra.
Att dessa glasögonen kan ge flera personer i världen samma känsla som man får när man tar de på sig och man ser världen i klarhet och slippa konstant huvudvärk och kunna utbilda sig etc.
Så jag tog foto medans jag var där och lämnade in mina glasögon, även på hur jag såg ut efteråt. 

Operationen som jag genomgick var oerhört smärtsam men helt klart värt det, för idag vet jag att jag donerade alla mina glasögon till organisationen "Vision for All" igår. Och har hjälpt andra individer i en värld där det inte är lika lätt att få hjälp med synen.

Med vänliga hälsningar
Malin


En fin gest att ge bort glasögon till behövande,och ett bra tips till alla andra där ute som inte behöver sina brillor längre,men ingen gest som liksom går till din omedelbara närhet och där du personligen räcker över dem,mer ett välgörenhetsändamål som tex att skänka till röda korset eller så(och det funkar inte som tävlingsbidrag).
Bra gjort,bra tips,men inte riktigt det jag letar efter:)

Inga kommentarer: