Sidvyer, senaste månaden

onsdag 1 januari 2014

INTE nyår.

Nyår,den av mig mest hatade dagen på året. Folk klärupp sig,piffar till maten,dricker till och lovar saker vid 12slaget som de adrig tänker hålla och vaknar så bakis 2014 och inser att alla problem de hade 2013 är kvar.
Jag firar inte detta.
Konstigt att jag då befann mig i en liten svart,hemma hos vänner med vin,en extra speciell meny och champagne på kylning?
Men vi firar INTE nyår,bara så ni vet;)
Frank,gruppens senaste medlem hälsade oss i dörren,en kubik av välmod,sjuglet glad över flugan han fått på sig.
 Startade kvällen lite lätt med en chevre på  sallad,en skitenkel rätt att göra  som smakar så förbannat gott.
 Efter det startades resten av maten. Sköld hade kockat hela dagen så när jag dök upp fanns det inte mycket att göra! Hemmagjorda pommes,långtidsbakad entrecote (6 timmar!!) och bea såklart.
 Cissel och Kapten hjälper till genom att bara stå och vara snygga,ett nog så viktigt moment i det hela!
 Bean är som ett helt litet dop i sig. Röra,vispa,strila hacka blanda hoppas. 80% smör 340% hopp om att den ska tjockna och inte skära sig. Det gick skitbra!
 Så slutligen,en helt fantastist entrcote med pommes  ,kryddsmör bea och lite baconstekta bönor och champignoner.VÄLDIGT bra jobbat Sköld,vi tackar och bockar!! Jag stod mest för vinet,och det var i sig en rätt så magisk vinare. För nästan 900 kr ska det fan vara bra,sjutssa ungarna till skolan,öppna sig själva och prata 5 olika språk. Så var inte fallet,och nu vet vi att en vinare för de 300 på systemet är precis lika bra som detta,men det är trots allt lite spännande att testa!

 Sen lekte vi sällskapsspel. Kan bara säga att 3-4 glas vin och manshjärnor funkar inte så bra när det gäller att hitta synonymer och beskriva ord. Vi krossade dem;)


 Lite paus i drickandet innan efterrätten,,,
 Och Cissel hade fixat efterrätten,en saffranscheescake på pepparkaksbotten med nougatsås? Helt fint!:)
 Litt psykotiskt dessertvin till det.
 Sen var det slut för Kapten. Med tanke på att han varit uppe ca 5.00 var morgon hur länge som helst kan man förstå att 2013 slutade lite tidigare för honom än för oss andra;)
 Till kaffet och  vinet efter  hela menyn bjöds det Valhrona choklad (Man tackar Dahn-Ola!) och  som  man känner sig vuxen när man äter mörk choklad,lade nog till 15 poäng på den skalan igår!
 Till 12.00 slaget öppnades en av de godaste champagnerna jag smakat på länge. En så frisk och  äpplig smak utan att vara sträv och sur var det längesedan jag smakat!  Ja,jag betalar priset idag för det( jag och champagne funkar inte,men ibland måste man ta smällen för det man tycker är så jävla gott).
 Vi gick runt hörnet för att kolla på Ystad kommuns fantastiska fyrverkeri som de bjuder på i hamnen som gör alla andra lösa privata smällare helt onödiga. Tackar och bockar Ystad!







 Efter det var det ganska så slut i rutan för oss alla,och jag lyckades fantamig vara uppe till 2.00!
Så såhär firade vi inte nyår då alltså:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur fotograferade du fyrverkerierna?:)

Stina sa...

hahahah med en kamera?? Sikta och skjut typ:)